07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ömma sulor kan ju också vara en förklaring:). Men vad är det för hovslagare som bara lägger sula på en hov? Det blir ju skevt eftersom den hoven då blir högre än den andra. Är inte alls särskilt bra:/.

Kl

Jag har ridit! Det kändes härligt kan jag säga. Men jag tog det säkra före det osäkra och longerade innan och sen berättade jag vart jag skulle rida för dom i stallet utifall hästen skulle komma hem utan mig :p nu gick det bra och vi kunde även trava och galoppera:)

*kl*

Har haft sjukt mycket på jobbet plus att jag varit på semester men nu är jag tillbaks :D

Divan har gått från klarhet till klarhet och idag startade vi för fjärde gången. Vi gav oss på en LB:2 och trots att jag bara varit hemma en vecka från semestern, kom hem förra lördagen efter 2 veckor i Florida, så kändes det riktigt bra. Lite missar, fel fattning och travinslag i skritten, men ändå 64% och 2 poäng från placering. Supernöjd!

Kul, stort Grattis.
Hos oss är de inte nog med elände. :( Elle har varit lugn i sin sjukhage men har nog fått ont i magen. Väldigt lös i magen, och hade grävt en djup grop i hagen och inte ätit höet. Hoppas på att inte få samtal senare i kväll om att hon fått kolik.

Vad roligt! Grattis!

kl
Idag har jag ridit igen. Det blev ut i mörkret tillsammans med min mor. Allt gick bra och vi såg ut som julgranar med alla reflexerna!

Idag var vi på hoppträning igen, med den vanliga tränaren. Han tycker det är stor skillnad på henne (till det bättre ;)) från gång till gång (var 3:e vecka) och det är väl skönt nu när jag känner att vi haft en svacka.

Hon var jättefin idag, red bana med mycket trixiga svängar och det är så lätt och rytmiskt, vi bara rullar på. Problem med 2-kombinationen att hon drog åt vänster, men bytte spöhand så funkade det.

Nu blir det en kortare vila för pållan. Ska se om jag hittar nån som kan titta på hennes tänder.

Härligt att det går framåt med så många. :laugh:

*kl*

Ariel och jag har så smått börjat träna inför debuten 12 maj. Sedan är jag lite kluven om jag skall starta i unghästfinalen i oktober eller inte. Det är en lång resa och kostar mycket pengar, men samtidigt vore det skoj att vara med... :crazy:

Igår var veterinären ute för tandkoll och vaccinering. Ariel har några bitsår i slemhinnan och ett par tänder som ännu inte tittat fram, men inget som är träningsrelaterat i alla fall. Nu hoppas jag att hon är färdig med tandväxlingen nästa år, så vi inte behöver kolla tänderna varje år resten av livet. ;)

*kl*

Q har som sagt vilat 19 dagar efter sin sträckning, och har sedan börjat tömköras rakt fram på vägarna. Han är helt ohalt i skritt och igår testade jag även att låta honom trava ett par sträckor vilket såg lovande bra ut. Håller tummarna för att jag kan fortsätta sätta igång honom och sitta upp för att skritta uppsuttet till helgen.

Tack för era fina kommentarer!

Han hoppade verkligen helt kanon med den ryttaren. Hon skulle startat honom på lördag. Men igår hände en liten olycka, så nu får han vintervila istället.

Hur lång vintervila planerar ni att ge era hästar? :)

Ture gjorde säsongens sista start i söndags.
Min tanke var att han skulle få leka runt i en 90 efter en månads planerad vila. Han var laddad så jag tog the easy way out och longerade innan uppsittning men fick ändå lite passage med tillhörande arabsvans på framridningen ute. I övrigt uppförde han sig klockrent och var för första gången inte det minsta tittig utan bara glad och positiv på väg framåt.

http://www.youtube.com/watch?v=jOUbVnqMiIw

Ser fram emot nästa säsong!

Angående frågan om vintervila så får han nog någon/några kortare (1-2 v) beroende på underlaget. Jag avskyr när det fryser på utan snö, tur det inte brukar vara så länge. Och jag har 40 min med transport till ridhus så då brukar de få vila lite lämpligt.
Han har i sommar vilat 2 + 3 v och sedan en månad efter semifinalen i september.

Senast ändrad:

Ariel kommer inte få någon vintervila, möjligtvis om jag blir väldigt förkyld. :grin: Om medryttaren inte vill rida under julveckan så kommer hon vara ledig en vecka då, i övrigt är det full fart framåt som gäller om vi skall bli klara till i maj. :D

Vad duktiga ni är! Det såg jättefint ut!

Quinny07: min har ju tagit det lugnt i ca 3 veckor nu men han kommer nog ändå få en vila under vintern beroende på hur hans känns. Det blir kanske 1-2 veckors hel vila men annars blir det iaf en månad som han bara kommer att ridas ut och lulla omkring:)

Idag har jag tömkört och han börjar bli mer alert i bak och det gillar vi :)

*kl*

Tack för gratulationerna :D

Inte lika rolig att rida idag dock. Det var en salig blandning av kanonkänsla och ingen styrning :laugh: Det är ju onödigt att jobba med högerbak konstant....

Divan kommer nog vila ca 2 veckor i vinter, runt jul skulle jag tro.

Jag har inte skrivit på ett tag, men läser regelbundet. Vet inte om nån minns men mitt sto fastnade ju under bommen i transporten som 2-åring och vi har haft diverse problem efter det.
Men nu har vi varit igång sedan i våras och jobbar på galoppfattningarna. Har även ridit för instruktör och har väl planerat att börja med hoppningen till våren.

Men hon har blivit stark som bara den men en sjuhelsikes framåtbjudning. Har haft gramantygel de sista ridturerna för att kunna hålla henne i rätt form i kontrollerat tempo. Martingal har jag haft ett tag för hon har nockat mig några ggr. Men jag funderar på att prova något annat bett. Rider på ett milt 3-delat idag. Hon är väldigt känslig både i munnen och för hjälperna men är som sagt urstark, och jag är inte så stor och stark...
Vad rider ni andra på för bett på 4-åringarna? Har ni något tips på vad som kan funka för oss. Min förra häst red jag på ett delat jaktbett, men det kanske är drastiskt att testa det? Men där har jag ju möjlighet att variera hur starkt det blir beroende på var jag sätter tygeln. Det finns ju en djungel av bett..

Jag köpte förresten min första egna hästtransport igår. Har lånat tidigare men nu har jag äntligen ett tillgängligt alltid så att jag kan ta mig till ridhuset eller stranden när jag vill :bow:

Härligt inspirerande att se hur bra det går för alla! Att man själv känner sig helt hopplös gör ju inget. :p

Har funderat på det där med vila. Min fick ju en dryg månads vila i maj-midsommar och sen dess har vi mer eller mindre hållt igång hela tiden och kommit igång med hoppträning regelbundet varannan vecka under hösten. Jag är lite rädd att jag kanske rider för mycket och för hårt? Blev orolig när jag hörde något om att just unghästar är utsatta för hältor då de kommer upp i kondition lätt och snabbt men tar lång tid på sig i övrigt. Tycker ju att hon fått mycket ledig tid in emellan men kanske hon skulle fått lite längre sammanhängande tid ledigt?

Nu är tanken att när det är uppehåll i hoppträningen, antar att det blir iaf en gång som uteblir så får hon helt enkelt en månad där.

Mitt "schema" har annars ungefär sett ut såhär det senaste ( ni får fyra veckor då mitt jobbschema rullar över fyra och ridningen styrs av det);

Mån 40 min bana
tis ledig
ons hoppträning 1 tim
tors ledig
fre ledig
lör ut 1 tim rel lugnt
sön ut 1 tim lite högre tempo
mån ledig
tis 40 min bana
ons ledig
tors 40 min bana
fre ledig
lör Pay and jump
sön ut 1 tim lättare
mån ledig
tis 40 min bana
ons hoppträning
tors ledig
fre ledig
lör ledig
sön ledig
mån ut 1 tim hårdare
tis ledig
ons 40 min bana
tors ledig
fre ut 1 tim lättare
lör Pay and jump
sön ledig

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 968
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 481
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 583
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka