07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Men nej, vad trist. :( Nu får du ju ut och hoppa MER istället. :p

Oxo; Ser väl inte alls så tokigt ut. Går emot handen några gånger och lite över tygeln vid ett par tillfällen bara. På det igen.
Måste dock bara få säga att det nya LC1-programmet är ju för jäkla tråkigt. Ffa galoppdelen. Man hinner ju inte igång förrän det ska brytas av.

Charlotte; Kul att ni är på gång igen!

Undret; Tråkigt att det inte blev det resultat ni är kapabla till. Ni är ju så långt framme!

*kl*

Idag var vi iväg och hoppade Pay and jump, lite uppvärmning inför onsdag. Hoppade 80 cm, inomhus på 20*40... Mycket svänga blir det. :p Tycker det är svårt att få till det när man inte kommer igång ordentligt. Antar att man behöver öva på det också. Lite spänd vilket medförde att hon inte riktigt lyssnade framåt så vi kom lite knas några gånger. Fick ett pet men är ändå nöjd.
Stod lugnt i transporten under väntan, avslappnad när hon gjordes iordning och cool överlag. Hoppas det är sån hon är och att det inte är att hon inte känner sig på topp.

Liten film.
http://www.youtube.com/watch?v=pZUrIKZJ_A0&feature=youtu.be

Jag håller med Kirre, du får hoppa mer istället, det är det enda som hjälper. Men nu har hon ju fått lite miljöträning i alla fall, möta busfrön på framhoppningen kan ju få vem som helst att bli lite nervös. Synd att du inte kunde rida runt och visa henne banan lite, det brukar vara bra annars.

Jag har hoppat min pålla lite mer och jag måste säg att hon är jätteduktig, så ambitiös. Det som inte fungerar på den här hästen som jag tycker är viktigt är galoppombyten. Hon byter gärna fram men bak är det svårare och den korsgaloppen hon då får gör mig sjösjuk. Men jag har en känsla av att hoppning på lite lägre nivå gör hennes galopp bättre, det känns bättre och bättre i alla fall. Och över hinder byter hon till rätt galopp då det ju är lite lättare så vi får börja så.

När jag var iväg o provade sadlar för min tränare som också är sadelutprovare så fick jag några tips. Jag måste galoppera på framåt med henne, låta henne få ta plats då hon är väldigt storgalopperad. Jag vill gärna korta för mycket och hon klarar inte det ännu.

Ja alltså jag inser ju att träning är det enda rätta. Men mitt fokus igger egentligen inte på hoppningen. Samtidigt så borde jag faktiskt ta tag i det eftersom den andra jag köpt verkligen är en riktig hoppkanon. Jag vill visa fram honom själv och utveckla honom så det är väl bara till att se till att lära sig rida bättre.

Klubben som arrangerade tävlingarna livesände och ca 16:45 in på klass 1 ( länken) startar jag. Som synes fick jag startsignal innan jag knappt hann igenom grinden:grin:. Väldigt opedagogiskt. Jag tog igen det genom att rida fulstora vägar efter att vi stoppat ut oss:p.

Himla kul att se att det går bra för er iaf! Det är starkt att komma igen efter att man faktiskt skadat sig rätt ordentligt-även om skadan inte var hindernas fel:).

Fint det ser ut! Men det var en väldans massa svängar!

Tack! Du har så rätt så. Han var mycket stabilare i våras. Men det är bara att öva mer och komma igen :)
Men jag var iaf fin i håret :D
tvling25aug12008-Kopia.jpg

Fiorano: Synd att det blev som det blev. Det syns på hela henne att hon inte riktigt hänger med i allt nytt hon ser.

Senast ändrad:

Mycket tjusigt hår!

Ja, alltså jag tror att om vi hade fått två minuter att vara inne på banan medan föregående ryttare red så hade det troligen gått bättre. Men men nu är det som det är.

Tävlingsbanan kommer att stå uppe hela dagen imorgon och jag funderar på om jag ska hoppa några språng bara för att passa på. Har dock blivit mycket hoppning senaste veckan. Hur hade ni andra gjort?

399623_4045547188956_599964871_n.jpg

Jag hade hoppat några språng. Dock väldigt lågt så att du vet att du kan få över henne över alla hindren med en gång, utan att behöva vända bort.

Hon är så söt Barbie!

