intressant diskussion om "hur många dagar i veckan" osv tycker jag.
Jag har tillhört skaran ryttare som i alla år, i väder och vind, i ur och skur PROMT ridit mina hästar plikttroget och sammanbitet för att de ska gå minst 5 och helst 6 dagar i veckan. Detta har jag gjort i typ 25 års tid.... (jag givetvis inte unghästar nu då utan nu pratar vi ju 07 or och uppåt - japp - era bebisar är inga bebisar längre som jag skojat om tidigare hehe
Men: senare år har jag funderat, provat lite olika osv, och har nog kommit fram till ett par saker:
1) vilken typ av arbete och hur mycket är väldigt individbaserat beroende på vad för häst man har och
2) hur många dagar i veckan i kombo med 1), spelar också väldigt stor roll på HUR man rider och VAD man gör när man rider.
Min 00:a, som jag haft i snart 11 år, och som är en av de hästar jag så idogt ridit i ur och skur och kl 21.00 en lördagkväll osv för att det ska bli "minst 5 dagar och gärna sex" osv, är en häst som varken blir stel, uttråkad, eller för pigg av att stå några dagar i veckan.... Detta har jag ju egentligen vetat om sen tidigt när jag inte haft honom så länge, men likväl har jag ändå fortsatt enligt "bör och ska" måttstocken osv.
Sen för ett par år sen började jag analysera lite vad jag egentligen gör när jag vissa pass, kom ut svintrött till stallet kl 19 en vardag i november, och var så trött så jag knappt visste vad man hette osv.... Vad gjorde jag? Jo - endera skrittade ut ngn lall-runda i mörkret med pannlampa, eller så blev det ngt helt avslaget "måste pass" i ridhuset trots att man redan varit därinne dagen innan och ridit ett rejält, lyckat och effektivt pass osv.
Tittade lite på andra runtomkring mig i stallet och noterade samma sak: en massa ganska meningslös ridning på flera håll, endel longerade, en del körde "galopp programmet" 20 minuter på lina, och en del lallade ut med pannlampa i skritt ngn halvtimma, 45 minuter osv.
För mig när jag analyserade det, så blev det så att jag även insåg att när jag sen skulle rida pass allmänt och körde på sådär enligt "5-6 dagar är måste" så red jag faktiskt inte så jävla lyckat rent allmänt, för jag var så trött och pressad att rida till varje pris osv, att allt blev lite mindre engagerat rakt av hela veckan typ.....
Jag jobbar kontorstider, dvs har aldrig möjlighet att rida i dagsljus vardagar på hela vinterhalvåret okt-mars. Vi har ridhus, men det varken blir bra eller går, att sitta i ridhuset 4 vardagar, eller går gör det ju, men det blir inte bra helt enkelt för min egen motivation och inte hästens heller faktiskt enligt hur han funkar även om han är otroligt ambitiös och snäll i sig osv.
Så jag har (lo and behold) ridit 4 som minimum (merparten av nov-jan) och 5 som max, hela nov-feb i 2 vintrars tid.
Skillnaden för mig och den häst jag har har varit enorm!
De dagar jag rider (om jag ridit 4 dagar har jag planerat in så att han typ gått 2 dagar på raken, sen en vilodag, sen ridning igen, sen en vilodag, sen ridning igen. Aldrig vilat 2 dagar på rad under det upplägget, men det skulle säkert gå det med

Jag blev så himla mycket mer pepp, fokuserad och disciplinerad i min ridning när jag lade om det till vad som passade mig lite bättre. Hästen kände givetvis av detta då han som sagt är så himla ambitiös och sammarbetsvillig, så det har verkligen varit succe för oss i fråga om utveckling och arbetsglädje och disciplin på upplägg och metodik rent allmänt! Dessutom har han byggt på sig rejält i styrka och muskulatur som en följd av ett bättre motiverat och disciplinerat upplägg. Jag grämer mig faktiskt att jag inte fattat tidigare även om jag egentligen förstås alltid vetat och det är rätt uppenbart logiskt för de flesta av oss allmänt, att det som spelar roll som mest faktiskt är motivation och disciplinerat genomtänkt upplägg mer än antalet dagar på exakten i sig.
Men som sagt, beror givetvis självklart på 1) och 2) i sammanhanget....

När nov-feb skiten är över och jag inte är så vintertrött, pressad av jobbet och att hinna allt annat inkl seriös ridning efter jobbet, och påverkad av mörkret osv, så går han 5 dagar ibland 6, enligt min vanliga "tradition" för då kan jag rida utomhus utan att bara lalla eller alternativt lyxa mig och lalla ngt rent njutningsfullt planerat att lalla
07:an jag hjälper till att rida går ca 5 dagar i veckan, men jag rider den ju bara markarbete emellanåt, resten rider den andra tjejen och hon har varierande arbetstider så det blir att han går massor (mestadels) i skogen, ngn dag7ett par dagar på ridbana/ridhus/träning etc under henne. dock har han ju varit iväg ett par år på ordentlig utbildning hos en tjej med verksamhet så då var det ju betydligt mkt mera av allt rent utbildningsarbete än det är nu för hans del när han är hemma hos ägaren igen.