Sv: 07rnas tråd del 10!
I vanliga fall kan jag faktiskt mest glida runt
men just nu är min väldigt jobbig för att vara hon. Hon sparkar mot skänkeln, går ibland inte att svänga och går ibland inte att bromsa.
Jag har haft hästar som är som din och jag tröttnade på det och köpte mig en snäll häst istället. Ska dock tilläggas att de betedde sig som din fast det var 7-8 år. Jag tror du kommer få ordning på henne och det snart. Hon har ju alltid varit lite tuff och nu när hon kommit upp lite i kondition och träning så kommer hon utmana dig med med det är DU som bestämmer, inte hon. Jag håller tummarna för dig och var inte rädd att bli förbannad och se vad som händer.
Tycker du ska testa att rida intervaller på ridbanan. Du ska inte ställa i hörnen osv och du ska rida FRAM, mellantrav och mellangalopp ska du sikta på. Sitt rakt över hästen och håll händerna stilla. Formen får vara hur den vill.
Börja med 3 min trav följt av 3 min galopp följt av 3 min trav och 3 min galopp i ena varvet. Skritta 6 min byt varv och upprepa i andra varvet.
Vad som kommer hända är att du får en häst som är framme för skänkeln och kommer ta stöd på bettet, samtidigt som du slipper bråka eftersom det enda du kräver är att hon ska hålla en gångart varv efter varv. Börja hon springa så låt henne göra det, det är bara att hålla i yttertygeln i hörnen.
Detta är verkligen en superbra övning för både höst och ryttare. Det är så obehagligt de första varven för att man är så van att alltid fixa och trixa med skänkel och hand så satt sitta rakt upp och ner är svinsvårt
*kl*
Divan har annars gått bra i helgen med igår som kronan på verket. Kanske kanske min dressyrhäst är på väg tillbaks? Igår travade vi bommar, 1,30 avständ och 1,10. Mycket roligt och nyttigt och man får så mycket gratis av att rida över bommar. Avslutade med härlig galopp i båda varven.
Åkte hem, åt middag, slängde in lite schabrack och täcken i tvättstugan (fy mig
) tog en dusch och hade precis landat i soffan när det ringde från stallet..... kolik. Suck, det vara bara att glömma TVkvällen och åka ut till stallet igen. Hon var ganska dålig när jag kom och fast hon bajsade lite och travade och galopperade villigt i ridhuset så slängde hon sig ner i boxen varje gång vi tog in henne. Efter 2 tim och x antal samtal till distrikstvet så ställde vi henne i bussen och körde upp henne till Ultuna och där står hon nu. Det var grovtarmsförstoppning och den har nu släppt så nu ska de börja ge henne lite mat och så får jag förhoppningsvis ta hem henne imorgon.
Hatar kolik. Hatar!