Tack! Kändes rel enkelt även om det är knepigt med så lite utrymme för man behöver ju verkligen utnyttja hela ytan och när det som mot solfjädern är lite läskigt på kortsidan inför så blir en kort sväng ännu kortare. :laugh:

Fiorano; Tack. Jag var ju uppe och red rätt snabbt och hoppade två veckor efter, bara för att det inte skulle bli en grej, då var det dock nervöst, för åka av fick jag bara inte. Men känns jätteskönt att vara igång på riktigt och på väg mot målen för i år. :)

Det där med snabb startsignal var ju i taskigaste laget får jag säga men också en sån grej som gör mig nervös för jag vet ju att det kan bli så, jag vill gärna hinna visa och trava runt lite. Våra verkar bete sig lite likadant inne på bana.
Tycker du ska hoppa runt banan imorgon!

oxo; Tack! Alldeles för mycket sväng. :p Kanonfint hårsmycke!

Blir nog några språng imorgon då:). Sen kommer hon att få vila helt från hoppningen ndå ett tag.

En till bild från framridningen:
574696_10151131720925688_182312256_n.jpg

*kl*

Vi är hemma igen efter en långhelg på Grevagården. Sista dagen var lilleman väldigt trött i kroppen, inte så konstigt kanske. Bytte bett till ett helt nytt för att få någon form av reaktion från honom i ridningen vilket fungerade och han var mycket finare ridmässigt sett. Nu hade han 9 av 11 fina språng och blev inte för stark. Petade dock två även denna dag men det var inget att orda om, han hade träningsvärk helt enkelt. Det var en nyttig erfarenhet för honom och nu får han träna två veckor till innan vi åker tillbaka till Grevagården för ett meeting och avslutningen för året. Sedan är det vila som gäller för honom fram till hans Göteborgsflytt i slutet av oktober.

*KL*
Här går det sakta lite fram och tillbaka med Novas sår läkning. Ibland ser det bättre ut men sen blir det sämre igen. Har genomlidit åtskilliga antibiotika kurer och även återbesök på klinik. Hoppades ju att det skulle läkt hyfsat vid den här tiden eftersom jag ska bort i helgen och egentligen inte vill låta någon annan ta hand om en skadad häst. Men,men det blir ju inte alltid som man hoppas.
Tråkigt när man inte kan träna sin häst under den lättare årstiden.
Har fått träna mig själv istället så i helgen blir det Stockholm och tjejmilen. Kan vara skönt att tänka på något annat.

Men värst vad det var långdraget då. Hoppas hon blir bra snart.

oxo, så fin knut! Och din hjälm var riktigt snygg också. Är så trött på min gamla.

Hoppade sex språng idag inne på banan. Inga problem alls. Tittade inte ett dugg så kan nog konstatera att det var hela tävlingssituationen som var bekymret. Men det är en tävling här om två veckor med både en 60 cm och 70 cm klass. Tänkte anmäla till båda klasserna och sen stryka andra om hon går bra i första.

...och det hör ju inte till tråden-men har suttit för första gången på lillebror idag:love:!
551597_4049251921572_2115396652_n.jpg

Hjälmen är jätteskön och väger nästan ingenting:) Köpte den på mässan i gbg för typ 500:- så billig är den också. Köpte en beige att ha hemma och rida i, bara för att dom var så billiga ;)

Fiorano: Vilken tur att det gick så bra! Åh vad roligt att du har suttit på honom :) Minns det som igår när jag för första gången satt på Plutten! Vilken snygg tröja förresten, vad är det för någon?

Kl

I kväll har vi ridit vår Första lektion efter skadan. (Hann dock bara med en i våras mellan skadorna) Pålle skötte sig mkt bra och var riktigt fin. Kan leva länge på detta, mitt självförtroende växte flera cm. :D Fick rida mkt tempoväxlingar i trav och galopp och fick stundtals riktigt fint sug framåt. Jag har tyvärr en tendens att bromsa om hon tjorvar även fast jag vet att de är helt fel. Trist att de är 2 veckor till nästa gång. Måste försöka hitta en annan tränare också så de blir minst en gång i veckan. Känns otroligt skönt att ha en tränare på marken när man har en häst som man inte litar 100% på.

