07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Idag fick både matten och pållen bekänna lite färg igen.
Började med att skritta ut i skogen i ca 20 minuter. Eller skritt var väl att överdriva, det började i skritt och sen övergick det till skolor ovan mark och en morrande matte hängandes där bakom.

För att förklara vad som hände så var det så illa att vi såg en annan häst och som alla andra vet kan dom vara sabeltandade och äta små grå hästar till middag. Så från det att vi hade sett Blondie som den andra hästen heter så lekte Plutten en pipande arab med svanser som en plym upp i vädret och någon form av passage hela vägen hem till stallet.

Där tänkte jag att såhär kan vi inte avsluta så vi gick in i paddocken och även där inne fortsatte tydligen den sabeltandade Blondie att "jaga" honom så då satte jag helt sonika på graman fästning av tömmarna. DÅ kunde han efter en stund fokusera och börja arbeta riktigt fint så att jag kunde ändra tillbaka till enkel tömsättning igen. I slutet var han som smör i solsken igen och matte var riktigt nöjd.
Avslutade det hela med att skritta av ute i 10-15 minuter!

Novalisa: Vad roligt med hubertusjakt! Jag skulle egentligen varit med på en för några helger sedan men den ställdes in för att det var för blött i markerna. Tur för mig som ändå inte fick rida:p

*kl*

Q har nu vilat 16 dagar. Svullnaden har gått ner helt och värmeökningen försvunnit. Han är helt ohalt i skritt och kan gå ute i hagen som vanligt 12 tim per dag utan att bli för påfrestad.

Planen är att sätta igång honom på torsdag då det är första dagen jag har tid. Eftersom han antagligen är halt på volt och i högre gångarter så kan jag inte börja med att låta honom bocka av sig på lina som jag brukar när han ska sättas igång efter de vanliga viloperioderna. Att hoppa upp direkt är lite för riskabelt och promenera med honom är besvärligt då han är högt och lågt. Planen är att testa att tömköra honom rakt fram på grusvägarna någon vecka eller två (lätt inspänd med graman för att han ska hålla sig på mattan) för att sedan hoppa upp och börja jobba honom under ryttare i skritt. Hoppas kunna börja trava honom efter 4 veckor och sedan ha honom i normalskick för att kunna börja träna efter 8 v.

Håller tummarna för att planen håller.

*kl*

Idag har vi tränat och lyckats fastna på foto:)

389132_2335354835216_1590181870_2170426_1907244884_n.jpg

389132_2335355035221_1590181870_2170427_1064503986_n.jpg

390823_2335394916218_1590181870_2170502_1780043091_n.jpg

Väldans söt ja! :)

Fråga som inte hör hit eg men vad har du gjort av din stora? Började du inte sätta igång henne efter fölning?

Sötis!

Min är halt. Har varit svullen i en has i typ 10 dagar efter att hon fått några småsår. Har inte varit halt tidigare men hon äter 2 påsar butta pga ryggen. I går var hon inte helt fräsch och i dag när jag kollade henne galopperade hon på 3 ben. :( Är livrädd att de har kommit in bakterier i leden men att hon inte visat hälta tidigare pga buttan. I morgon bokar vi ny tid på klinik.

Tack så mycket+Marvin och Charlotte! Hon är sötast i stan enligt mig:D!

Min Tetris togs bort i början av september eftersom hon helt enkelt inte höll alls för ens lättare ridnng. Hon hade i flera år haft problem med sviterna efter en fraktur i ett bakben. Jag gav henne alla chanser men tyvärr funkade det inte:(.

Är så himlans tråkigt vilken otur du har med din fina svarta:(. Hoppas att det inte är något allvarligt!

Vilka fina höstbilder på dig och din barbie!

Håller även tummarna för Charlotte och Elle att hasen läker fint! (läste i en annan tråd)

Tack! Gör en lite uppdatering här för de som inte hänger på dressyr.

Pålle har fått en kross skada i hasen, så nu är de vila i en månad i sjukhage till att börja. Sen tillbaka och se hur det förändrats och kolla ligamenten med ultraljud. I dagsläget gick de inte pga svullnad.
Då vi ligger nog lågt i denna tråd en tag. :(

Aj, vad tråkigt. Hade jag missat helt. :( "Kul" då att du hittat en sån liten pärla i denna nya.

Charlotte; När ska era motgångar ta slut? Jättetrist med detta nu ovanpå allt. Får verkligen hoppas att det blir bra och att det läker som det ska.

*kl*

Idag kom tävlingsterminen för distansritt och det är sjukt många roliga tävlingar jag vill vara med på. :D Så nu blir det till att sätta sig ned och grubbla...

*kl*

Idag kom tävlingsterminen för distansritt och det är sjukt många roliga tävlingar jag vill vara med på. :D Så nu blir det till att sätta sig ned och grubbla...

Jag vill med ut på distansritt! Var hittar du information om det osv? Är helt grön på det.

Oxo: Jag tycker ni är så fina :)

KL

Ridbanan jag brukar rida på är grannens, vi rider där i byte mot att de får låna vår transport. Nu är det så att jag kommer troligtvis skaffa medryttare. Då säger grannen att medryttaren ska betala till för det.. Låter inte detta knepigt? :crazy:

M går ju inte mer på banan, bara för att någon annan rider. Dessutom skulle inte medryttaren rida på ridbanan varje vecka. Min första känsla är bara "suck...." och att då betalar JAG hellre hyra för min häst, så får de betala när de ska hyra vår transport (varav de gör frikostigt).
Vad tycker ni? :confused:

Om ni har ett utbyte på det viset så borde inte ryttaren spela någon roll. Men visst, ska det vara så hade jag nog sagt att man isåfall kan börja betala för både hyra av bana och transport.

*kl*

Idag, efter 19 dagars vila, har Q äntligen fått börja jobba lite smått igen. Eftersom han är piggelin som få och bara får skritta först så har jag börjat med att tömköra honom rakt fram (inspänd för att han inte ska ägna sig åt onödigt kvalificerad gymnastik) och tänkte göra det en vecka innan jag sitter upp.

Han vinglade lite och funderade på vad jag menade när vi började, höll oss på grannens stallplan några varv eftersom han inte har blivit tömkörd på ungefär ett år. När svängfunktionen och start/stopp fungerade dugligt gav vi oss ut på grusvägen och tog en 20 min promenad. Han vinglade ner i diket av misstag någon gång och när jag bad honom skritta från halt så fattade han galopp men överlag är jag nöjd. Verkar vara en motionsform som kommer att fungera när han ska sättas igång.

Kolla på ridsportförbundets hemsida under distans. Där finns nya tävlingsterminen och massor med bra information. :laugh:

Ja, eller hur? Fått höra anledningen; "ni vill ju inte att vi ska låna ut er transport hur som helst?" jag blir så less av sådana här situationer.. Jag kan iaf inte rida på ridbanan utan att betala, när min medryttare ska betala. Det är inte rätt. Suck.. :confused:

Habina: Tack!!

På:t igen. :p

Fick svar på blodprovet och hon har inga antikroppar mot fästingsjukdom. Veterinären som var ute och tog blodprovet var väldigt skeptisk till att jag ville undersöka eftersom det är såpass ovanligt och hans kommentar var efteråt att hon var alldeles för "pigg" för att ha det. Ja han hade rätt men nu har jag uteslutit en sak till.

Hon har stått i sjukhage ett tag nu och jag tycker att hon verkar ok, har promenerat ca 30min ett par dar med henne nu.

Teorin jag går på nu är följande: Hon har mjuka sulor vilket förvärras iochmed att hon går i en blöt och lerig hage. När jag ställer henne i sjukhage = torr hage blir hon bra igen. Den lilla hovbölden hovslagaren hittade tyder på det. När jag rider och hon blir halt till och från kan det bero på att hon trampat på något, ibland håller sig hältan i - har antagligen trampat mer illa. Det skulle förklara varför hon är halt ena dagen och nästa inte. Nu har hon fått sula på HF och jag tror att nästa skoning kanske hon ska få en även på VF. Det är ju oftast fram hon blivit halt.

Nu till den blödiga mattens dilemma. Det skär i mitt hjärta att ha henne i den lilla sjukhagen, hon är verkligen understimulerad och jag märker på både humör och hennes sätt att hon ogillar det. Jag skulle vilja ha henne i sjukhagen medan jag rider igång henne - för att se om sulorna som förhoppningsvis är hårdare av att stå tort gör att hon inte blir halt. och även för att se om det är faktumet att jag varje gång hon blivit bra igen släppt ut henne med de andra hästarna i den leriga vinterhagen.

Men samtidigt skulle jag vilja släppa ut henne med de andra hästarna.

Så vad ska man prioritera - en häst som man förhoppningsvis kan träna men som får stå ut med ett ganska tråkigt liv. Eller en häst som är stimulerad på dagarna med hästkompisar men som inte håller för ridning :p Eller finns det någon mellanväg? Ser man till vilka hagar vi har i stallet finns inte många alternativ. Vinterhagarna är leriga - sjukhagarna ok, men små och de får stå ensamma. Finns ingen plats att göra större sjukhagar... alternativet är att flytta men eftersom jag trivs bra i stallet och hyr min stuga på gården så är det nästan inget alternativ. :p

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka