1 och 2 åringar

S

Sippus

Hur mycket tycker ni att era 1 eller 2 åringar ska kunna?
tränar ni de eller får de bara gå (på lösdrift t.ex.)? Hur mycket och vad tränar ni i sånna fall?
Står de på lösdrift/stall/utebox? Med vad för hästar (vuxna/i sin egen ålder)?
Vad är de för ras? Vad ska den bli för något? bild!?
Gärna extra fakta om era småttingar ;)
 
Sv: 1 och 2 åringar

Jag kan ju börja :bump:

Vi har 2 st åringar hemma. De går ute hela dagarna men får komma in i stallet på nätterna (de kommer gå ute dygnet runt framåt vår/sommar då vi inte har något bra vindskydd förutom skogen). Dom leds ut och in från hagen varje dag och övar då på att stanna och "starta" då vi måste passera en trafikerad väg. De går tillsammans i en stooor kuperad hage. Vi åker till ridhus 1 gång i månaden (de lastar nästan sig själva nu!) och får springa lite fritt på bra underlag. I övrigt så gör jag inte så mycket mer just nu. Borsta, lyfter hovar och pysslar såklart. Slänger upp en jacka på ryggen då och då oxå.

En av hästarna är importerad från Tyskland och är e. Wind Dancer. Den andra är e.Silvano. Det är tänkt att det här ska blir dressyrhästar.
 
Sv: 1 och 2 åringar

Är de bara de 2 som går tillsammans eller är de flera hästar i samma hage?
 
Sv: 1 och 2 åringar

Det är bara dom 2. Sedan har vi bara äldre hästar i stallet och några av dom litear jag inte riktigt på. Bossen har en tendens att tränga in de andra i flocken och kicka. De andra har lärt sig men jag vill inte utsätt småttingarna för det. Men de roar varandra väldigt bra. De röjer runt och leker mest hela dagarna :D
 
Sv: 1 och 2 åringar

Jag gör det mesta med min snart åring "10 månader". vi går på promenader, tränar på att uppföra sig när man leder, står i stallet mm. Tränar Nh med henne, löslongerar när rundcorallen tillåter. "longerar" nh vis. lär henne att vända upp mot mig. stanna. backa. Har även haft tömkörningsgjord. täckesgjord. shabrack. smakat på bett " hennes ide" haft en gammal skit sadel på sig för att få känna lite. och varit inne i transporten några gånger utan problem. Gått över presseningar, skrämselträning. Lyfta hovar och sånna saker såklart.
Nu håller vi på att lära oss buga. vilket går superbra. hon har så lätt för att lära sig. Nu kan hon nästan buga och jag tränade bara 10 minuter igår. har itne tränat buga förut.

antar att man kanske kommer få en del kommentarer av att jag gjort så mycket med min åring och att man ska låta dne vara unghäst. men grejen är den att thengilya är så imla nyfiken och vill göra saker. hon lär sig så snabbt.

tränar upp till 3 dagar i veckan ibland mindre ibland kanske lite mera.

Hon står på lösdrift med sin mamma och sin "farbror" walle.
Hon och walle har väldigt mycket för sig.


Thengilya är av rasen American saddlebred. Det är tänkt att hon ska blir lite allt möjligt. Vill göra lite allt möjligt med henne nu när man har chansen att få en sådan häst.

Thengilya föddes 13 april. andra dagen i sitt liv råkade hon ut för en olycka och fastnad emed sina små fötter under plåten i lösdriften. Men allt gick br aoch hon har fina hovar nu. Hon är otroligt social, vill alltid vara med överallt. gillar att pussas mycket och slickar på en hela tiden. hon har väldigt lätt för att lära sig och accepterar det mesta. en häst som när man väl har fått hennes respekt och tilit kommer göra vad som helst för en.:love:

d4e225ec.jpg
 
Sv: 1 och 2 åringar

Hur mycket tycker ni att era 1 eller 2 åringar ska kunna?
Jag tycker att min 1,5 åring ska kunna bli hanterad på ett säkert sätt. Bland annat kunna stå uppbunden, borstad, lyfta hovar, uppföra sig när man leder m.m. Har även testat träns ett par gånger, + tömkörningsgjord, transportskydd. Har oxå lasttränat en del.


tränar ni de eller får de bara gå (på lösdrift t.ex.)? Hur mycket och vad tränar ni i sånna fall?
Jag hanterar henne till och från hagen varje dag. Utöver det så borstar jag ca 3 dagar i veckan. "Träning" max 1-2 dagar/v. Då korta pass, tex öva 5-10 min att gå över en pressening.

Står de på lösdrift/stall/utebox? Med vad för hästar (vuxna/i sin egen ålder)?
Kommer in kl 20-21, och går ut senast kl 7. Går med en flock med tre andra (vuxna) hästar.

Vad är de för ras? Vad ska den bli för något? bild!?
Svenskt halvblod. Allround mot dressyr förhoppningsvis!

Gärna extra fakta om era småttingar ;)
Född juli 2005, nu 160 cm hög
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 274
Senast: Vovve
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 001
Senast: Gunnar
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 621
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp