1,5 åring, hjälp!

K

Kirabell

Jag har ett halvblods sto som är född i maj -04. Hon är inte speciellt uppfostrad på något sätt och jag försöker nu göra så gott jag kan för att få ordning på situationen. Hon tycker det är rent förskräckligt att lämna mamma och de andra hästkompisarna. Alla tips är välkommna.

Sv: 1,5 åring, hjälp!

som att vänja av ett föl fast i lite större format. :smirk:
lämna henne ensam i boxen en liten stund varje dag. (då ska du ha galler så hon inte kan ta sej ut såklart).
gå små promenader , du kan ju ta med en häst som sällskap först..

pyssla mycket med henne så hon gillar o vara med dig.

Sv: 1,5 åring, hjälp!

Säger som föregående talare
Lämna själv i boxen en stund varje dag.
Jag har gjort så med min unghäst (född 04) sen jag fick hem honom (vid 7 månader utan mamma iofs) men jag ville ju vänja honom vid att kunna vara ensam i stall, hage etc. Jag gör helt enkelt så att han får komma ut sist på morgonen, i början blev det ju bara typ ½ minut eller nåt men nu dröjer jag lite extra innan jag tar ut honom. Samma sak i hagen, tar ut hans hagkompis och rider henne eller plockar in honom själv i stallet en stund på dagen och pysslar med honom och går en promenad.
I början blev han lite orolig men nu tycker jag att det fungerar jättebra, han bryr sig inte spec. mycket om han är ensam i stallet eller på promenad längre men i hagen kan han gå o gnägga lite men absolut inte att han får frispel.
Att pyssla med dom bygger upp förtroende som sedan gör att du är lika bra som vilken annan häst :)
Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30