Hur gick det med din kurs? Min dressyrkurs gick över förväntan. Både jag och hästen fick översvallande beröm och det kändes verkligen roligt att få så mycket stöd. Tränaren tycker att 'grunden är klar' (inte perfekt men klar) för oss nu och att det är dags för oss att börja göra skolor såsom öppna, sluta, skänkelvikning och ryggning. Galishimo var toppenfin och ställde upp superbra.
Tyvärr hände något i transporten på väg hem, och han fick panik. Lastningen gick bra men efter någon kilometer blev det tumult. Han sparkade sönder bakbommen samt hela mellanväggen, inklusive stolpen längst fram i transporten, sedan sparkade han revor på transportväggarna på sidorna, och givetvis sig själv. Det var fullt med blod i transporten och han nu en hel del sår på bakbenen och är halt, jag fick kalla på veterinär som kunde konstatera att han inte har några djupa sår och att han är bra igen om några veckor, om jag tvättar såren varje dag och håller dem öppna.
Förut blev jag ju väldigt uppriven när Galishimo fick sina stunder av panik, men man har börjat vänja sig vid allt numer. Märkligt nog. Jag var lite ledsen när det hände, men nu känns det helt okej. Han är en sådan häst bara.
Antingen vaddar man in honom i bomull och slutar träna honom så han får leva ett passivt liv som prydnadshäst, ELLER så fortsätter man och använder honom som ridhäst och kurshäst, och fortsätter finna lösningar och fortsätter ta hjälp av sakkunniga. Det får bli det sistnämnda.
Kul att träningen gick bra! Men fy vad läskigt att han fick panik i transporten. Felix är inte klockren i lastningen än, men han står som ett ljus under färden.
Hur är det med hans ben nu?
Tömkörningen gick både bra och mindre bra. Vi tror han (och jag) har någon låsning. Han har svårt att ge efter ordentligt i framförallt vänster varv. Känner det uppsuttet också. Han är lätt att ställa i halsen, men han formar sig dåligt runt innerskänkeln. Antagligen beror det mest på skit-i-sadeln för efter träningen har det gått mkt bättre (tränaren tömkörde mest). Jag har varit tydligare och ställt lite mer krav. Det är bara så himla svårt att sitta och rida själv. Tyvärr har jag varken tid eller råd med regelbunden träning just nu. Men, han rör sig bättre för varje gång, så visst utvecklas vi!
Nästa steg är kiro +ev vet-besök. Klippning (!!), och sen förhoppningsvis mer träningar!