Sv: 1,5 åring vill inte riktigt lyssna på tillrättavisning
Hur gör ni när era 1,5 , unghästar inte riktigt vill lyssna på er.
Tillrättavisar och kräver att de lyssnar. Och funderar på om hästen verkligen förstår eller om jag krävt för mycket.
Inne i stallet uppbunden. Han skulle bli borstad och fixad lite med.
han ville inte stå still. Skrapade med framhoven, sprang frammåt. Ja han var allmänt brötig i kväll.
Hur säger ni till dom då??
Skrapande med hovar tolererar jag ICKE och det vet min dam om, så då räcker det oftast med ett NEJ och är hon på sitt 'pain in the ass' humör får man lägga handen på bogen och säga nej. Krävs det daskar jag till lätt, inte för att straffa/skada utan för det får dem att sluta (i början, innan det är ett rotande beteende) och undra vad man pysslar med, och då berömmer jag så de fattar vad rätt beteende är.
Still SKA dom stå. Period. Damen är såpass gammal nu (1½) att hon VET hur man står still och att man ska. SÅ står hon inte still säger jag till. Innan vi hade befäst det så backade/flyttade jag bara tillbaka henne till urspungspunkten om och om igen tills hon fattade att det var bara drygt att inte göra som man skulle.
Han är inne i en test period just nu.
Jag har kräft en del av honom i ledar övningar. Backa stanna mm.
Backa ville han inte första gången. men nu gör han det men med en liten protest.
Backa inte ranghöga individer i tveksamma situationer. Backa undan är en dominanshandling och du vill inte ha en häst som plötsligt tycker 'och vad fan ska jag backa för dig förr, din lilla plutt?'. SÅ backa SKA de kunna, men gör det till en början i situationer som är bra från grunden. Dvs undvik det i en upprörd situation t ex innan det är helt och håller befäst i de lugna situationerna.
Hur protesterar han?
Är det något och bry sig om just nu i denna åldern??
han är ju snäll förövrigt.
Det är NU du SKA göra något åt det, innan det blir ett permanent problem!
Sen, unghästarna har periode när det är lite mycket för dem, de vöxer, de ska t ain en massa ny akunskaper etc. Då kan det bli för mycket och man inser att det går bakåt i utbildningen. Jag försöker se de där perioderna så tidigt som möjligt och så blir det vila. Och med vila menar jag att jag inte gör ett SMACK med hästen mer än visiterar. Ingen borstning, inget pyssel, inga övningar. Utan VILA.
Unghästen hade en sådan period här för någon månad sen. Normalt en glad, solig och gosig häst. Men började tydligt visa att nu behövde hon ledigt. Ville inte gosa, ville inte bli borstad, kunde inte stå still etc. Och normalt uppför hon sig i princip prickfritt. Så då fick hon helt ledigt, jag struntade i att borsta och pyssla och dona och hon fick vara en grinmärr so hatade världen tills hon var i balans igen. Och när hon sjäv visade att 'matte, nu vill jag' så tog vi upp det igen och då fungerade det prickfritt.
Men dålig period eller ej, ber jag ska de göra det sålänge min begäran är rimlig. Däremot ser jag ju till att lyssna på hästen med och vad den ber mig om.