1,5 åring vill inte riktigt lyssna på tillrättavisning

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni när era 1,5 , unghästar inte riktigt vill lyssna på er.
Inne i stallet uppbunden. Han skulle bli borstad och fixad lite med.
han ville inte stå still. Skrapade med framhoven, sprang frammåt. Ja han var allmänt brötig i kväll.

Hur säger ni till dom då??

Han är inne i en test period just nu.
Jag har kräft en del av honom i ledar övningar. Backa stanna mm.
Backa ville han inte första gången. men nu gör han det men med en liten protest.
Framm och stanna går perfekt. Så länge han inte lämnar vår tomt gräns. Då brötar han en del.

Är det något och bry sig om just nu i denna åldern??
han är ju snäll förövrigt.
Kom med tipps så man inte gör fel.

Sv: 1,5 åring vill inte riktigt lyssna på tillrättavisning

Har han några jämnårig kompisar? Rör han på sig i hagen osv...
Beroende på hur du gör i vanliga fall så skulle jag nog börjar med att "morra" åt honom med rösten.
Jag är inte så van vid ridhästar... De travare jag har hanterat som är 1,5 körs för fullt och är helt hanterbara men som sagt blir de av med en hel del överskotts energi... Ofta har de även gått ihop med andra unghästar och busat av sig i hagen på dagarna.

Han springer som en tok i hagen. Han har ingen jämnårig att busa med. Men han har en vallack ponny som busar med honom .

Han är hanterad mycke hela tiden. Men vi har inte kommit så långt med utbildningen.
Han har haft träns och gjord på sig. Ledövningar. Har gått ute på den väg där han kommer gå varje dag vid ridning.Han blir lite stressad då. Men han tar det ganska bra. Han är ensam med oss då.

Men han gillar att bli borstad mm. Men i dag ville han inte vara med alls.
Jag sa till honom på skarpen. Då lugnade han sig lite. Han gjorde inget farligt bara ville gå in i boxen.
Det är bara hur man skall säga till dom. Ryta till dom. Prata med dom. eller hur ??

När min 1.5 åring var i en växtperiod så gick det inte att borsta alls. Hon började springa i boxen och kasta sig. Hon älskar pyssel och är van vid att bli borstad varje dag. Helt plötsligt en dag så bara blev hon helt galen. Det kunde hon ju inte hjälpa så då trappade vi ner på borstningen nån vecka.

Därimot kan det bli ett jäkla tjafs när man ska borsta bakbenen vissa dagar. Lyfter och dansar i gången. Då vet jag att ho fånar sig eftersom jag vet att hon mkt väl "kan "bli borstad på bakbenen. Detta problem är typiskt dagar då det varit svårtatt leka i hagen, halt mm

Nu löshoppas hon en gång i veckan i några veckor framöver. Låga hinder och bara en liten stund. Kanonresultat. Man blir jättetrött av att åka transport och hoppa lite grann. :smirk:

;) Ja det där är ju lite som det faller sig - men man kan lära mycket av att se hur stoet hanterar sin avkomma när den är (brötig - är det bohusländska?) - hon är ganska brysk eller hur? Så gör jag; jag använder inte rösten alls i detta stadium av "hyfs" - jag gör så som stoet skulle göra - en bestämd avvisande hand, med ngn skärpa om det är för mycket "bröt" (?) ;) jag kan till o med tänka mig att sparka tillbaka om jag får en känga på benet osv. Rösten använder jag vid inlärning typ inkörning osv. Men tänk på att hästens öra uppfattar ljud på 1 km håll - så SKRIK för allt i världen inte, h*n hör lika bra om du så skulle viska :p

Hej!
Har en likadan liten en...fast en dam.

Hon har också sina perioder men jag har upptäckt att det inte hjälper att ryta till...gå istället efter mottot "gör om gör rätt"..

Tex när min lille dam inte vill stanna kvar på sin plats...varje gång hon började röra på sig så sa jag ett bestämt Nej och ställde henne på samma plats som tidigare...det tar evigheter av tålamod och tid... :eek: ...men när hon är ur sin "fas" så går det oftast på momangen när jag ber henne att stanna...

Så mitt råd är att inte förtrösta...tänk själv hur man var som yngre tonåring...eller nu vet jag ju iofs inte hur gammal du är men jag vet iaf hur jag var...en plåga!! :p

Jag säger till eller ignorerar beroende på hurpass hästen trasslar. Trampar hon bara runt en massa försöker jag lugna ner henne genom att ta i grimman och "stanna" henne. Är det småtjafs som krafs eller sprättiga bakben så säger jag bestämt NEJ. Är det en dag då hon varit lite orolig i övrigt så brukar jag bara borsta vidare och låtsas som om jag inte märker att hon är lite trampig. Inte alltid man måste härja med dem. Det brukar oftast gå över på ett par dagar om det är något tillfälligt trots, så är man bara vänlig och lugn och berömmer när de gör rätt istället för att tillrättavisa så brukar det ge med sig.

Funderar på vad det är som gör att jag inte verkar vara i kontakt med hästen. Sedan om det är något med hästen som gör att den känner sig stressad. Mat, vatten, parasiter, tänder osv.

han ville inte stå still. Skrapade med framhoven, sprang frammåt. Ja han var allmänt brötig i kväll.
Var han ensam inne?
Börjar med en kort blick, en kontakt för att tala om att jag vill att den ska stå och lyssna på mig. Lugnar den och skapar förtroende genom att stryka den på halsen, lugnt. Om det inte funkar så Be den backa, bara ett steg och lugnar den genom att stryka sakta längs halsen. Står still vid dess sida tills den lugnat sig. Skrik aldirg. Det ska räcka med kroppspråk, kontakt och möjligen ett Nej.
Men först gör jag en bedömning om det är för att hästen är stressad eller om det är för att hästen vill leka. Är den hungrig så brukar jag vänta till efter maten med att hålla på med den.

Jag har kräft en del av honom i ledar övningar. Backa stanna mm.Backa ville han inte första gången. men nu gör han det men med en liten protest.
Backa inte för mycket med en sådan ung häst, det kan sätta sig på psyket och då kommer du att få problem senare. Du dominerar honom totalt genom att backa.
Bättre att etablera stopp kommando och träna det ifrån alla 3 ledpositioner.
Framm och stanna går perfekt. Så länge han inte lämnar vår tomt gräns. Då brötar han en del.
Skapa förtroende på tomten och utöka träningen 'stegvis' varje gång. Ställ inte _för_ stora krav.
Har du tänkt på vad du signalerar med ditt eget kroppspråk och din egen framtoning?

Jag tror jag vet varför han var orolig nu.
Upptäckte att han fått en spark på vänster frammben muskel. Jag kände inget då . Men dagen efter var det svullet. Han hade ont där.
Han ville inte att jag skulle borsta där helt klart.

I dag var det ännu svullnare. Han har fått en ordentlig spark av kompisen fullträff. Blodutjutning blåmärke säkert.
Därför var han nog så orolig denna dag. Man såg inget då vi hade tjafs.
Tack för tippsen . Man lär sig på era kunskaper.

Rotterö skrev:

Definitivt! Det är NU du kan göra något åt det.

Tillrättavisar och kräver att de lyssnar. Och funderar på om hästen verkligen förstår eller om jag krävt för mycket.
Inne i stallet uppbunden. Han skulle bli borstad och fixad lite med.

Skrapande med hovar tolererar jag ICKE och det vet min dam om, så då räcker det oftast med ett NEJ och är hon på sitt 'pain in the ass' humör får man lägga handen på bogen och säga nej. Krävs det daskar jag till lätt, inte för att straffa/skada utan för det får dem att sluta (i början, innan det är ett rotande beteende) och undra vad man pysslar med, och då berömmer jag så de fattar vad rätt beteende är.

Still SKA dom stå. Period. Damen är såpass gammal nu (1½) att hon VET hur man står still och att man ska. SÅ står hon inte still säger jag till. Innan vi hade befäst det så backade/flyttade jag bara tillbaka henne till urspungspunkten om och om igen tills hon fattade att det var bara drygt att inte göra som man skulle.

Han är inne i en test period just nu.
Jag har kräft en del av honom i ledar övningar. Backa stanna mm.
Backa ville han inte första gången. men nu gör han det men med en liten protest.

Backa inte ranghöga individer i tveksamma situationer. Backa undan är en dominanshandling och du vill inte ha en häst som plötsligt tycker 'och vad fan ska jag backa för dig förr, din lilla plutt?'. SÅ backa SKA de kunna, men gör det till en början i situationer som är bra från grunden. Dvs undvik det i en upprörd situation t ex innan det är helt och håller befäst i de lugna situationerna.

Hur protesterar han?

Det är NU du SKA göra något åt det, innan det blir ett permanent problem!

Sen, unghästarna har periode när det är lite mycket för dem, de vöxer, de ska t ain en massa ny akunskaper etc. Då kan det bli för mycket och man inser att det går bakåt i utbildningen. Jag försöker se de där perioderna så tidigt som möjligt och så blir det vila. Och med vila menar jag att jag inte gör ett SMACK med hästen mer än visiterar. Ingen borstning, inget pyssel, inga övningar. Utan VILA.

Unghästen hade en sådan period här för någon månad sen. Normalt en glad, solig och gosig häst. Men började tydligt visa att nu behövde hon ledigt. Ville inte gosa, ville inte bli borstad, kunde inte stå still etc. Och normalt uppför hon sig i princip prickfritt. Så då fick hon helt ledigt, jag struntade i att borsta och pyssla och dona och hon fick vara en grinmärr so hatade världen tills hon var i balans igen. Och när hon sjäv visade att 'matte, nu vill jag' så tog vi upp det igen och då fungerade det prickfritt.

Men dålig period eller ej, ber jag ska de göra det sålänge min begäran är rimlig. Däremot ser jag ju till att lyssna på hästen med och vad den ber mig om.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 897
Senast: Enya
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 899
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama