07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Vi är på plats på Grevagården och har ridit hästarna på anläggningen idag på kvällen. Lilleman kändes lite seg i kroppen så vi får väl se hur han känns imorgon, banan är fantastiskt fin och redan för 4-åringarna så är den minst sagt maffig. De får hoppa både trippelbarr och annat. Jag är rätt glad att det inte är en så liten bebis jag är här med :angel: vi går i alla fall ut i 110 cm som första kval med 5-åringarna, snällt och bra.

Slår vad om att du är yngre än jag. :p Jag förtränger dock min ålder och kör på med hoppningen jag. :angel:

*kl*

Alltså, idag är hon så dyr så det finns inte. :love: Hoppträning och trots att hon kändes lite loj, off och hostade till någon gång (pepparpeppar inget värre är på gång) så bara hon levererar. Jag bara satt och åkte typ med ett leende på läpparna. Var fick jag den här hästen ifrån liksom? :love:
Fick inte många andra kommentarer än bra, perfekt, super och nu räcker det. :p

För att inte få stora självan nästa onsdag så har jag även anmält oss till en pay and jump på sön då jag tänkte hoppa 80, så blir det 90 på onsdag. Puh...

Gud vad roligt alla är så bra igång, vi närmar oss sakta men säkert! :)

Funderade också på vad era kommer att äta nu i höst, fick nämligen kommentaren att min A äter mycket :eek:, men det har hon ju alltid gjort sen liten, svårfödd och kräsen som hon är! :grin:
(Men :love: ändå!)

Nu ligger vi på 2+2+3+5= 12kg hösilage och lite betfor för att få ner Hyaluron, linfröolja samt mineralerna (som hon förövrigt älskar :p)
Tog bort kraften när hon började vila men nu när vi så smått är pågång igen sätter jag in den igen :)
Givetvis har hon även saltsten som hon använder lagom.

Så om ett par veckor lär det se ut såhär istället:

2+3+4+6=15kg hösilage, 2kg müsli (uppdelat morgon+middag) och 0,5kg betfor tillsammans med ovanstående tillskott i middagshinken.

Och så morötter och äpplen, några om dagen! (dock ej äpplen varje dag)

Ariel kommer ju äntligen få äta lite mer, då hon återvänder till lösdriften i höst. ;)

Sedan kommer hon, beroende på vad hösilaget innehåller, få ett fullfoder som är väldigt näringstätt, då jag inte kommer orka stå och vänta länge på att hon äter upp. :p

Men vi väntar fortfarande på analys, så jag vet inte vilket foder det blir. Har en del Krafft Groov 60 och Krafft Muskel hemma redan, så förmodligen får hon börja med att äta upp det. :angel:

Haha ja det är du säkert. Blir 28 men har ångest inför 30 redan :o :angel:

Vogue: min kommer i huvudsak få äta hösilage. Förra året klarade han sig fint på 2 nävar havre, 1 l betfor, linfröolja och mineraler. I år kommer jag lägga till biotin för att se om det hjälper. Sedan får han extra kraftfoder efter behov.

Jag var feg när jag var yngre. När jag blev äldre fick jag en knäpp och började rida fälttävlan istället! :o:love:

Idag kollade jag min fina igen. Hon var mycket gladare när hon mötte mig i hagen! Busade till och med lite på linan när jag longerade henne. Jag kunde inte se någon hälta!

Men jag litar inte på min egen förmåga att upptäcka små bakbenshältor, så jag får hjälp att kolla henne i morn igen. I vart fall är hon mycket bättre!

Vad skönt! Bra att du kan få kollhjälp. Flera ögon är bättre.

Jag funderar ibland på om jag inte borde bli dressyrtant, har för lite självförtroende för hoppning egentligen. Nedbrutet efter alla konstiga hästar jag (försökt) hoppa genom årens lopp. Men det är ju samtidigt så kul. :p

Som igår, när man bara flyter runt, kommer rätt, lite fart, den känslan får jag aldrig i dressyren, även om man får ett kanonpass. Nej, jag gnetar på med hoppningen och lilltjejen är första hästen, nästan, som jag sitter på som so far enbart byggt mitt självförtroende. Så nu kör vi! :bump:

För övrigt så har hon vuxit!! :banana: Utan vattenpass så är hon minst 158 numera, kanske tom något högre. :D Trodde aldrig hon skulle bli mer än de 156 som hon legat på sen våren hon blev tre. Slutade kolla för drygt ett halvår sen, då gav jag upp. Men idag åkte tumstocken fram iaf.

Här tuffar det på. Det var mycket att se på, både hästar och saker, under första turen inne på stora tävlingsbanan och Q tog tillfället i akt att försöka ta kommandot. Det resulterade i ett pet men lydigare häst på slutet. Vi hoppas på med kontroll dag 2 och imorgon får vi se om det blir A eller B-final. Han sover i alla fall duktigt borta, beter sig som vuxen häst på tävling och bryr sig inte mycket om något när han inte har ryttare på ryggen.

Avslutade dagen med att se på fina 6 och 7-åringar samt att shoppa Tretorn-ridstövlar och vita Pikeur-ridbyxor till mässpriser. Rena fynden.

Åhh, shoppa... :d

Hoppas det går bra idag med!

Min pålla är ohalt! :banana: Nu får hon vila några dagar till, sen börjar vi skritta.

Åh var härligt!

kl
Påtal om att vara feg så hoppade denna fegisen igår :p
Såhär högt kravlade vi oss över:
541556D7-6DA6-48C8-941A-DE5C9F483CB4-1502-0000029C61BC4277.jpg

Jag hoppade ju bara förut så jag har blivit feg med åren ;)

Här går det sisådär. Idag var han betydligt bättre ridmässigt men vi hade inte marginalerna på våran sida alls. Två förargliga bommrullningar och ett tidsfel (de ligger i och man har bara 30 sek på sig att passera startlinjen på en stor utebana, vilket faktiskt är rätt tajt). Nåja, det var bara dubbelnollorna som gick vidare till söndagen bland 5-åringarna så vi hade ändå fått gå imorgon i vilket fall. Ikväll blir det ett annat bett i munnen för att se om herrn föredrar det under lite lätt markarbete och sen får vi se hur han känns i morgondagens runda.

Idag fyndade jag ett Bucas cooler-täcke för halva priset i alla fall, men nu är det nog rätt slutshoppat också :angel:

Hoppas det har gått bra idag för er!

kl

Var iväg på sadelprovning med pållan igår och provade ett gäng dressyrsadlar samtidigt som jag lämnade in Ninjas båda fina Karl Niedersuss till försäljning. Underbara sadlar men tyvärr passar de inte någon häst jag har nu.

Nåja, provade ett gäng, Lippo jessica, Pessoa, Frank Baines, och Albion. Frank Baines sadeln var skön men jag upplevde den något stor. Efter lite funderande på kvällen kom jag på att det nog är en allroundsadel jag ska ha i alla fall. Den nivån jag rider på ska det räcka. Får väl se vad jag hittar, någon som har tips på vad som kan passa en rak bred rygg med bara liten manke?

Ja det tycker jag också ;)

Idag var det då debut på lokal tävling för oss. Det gick väl sådär. Tyckte egentligen själva ritten gick helt ok, inget wow men ändå godkänt för att vara en Lc, men det tyckte inte domaren. 58% fick vi. Är dock nöjd med honom eftersom han inte är igång helt :)

Film på ritten.
http://www.youtube.com/watch?v=3LoA7Yg68x0&list=UUUIVD6k9nCI64s-s9UWZqbQ&index=1&feature=plcp

Iofs fick vinnaren typ 61% och en tjej jag pratade med hade fått 10% mer förra veckan för en likvärdig ritt, så jag får väl vara nöjd.

Det var en fin ritt, såg ganska jämnt ut tycker jag. Nu är det ju bara detaljerna kvar att slipa på. Trevlig häst du har.

Tack så mycket! Ja, vi har en massa att fixa till :) Nu är det ju bara 3 veckor han varit igång sedan hans 2 månaders sommarlov så vi har inte riktigt hunnit komma i fas än. Men det är bara att kämpa på. Korta tyglarna ska jag lära mig också ;)

Kl

Nu har jag haft Elle hemma i en vecka. Har ridit 4 gånger med blandat resultat. Hon blir väldigt lätt stressad av minsta lilla. I dag tog de minst 20 minuter att komma upp och då var hon billig. Väl uppe på ryggen var hon superfin och dyr igen. Hon fick ett riktigt sadeltvång precis utanför stallet i dag, var länge sen jag såg henne göra såna språng.:grin: Var nästan på väg att ta in henne i stallet och sadla av och lägga ut säljannona. Men bet i sura äpplet och red.:) Hoppas på att hon taggar ner. På måndag är de dags för lektion och de ska bli kul och behövande!

Vad roligt att du äntligen är igång och rider! Det där med sadeltvång är dock verkligen inget roligt:/.

*kl*

Idag har vi hopptävlat och jag kan konstatera att jag tänker fortsätta vara dressyrtant:p. Framhoppningen var helt vansinnig med tokiga ponnyryttare ÖVERallt! Min lilla Barbieponny blev rätt stressad och även mötesskygg. Inte blev det bättre av att ungarna knappt kan styra sina ponnier. Men hon hoppade iaf bra på framhoppningen.

Inne på banan fick hon ögon stora som tefat och min lilla ponny som aldrig har tittat på nåt i sitt liv visste inte vart hon skulle ta vägen. Tyvärr hann jag dessutom knappt komma in på banan innan man fick startsignal. Jag är van vid att man får rida runt på banan och titta under tiden föregående ryttare rider. Men inte här inte. Så när vi red an första hindret hade hon inget fokus och hon stannade naturligtvis. Hoppade sen fint och tvåan med. Men på trean var det slut, ett otäckt blåvitt hinder med stora infångare fick vi två stopp på. Hoppade ettan igen innan jag gick ut.

Tja vad ska man säga. Jag hade säkert kunnat rida bättre-det kan man väl alltid. Men nån mer hopptävling innan vi har nästa lokala här (till våren) blir det inte:p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 304
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka