Sv: 07
rnas tråd del 11!
Tack för era svar, svarar alla i samma
Jag har provat ett par halvblod och en frieser. Friesern var en upplevelse då jag aldrig ridit en sådan innan, mer än lullat på en knappt grundriden för många år sedan och det räknar jag inte. Rörelserna är ju helt olikt allt jag tidigare ridit, jag kände mig lika nybörjare som när jag provade rida islandshäst en gång och kände att det var som att lära om sig på nytt
En mkt trevlig häst, välutbildad och hade faktiskt en bra galopp. Men ändå fick jag aldrig någon känsla för takt och tempo utom när det var riktigt bra. Det blir liksom en "seg" känsla trots att det inte ser segt ut, då de rör sig så mkt annorlunda mot vad jag är van.
Det ena halvblodet var en hopphäst och mkt trevlig att hoppa, men tilltalade mig inte i markarbetet vilket jag lägger större vikt vid. Så den blir det inte ändå. Dock en mkt lättsam och väluppfostrad trevlig valack i all hantering och en härlig personlighet.
Det andra halvblodet var mer välriden i dressyren vilket är viktigare för mig. Rörde sig i mitt tycke kanonbra, bättre gångarter ändå kan jag ändå inte rida och knappt ens dessa då jag numera mest rider runt på en ponny för att hålla igång ridningen när min häst är borta

Jag hade önskat lite mer känslighet i ridningen men den såg finare ut då ägaren visade den så jag antar att det handlar mer om ovan ryttare än om hästen. En underbar häst i hanteringen, en riktig valack i temperamentet och lagom stor åt mig. Mkt fin modell. Den kan jag mkt väl tänka mig att köpa om jag känner att jag hittar knapparna på den efter ett par provritter till
lomuxx - min förra häst som gick bort 2003 kände jag att jag kunde offra mitt liv för, vi var väldigt tajta. Dock hade han också problem med skador, sjukdomar etc som blev jobbiga i längden men även om jag just då hade ett bristande intresse för hästar i stort så tyckte jag lika mkt om honom som individ. Jag hoppas att jag kan hitta en häst jag känner likadant för igen