07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
God Jul alla 07:or. Jag är bortrest i nästan 3 veckor och Harry får en lugnare period hemma med mkt uteritter. Vågar inte ställa av honom helt. Är rädd att han börjar vandra i hagen igen då.

God Jul allesammans! Jag firade med ponnierna i ridhuset och Barb skrittade i 20 minuter. Efteråt fick hon stå i svalkande fotbad och så kyler jag benen med isbalsam också. Vet inte om det gör så stor skillnad, men gör vad jag kan för att hon ska fixa att börja jobba igen. Nu blir det två dagars vila när jag ska jobba ännu längre pass i natt och sen fara på släktturné imorgon.

15726364_10210045089035680_3772936168016734022_n.jpg

God jul från mig och lillskit. Vi drog på "tomteluvan" och red ut i skogen igår.
15697872_10154862472459784_8887778874961780747_n.jpg

Sen undrar jag bara vem som gav henne en lerinpackning i julklapp?? :devil::yuck:
15740923_10154867759819784_5418786094678714571_n.jpg

15665761_10154867759814784_4115397900018778873_n.jpg

I övrigt tränar vi på och det går nog faktiskt riktigt bra. Jobbar på md förvänsa, fattning från skritt och komma upp i formen. Givetvis får jag motstånd så fort vi flyttar gränsen det minsta men samtidigt så blir det bättre hela tiden.
Kommer att trappa ner lite efter nyår då det lutar åt ytterligare ett vasalopp och träningsmässigt hinner och orkar jag inte jobba heltid, fullt igång med hästen OCH distansträna mig själv. :cautious:

Äntligen har Caspians surhet efter vaccinationen släppt. Han blir sur och jag gissar att det beror på att han har ont i kroppen när vaccinet kommer in i kroppen. Har aldrig träffat en häst som blir så påverkad, men nu verkar det äntligen ha vänt. Han ska ju inte vila helt pga allt annat knas men han ville inte göra något alls på fem dagar! Tvingade honom att skritta över bommar och promenera lite och sen jogga men nöjd har han inte varit...

Det har också påmint mig om att han inte gillar ländtäcken, men nu verkar det ha vänt. Tack och lov. Lyckades samla lite på töm idag, en form som vi nog lyckas befästa om sisådär ett år eller två. Har också en duktig kompis som ska få börja rida honom lite, för hon är både duktig och snäll och jag vill gärna testa nya vägar för att komma framåt. Det är hög tid att lära honom hjälperna på ett korrekt sätt och det är jag inte helt rätt person att göra, det får jag erkänna.

Åker några dagar till Strömsholm nu för att rida skolhäst och (förhoppningsvis) få tillbaka lite självförtroende. Det kommer helt rätt i tiden.

Är det för sent att önska god jul nu?! Eller vad heter det - god fortsättning allihopa! :angel::)

Skrullan har halvvägs vilat den senaste tiden, hon halkade omkull på isen i början av december och har inte kännts helt fräsch. Förra veckan blev hon genomgången av både vet och kiro, som inte hittade nåt särskilt. Så nu fortsätter vi ta det lugnt tills nyår bara för säkerhets skuld, och sedan kör vi igång för fullt. (*peppar, peppar*!)

Woho! Jag har gått all in för att underlätta vinterridningen. Har köpt ett par bocaj fårskinnsklädda vinterstövlar, och i julklapp har jag fått en ridkjol (valde den från hööks eftersom jag inte vågade chansa på att dragkedjorna i uhip-kjolarna inte skulle skava på min wow-sadel) och en ny pannlampa som ger ljus som ett helljus typ. Provade idag och Hurra vad bra!! Pannlampan är som en skänk från ovan, och då behövde jag bara använda mediumläget!

Kom till stallet igår och då hade Divan dragit av sig BÅDA framskorna..... hon tappar ytterst sällan dojjorna. Gick ut i hagen och letade men hittade inga skor. Va fan har hon gjort med dem? Kastat dem i Mälaren?
De har röjt i hagarna i måndags och igår EM så de måste ju rykt då. Tur att min hovslagare har sin häst i samma stall och kan slå på nya imorgon. Gick att rida ändå för hon är inte hovöm av sig och har stenhårda hovar så de har inte gått sönder heller.

Bestämde mig i fredags att verkligen ta tag i den här jädra bytesskiten och bara gå på känsla och släppa allt som tränarna säger osv. Blir bara förvirrad. Red massa byten i fredag och testade från mellangalopp och från jättesamlat, med och utan spö. Fick några bra och några med katapultspark. Red ut på julafton sen vilade hon juldagen. I måndags red jag förvänd sluta på långsidan, diagonal och sen byte. Var sjukt nogrann med att hon var undan för nya innerskänkeln, att hon var framme och uppe och inte studsade med kruppan. Gick ännu bättre än i fredags.
Igår var det kaos i ridhuset med dubbla lektioner men testade ett från höger till vänster från förvänd på volt. Ingen spark! Så nu jävlar :)

@Jfrelin Tycker du gör helt rätt som litar på din egen känsla! Dels rider du så bra att du inte lär sitta och göra fel och hur bra ens tränare än är handlar det ju så himla mycket om känslan uppifrån ryggen att hitta galoppen och timingen, plus att du ändå känner din häst bäst. Massa pepp!

@Jfrelin herre alltså vad du får slita ang bytena... :wtf:
jag tror ju fortfarande utifrån hur lik hon förefaller vara min egen ang väldigt taktmässig osv, att det handlar mycket om att hon inte gillar när ngn vill "ändra hennes balans" . Min var ju likadan men jag fick ordning på det när jag generellt fick ordning på att han måste komma ur bekvämlighetsbubblan och att kunna ändra på formen exakt hela tiden typ och precis närsom jag själv önskar .

Tycker det är vettigt som du skriver i ditt läge, att rida själv och våga lita på det om det känns som bytesträning för tränaren blir ett spänningsmoment och du blir förvirrad /låst osv . Lätt att det kan bli så när det krånglar för mycket .

Helt övertygad om att knuten kommer lösa sig ! Även om du verkar få kämpa satan .... Heja heja ! :) (Som min tränare uttrycker sig när hon tycker det går "ganska" bra) :cool:
(När det är bättre än "ganska bra", så använder hon "Nudu" :D

Senast ändrad:
@Fiorano @mackan Ja det känns bättre att köra själv. Ena tränaren tycker jag bara ska köra på, den andra att det ska vara väldigt samlat och den tredje att jag måste ha mycket bättre galopp i henne innan jag ens börjar. Gahhhh liksom och alla är GP-ryttare.
Jag tror jag måste göra något mitt emellan vad de säger. Jag måste ju få henne med mig och att hon ska tycka det är roligt. När jag rider själv känns det lättare att bara rida ur bytet istället om det inte känns bra på lektion vill man ju så gärna så man kanske försöker fast det inte känns hundra liksom.

Bogarna är verkligen A och O och rida i olika tempon har jag märkt så att hon precis som Mackan säger kommer ur sin komfortzon. Förra veckan kunde jag inte göra öppna innanför spåret i vänster varv för hon blev så arg och skulle sparka mot ytterskänkeln och dra ut till väggen som en jädra ponny. Efter 2 varv med krig så gick det utmärkt och den diskussionen har vi inte haft sen dess :p

@Jfrelin haha ja alltså några utspel som du beskriver har jag aldrig behövt tas med - jag har en valack även om han är en känslig sak i vissa aspekter, och med viss skarphet ändå :D

Men bortsett från det så som
Sagt - det där med att ändra komfortzon och balans osv har varit en grej men när det togs tag i från grunden blev det en stor förbättring rent allmänt inkl bytena :up: :)

@mackan Ja nu kan man inte glida runt på en räkmacka längre. Nu måste man verkligen vara supernoga med allt. Hur ska man annars sätta piruetter, något hon inte verkar ha svårt för halleluja, seriebyten (om man tar sig dit :p) och allt annat svårt.

Jobbar mycket med att öppna ganaschvinkeln i den höga formen nu och det funkar riktigt bra men jävlar vad hon ångar på ibland. Hon är så mycket starkare nu så nu är hon bekväm med nosen framme i hög form men nu måste vi jobba med avstämning mer. Innan har det ju bara varit att ånga på liksom.
Tycker hon har känts som en trimmad Ferrari de senaste vekorna. Hon är så het och blir hetare och hetare under passen. Fick en lite förklaring idag med att vi gått över på årets hösilage när jag var på semester...... det verkar ha mycket mer energi i än förra året så ska nog dra ner från de 18kg hon äter nu. Måste bara vänta på analysen. Hon äter endast hösilage och inget kraftfoder.

@Jfrelin alla våra hästar är extremt pigga ridmässigt denna tid på året, foderbyten eller ej ... tycker alla typ upplever detsamma varje år denna tid ... de rör sig inte så mycket i hagen , står mest och vilar/äter ...
sen är de superpigga att rida och sugna på att få "ånga på" lite :D

Alla hästarna hos oss står på 99% grovfoder också :)

@mackan Hon brukar inte vara såhär på vintern men visst påverkar det att de inte rör sig lika mycket men jag hade henne redan på för mycket energi på gamla hösilaget för att hålla hull men nu tror jag det är lite väl mycket :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka