Sv: -07-ornas 15e tråd!
Herrejäklar, mkt fin shettis men borde den inte passa bättre som läromästare för barn i rätt storlek?
Tänk vad fint om barn kunde få lära sig rida på sådana shettisar...
*kl
Red i ridhuset idag igen, ville ta igenom det jag missade igår. Tänkte även rida igenom LB:1 för första gången så jag iaf har ett hum om hur trångt det är.
Framridningen gick bra, lång och låg funkade mkt fint i skritt och trav. Skippade galoppen och fokuserade ist på att renodla och ha henne framme för skänkeln samt göra sidvärts. Eftersom hon har svårt för ochdärmed hatar sidvärts så börjar jag alltid i skritt. Jag tycker att hon bättrar sig mkt i skritten, men i traven blir det jobbigt för henne och jag får inte med baken riktigt om inte motorn är helt med. Har ju som sagt fått i hemläxa att göra tvära skänkelvikningar mot väggen för att få igång bakbenen, men detta är ett krig att göra i trav. Blir bara fulrida, sur häst och eftersom jag lämpligt nog är svag i vänster ben och hon också är svag i vänster bak, så blir det ett jäkla duttande med pisken som både ser och låter otrevligt
Får verkligen inte till halterna!
Från trav stannar hon fint men har svårt med att hålla formen, i skritt är det inte att tala om. Även om jag lyckas få till det att hon stannar fint, så segdrar hon i bettet i själva halten.
Jag måste verkligen ha svårt för att rida henne bra i skritten, jag har svårt för att känna när bjudningen är rätt och jag är rädd att hon maskar och därför jagar jag säkert på henne för mkt. Försöker verkligen koncentrera mig på att inte nöta med skänkeln, och som min tränare säger använda pisken istället när hon inte svarar. Men det är svårt. Och jag hatar att använda pisken.
Kände inte att jag hade henne riktigt framme för skänkeln idag så det blev mest tuggummiövergångar, piskduttande osv, för att inte säga halt och igångsättningar.
Red igenom programmet, dock utan bokstäver då vi bara har för lång bana, så mest för minnets skull. Jag är nöjd att jag kom ihåg det men det var säkert inte supervackert med tanke på hur illa jag red hela passet.
Jag måste få henne mer alert, men hur!? Jag är för långsam själv, det vet jag. Men hur fasen ska man komma tillrätta med det!? Det är ju liksom min personlighet att tänka först och göra sen, hatar överilade hjälper. Jag blir bara hård i handen - förr var jag för mesig i handen och nu är jag för hård och glömmer eftergiften. Nej, idag ville jag bara hem och grina.
Blir verkligen så deppig när jag rider såhär dåligt
Kan inte sitta ner i traven, bara dunsar eller sabbar - jag känner att hon rör sig mkt sämre så fort jag sätter mig ner. Inte alls samma känslan som för två månader sedan få jag verkligen kom ner på ryggen ordentligt.
Imorgon blir det en uteritt, fredag vila och hovslagare. Lördag blir väl en genomkörare igenom och söndag programridning. Usch, har verkligen ingen lust