Vad skönt! Då är det bara ut och öva. *kastar sten i glashus* :angel:

Nova; Så segt! Kan tänka att det drar och stretchar en del i såret där det är placerat. :grin:

Här är det nervöst. Starlistorna är ute inför ons. Känns sjukt att se. Mitt namn, min häst, min uppfödning. :eek: Jag försöker mentalt tjata in mantrat att det gör inget om vi stannar ut oss (det ryktas om att de brukar ha mkt titthinder just för att det är unghästklasser) för det är ju för att ut och titta vi är där. Stanna på pin tji som mamman gjorde gör hon ju inte. Det går sådär med övertalandet av tankarna bara.... :cool:

Äh, det kommer att gå super för er! :bump:

Fiorano: Vad skönt att hon hoppade nu då! Du får väl ut och prova lite pay n jump annars, med pyttehinder så att man kan ta sig runt banan även om de står emot.

Vi var ute och skrittade idag, skönt att vara igång igen tycker jag. Chatsi tycker nog sådär... Till helgen flyttar vi hem från betet, men det vet hon inte om ännu!

Igår var Amazing riktigt billig! :devil:

Jag får ju skylla mig själv lite, men samtidigt känner jag henne såväl att hon ska lyssna oavsett tycker jag, hon är ju alltid en tjej med mycket vilja så det spelar ingen roll om hon vilar eller har gått flera dagar, det kan bli en himla show ändå! :angel: :cool:
I alla fall, jag sitter upp (hon står dock som ett ljus vid pallen :love:) och sen är det full fart, hon taktar och krumbuktar sig, ungefär som en galoppör innan start! :idea:
Efter en stund lugnar hon sig LITE och vi bestämmer oss för att ta en sväng på grusvägen eftersom att jag bara får rida rakt fram och det är såååååå tråkigt att skritta runt i paddocken...

NU JÄVLAR VILL JAG HA KVÄLLSMAT! skriker Amazing och showen är igång! :grin:
Hon backade och kastade sig runt, försökte gå in i stallet och när inte det fungerade försökte hon backa in :eek:
Jag som alltid blir lite feg när hästar backar (min största mardröm är att hästen skall resa sig och hamna på rygg över mig) har löst det med att korta upp tyglarna såpass mycket att hon tvingas ta stöd igen och ge henne en smäll på halsen med spöt innan (vi hade en sån period av trots förra sommaren) då hon totalt släpper bettet och bara backar hej vilt!

Efter många många försök så fick jag henne tillslut en bit och så fortsatte det om och om, igen! Hon backade och kastade sig runt, jag fick fram henne, hon kastade sig och ville backa/gå tillbaka och jag fick fram henne.. :cool:
Jag blev så jävla förbannad och tänkte att den här gången ska jag banne mig inte ge mig, jag ska vinna om det så måste ta hela natten!

Efter typ 30-40 min hade vi nått grusvägens slut (infarten till stallet på ca 100 m :angel:) och där skulle hon givetvis också konstra.. Lite läskigt med tanke på att det är en bro och vatten på båda sidor + en bilväg som kommer...

Där fick jag morrat på henne ytterligare en stund (hade inget spö givetvis) och TILLSLUT fick jag in henne på den korsande grusvägen som var mitt mål och där fick jag ÄNTLIGEN stannat henne en stund och så vände JAG tillbaka henne och så skrittade vi tillbaka...

Känns grymt bra att vi avslutade som sig bör och givetvis fick hon massor med beröm på vägen tillbaka då hon avslutat rätt!

JISSES ALLTSÅ! :rofl:

Fiorano: Vilken tur att det gick så bra! Åh vad roligt att du har suttit på honom :) Minns det som igår när jag för första gången satt på Plutten! Vilken snygg tröja förresten, vad är det för någon?

Ja det kändes bra att hon inte brydde sig:). Tror nog att kommande tävling kommer att gå bättre och jag får jobba med mig själv mentalt för att själv prestera bra. Men faktum är att jag verkligen behöver att träna på att tävla!

Tröjan är en Höökströja som jag köpte på rean i somras för halva priset:). Köpte en likadan cerise också och jag älskar dom! Sjukt sköna och suverän passform:).

Fick en bild till från igår.det är liksom inte högt att tävla ponny:D
424229_485134778163585_542367227_n.jpg

En sån buse! Men det var bra att du redde ut det, förhoppningsvis går det lättare nästa gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 304
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka