08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Skönt att han var lite bättre! Hoppas precis på samma sak med Tabbe angående hullet! =)

*kl*

Här kommer några filmer från löshoppningen, först är 90cm och dom sista 110. Han tar det med lätthet men behöver mer framåtbjudning =)

http://www.youtube.com/watch?v=B1-cPy5eHw8
http://www.youtube.com/watch?v=NUuHa-NSAzc
http://www.youtube.com/watch?v=JPhzeU-M-lw
http://www.youtube.com/watch?v=6FMxqxZi8ik

Ni som är lite insatta i hoppning, hur tycker ni att han hoppar? =)

Skönt att han var lite bättre! Hoppas precis på samma sak med Tabbe angående hullet! =)

*kl*

Här kommer några filmer från löshoppningen, först är 90cm och dom sista 110. Han tar det med lätthet men behöver mer framåtbjudning =)

http://www.youtube.com/watch?v=B1-cPy5eHw8
http://www.youtube.com/watch?v=NUuHa-NSAzc
http://www.youtube.com/watch?v=JPhzeU-M-lw
http://www.youtube.com/watch?v=6FMxqxZi8ik

Ni som är lite insatta i hoppning, hur tycker ni att han hoppar? =)

Tack! Fick dock en chock nu när när jag fick tillbaka maskprovet. Ceasar nollade ju förra året på maskprovet så jag har inte varit speciellt orolig men nu i år hade han SKYHÖGA 2200 epg!:eek:

Vi bytte ju stall till hösten och lösdriften ligger där gamla ridskolehagen legat så jag antar att det är där han dragit på sig masken. Suck och dubbelsuck. :cry:

Ang. hoppningen. Jag är verkligen ingen hoppexpert men ska jag vara kritisk skulle jag nog ha velat att han skulle ha bättre ryggverkan och öppna upp bättre bak. Men han gör ju absolut det han ska och verkar visa god vilja!

Oj, :O Men det kanske är lite av orsaken till att han varit svår att få upp i hull? Och då är det ju på sätt och vis bra att du nu vet varför han inte gått upp? =) Får hoppas att en avmaskningskur hjälper så han lägger på sig i sommar =)

Vi avmaskade för någon vecka sen utan att ta träckprov (Dom andra i stallet vill avmaska oavsett resultatet på träckprovet så kände att det var lite onödigt.. Tabbe nollade ju nästan förra året. Men kanske vore idé att kolla honom med, ifall att.

Tack för kommentaren om honom =) Jag kan ju inte så mkt jag heller men det jag såg när han hoppade var att han dels slog i bakbommen några ggr samt att han var nära flera ggr, med just bakbenen. Är det på grund av att han öppnar upp dåligt bak? Och att han har lite dålig ryggverkan kanske?
Är det något man kan träna upp typ med studs eller liknande? =)

Nu e Leo hemma igen =)

Blev ej att han åkte iväg till fodervärd..
Så nu går han med sina gamla kompisar å trivs kanon =)

Så 4 juni ska han visas på utställning.. Ska bli kul å se vad dom säger om honom.. Min fina fina lilla leo :love:

32429930.jpg

Jösses, det var rejäla mängder. Där ser man hur viktigt det är att ta prov ibland i alla fall.
Men vad skönt att han är så mycket bättre i övrigt. :) Lite maskmedel, sommarbete och muskelträning, så blir han en riktigt "bajtig" kille, tor jag. ;)

@misen
Då håller jag tummarna 4 juni för "Vackre Svarten"!

Jag tror att all gymnastisering är bra för smidigheten i ryggen, sedan vet jag inte hur mkt man kan påverka "grundhoppet" men ju smidigare och ju mer musklade de är desto lättare blir det ju att prestera.
Att vara ute och tömköra på stigar och bra kalhyggen brukar vara kanon för att bygga muskler. Bomarbete och dyl brukar också vara bra men ex.vis studs sliter ju också rätt mkt på hästarna så i unga år brukar jag vara lite försiktig och göra allt med måtta.

Jösses, det var rejäla mängder. Där ser man hur viktigt det är att ta prov ibland i alla fall.

Jamenvisst blir man förskräckt! Och det visar ju verkligen hur viktigt det är med prov varje år trots att hästen har nollat året före!

Men vad skönt att han är så mycket bättre i övrigt. :) Lite maskmedel, sommarbete och muskelträning, så blir han en riktigt "bajtig" kille, tor jag. ;)

Ja, jag hoppas det. Det känns som att det varit så mkt nu och jag blir så förtvivlad då jag tycker att jag är väldigt noga med honom och ändå skiter det sig. Men så är väl livet ibland...

knapp

Nu är Dona på bete!! :D

Åkte dit med henne i torsdags kväll, då blev hon ihopsläppt med bossen på betet, och idag ska hon släppas ihop med resten av flocken! :)

De hästar som är på betet är Dona, ett hblsto -09, en stor welshval -06, två welshston -10, ett welshsto -91!

Senare kommer även ett varmblods-sto på 10år och en sv ridponnysto -08..

Jag tror att Dona kommer ha urkul!! :D Så direkt jag slutat jobba så kommer jag att åka ut dit och se när de släpper ihop allihopa, kan nog bli en del rusningar.. :angel: Bilder kommer SÅKLART! :D

Nu håller jag på att införskaffa mej en ponny.. Men är kluven, har varit och provat en b-ponnykorsning som jag föll pladask för, men hon är född -90 (det är de som jag är mest nojjig över, hennes ålder).. Är det några problem tror ni? Hennes uppgift ska bli att hålla Dona i hagen till hösten, men även vara barnponny åt småkusinerna, hon är en riktig läromästare! Jag kommer även kunna ha en ponny att underhålla min egen ridning med lättare träning och mindre kravlös hoppning då ponnyn är tävlad väldigt mycket i hoppning och dressyr, tills Dona "kan nog".

Det andra alternativet är en shettis -08, som för dagen är ca 105cm, så kommer att bli en liten b-ponny.. Hon är skrittad och travad med ryttare, men det kommer ju bli en till att rida in och dola med, förutom Dona.

Hur skulle ni ha resonerat och så? Prismässigt är det bara 500kr som skiljer, med shettisen får jag med sadel och träns, med läromästaren får jag med en grimma.. Dock så har jag utrustning som kan passa korsningen (men inte shettisen) då jag har kvar alla täcken, träns etc från min ponnytid. Även sadel som kan gå!

Lite OT kanske, men det rör ju på nåt sätt ändå Dona.. :angel: :p

Jag hade tagit B-ponnyn! :)
Kan inte se att åldern är något omedelbart problem om hon är sund för övrigt. Ponnier är sega till tusen. (Nalles mamma fyllde förresten 21 i tisdags och är fräsch som en nyponros.)
Kolla tänderna lite extra, och förhör dig om ev. senskador/fång. Fast det senare gäller ju även shettisen.

Älskar shettisar, men om du skall ha en läromästare till dina kusiner, så är nog den andra klart att föredra.

Här har det varit så tråkigt väder så det har inte gått att leka med nya kameran, men idag var det uppehåll precis när vi släppte hästarna i nya hagen och solen tittade till och med fram en stund! :laugh: Regnade hela dagen igår och hela dagen idag innan släppet, när jag sedan satte mig i bilen och åkte hem började det vräka ner igen... :grin:

Konjack är fortfarande lite hostig, även om det blivit lite bättre. Därför får han ha täcke nu när det är ruskväder. Synd på bilderna bara...

32433094.jpg

32433091.jpg

32433089.jpg

32433087.jpg

32433083.jpg

Behöver jag säga att jag äääälskar utsikten från hagen!? :D

Men så skönt att han är bättre! :laugh: Tack för påminnelsen om träckprov, även om jag tror mina fortfarande är rena då de går på ej tidigare smittade marker, men man kan aldrig veta.

Ja, jag hoppas det. Det känns som att det varit så mkt nu och jag blir så förtvivlad då jag tycker att jag är väldigt noga med honom och ändå skiter det sig. Men så är väl livet ibland...

Vet precis hur det känns.... Tror vi har samma typ av grabb, lätt att hamna snett i musklerna i ryggen/länden o behöver mycket stärkande arbete o klättring framöver. Hade ET ute i torsdag o Rille var jättefin i ryggen o rumpan :love: men nu har han hittat på nåt nytt så han markerar lite på ett framben, suck... hur jag än beter mig så har jag arslet bak... ursäkta uttrycket men kan det aldrig få vara helt bra nån gång? Har sett svag markering någon gång ibland under nån vecka så jag åker in med honom för undersökning så fort det går. Han har ju trots allt en operation för x-benthet med sig i bagaget så jag vill se rena plåtar innan jag fortsätter med honom....

:bow:

Tack för att du understryker det jag försöker intala mej själv.. :p
Åldern behöver ju verkligen inte vara något, ingen fång och inga tidigare skador på damen ifråga! Sen så är det ju lite roligt att jag också kan rida henne och underhålla mej själv och mina hjälper, inte ridit seriöst sen mitt förra sto gick bort (förutom när jag provred b-ponnyn), och det är mer än 2 år sedan! :eek:

Så det blir nog b-ponnyn, ska kolla på några till imorgon så får vi se om beslutet förändras eller ej, men ganska säker på min sak för stunden.. Tack igen! :)

uppdatering från oss.

Min 08:a har varit rejält skadad, vet dömde först ut honom på plats men eftersom min make vägrade ta bort hästen innan strömsholmsbesök så lastade vi trebent häst mitt i natten och åkte. Det visade sig vara en rejäl blödning i lårmuskel v.b som gjort att nerverna hamnade i kläm och medförde att han inte kunde vinkla benet. Efter 2 veckors hel boxvila går han nu (en månad senare) i gräshage med sin lugna ponnykompis. Han är halt men han kommer bli bra :bump:

Det svåra och jobbiga är att han blev deprimerad av boxvilan och slutade äta. Vi försökte med allt! Därför går han på gräs dygnet runt nu (lite tidigt kanske) och jag försöker få min älskling OK igen. Hur skulle ni fodra upp honom? Han äter 3 kilo havrefrimusli som innehåller lusern och e-selen och omega 3 olja. Det går framåt men han behöver lägga på sig 50 kilo till.

Vad tråkigt!

Nu när han går på gräs så hade jag stötta upp vikten med lusern, kanske lite betfor till det för att göra det lite godare och selen förstås. 50 kg borde han förhoppningsvis kunna hämta upp rätt snabbt under betessäsong. Lycka till!

Vad tråkigt att höra! Men skönt att han verkar bli ok! Jag tror att han nog kommer äta upp sig under betesperioden, min lillkille går på bete dygnet runt from igår, jag tycker inte det är för tidigt om man hunnit vänja in dem dem till gräsdiet.

Tråkigt med skadad häst men vad skönt att prognosen är god iallafall!! Min grabb har gått ute på bete dygnet runt i en och en halv vecka nu ungefär. Han var väl invand innan och det har inte varit några som helst problem.

KL
Idag fick Complete för sig att slänga sig i linorna på gången, TVÅ gånger! Sista gången gick grimman sönder. Hoppas innerligt att det inte blir något återkommande problem. Någon som har erfarenhet av detta problem och hur man smidigast undviker det?

För all del. :) Lycka till med valet!

@ponnymamma
Så härligt att höra att ni inte gav er, utan gav honom en chans till. (Tänk dig en smilie med blomsterbukett här!)
Tråkigt att han slutade äta, men de brukar lägga på sig ganska snabbt på det tidiga betet. Håller annars med Sar om extra lusern.

Sar skrev:
Nu skall du tänka som så här: tänk om du inte varit så noggrann som du är! Vi kan aldrig hindra livet från att hända, men ju noggrannare vi är, desto bättre "damage control" har vi. :cool:

Vad tråkigt att han vart skadad men skönt att ni gav honom en till chans trots veterinären, =) Får hoppas att han tar sig och går upp sina kilon under sommaren, =)

*kl*

Idag ska Tabbe iväg till ET:n så hon får kolla igenom honom nu efter alla skador och innan sommarbetet =) Sen ska vi även testa att låta honom gå utan skor i sommar och får hålla tummarna att han slipper hovbölder, så vi skor honom rätt tidigt i höst istället, några veckor innan dom går in från betet. =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.