07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ojdå @Amanda_F - vad tråkigt att det här inte upptäckts tidigare! :( Men ändå skönt att äntligen få (förhoppningsvis) rätt diagnos?

Håller tummar jag med att han svarar bra på behandlingen.

Tack för peppen. Konstigt nog känns det bra att veta vad som är fel äntligen. Veterinären tyckte han var så instabil att hon ville röntga hela ryggen efter skador. Inte konstigt att han är svårriden!

Det blev någon konstig autocorrect från mobilen ang patellan och det knaset. Om jag förstod rätt så är hans led inte så rak som den ska vara utan lite rundad. Det gör att den saknar det naturliga stoppet och att leden klickar. Men det var tydligen ok, eller kommer vara ok om ligamenten blir starka.

De här sakerna tillsammans har skapat mycket av de problemen vi haft i år. Lungorna, magen och bakdelen. Möjligen är han klantigare också pga instabliten och har fått sårskadorna pga det. Men snart är det vår tur på riktigt!

Nu måste jag strax sova, i morgon är det mitt älskade Ume-släp som ska in på service. Är det inte det ena så är det något annat.

Tack för peppen. Konstigt nog känns det bra att veta vad som är fel äntligen. Veterinären tyckte han var så instabil att hon ville röntga hela ryggen efter skador. Inte konstigt att han är svårriden!

Det blev någon konstig autocorrect från mobilen ang patellan och det knaset. Om jag förstod rätt så är hans led inte så rak som den ska vara utan lite rundad. Det gör att den saknar det naturliga stoppet och att leden klickar. Men det var tydligen ok, eller kommer vara ok om ligamenten blir starka.

De här sakerna tillsammans har skapat mycket av de problemen vi haft i år. Lungorna, magen och bakdelen. Möjligen är han klantigare också pga instabliten och har fått sårskadorna pga det. Men snart är det vår tur på riktigt!

Nu måste jag strax sova, i morgon är det mitt älskade Ume-släp som ska in på service. Är det inte det ena så är det något annat.

Är det avplanade kondyler han har?
Isf har både min och en elevs häst det.
Min fick problem av det efter att ha stått länge, var lite fet och sen trampade in en pinne i det benets hov. Det pinntrampet ledde till hovproblem ett tag. Han avlastade så under den tiden att han sen fick inflammation i knäna. 0,5 grad halt. Bra på en behandling och rehab.
Sen dess, några år sen, har vi aldrig haft problem.
Yes, han är överrörlig öht. Och speciellt i det ben med de märkliga kondylerna. Men med medveten träning håller han fint! Visst är han svår iom att allt rör sig så och att han är så känslig. Men man får se det som en utmaning. ;)

Elevens häst var äldre och högre utbildad då hon köpte(av mina tränare). Den har aldrig haft problem trots att båda bak har avplanade kondyler. Inga vet som såg plåtarna och visste vad hästen gjort avrådde köp.
De rådde bara till fortsatt träning för de tränarna och se till att hålla bakkärran lika stark.
De har väl haft den minst 2 år nu skulle jag tro. Den stod 2-3 år hos mina tränare innan och var aldrig dålig.

Så jag hoppas det går lika bra med din!

Är det avplanade kondyler han har?
Isf har både min och en elevs häst det.
Min fick problem av det efter att ha stått länge, var lite fet och sen trampade in en pinne i det benets hov. Det pinntrampet ledde till hovproblem ett tag. Han avlastade så under den tiden att han sen fick inflammation i knäna. 0,5 grad halt. Bra på en behandling och rehab.
Sen dess, några år sen, har vi aldrig haft problem.
Yes, han är överrörlig öht. Och speciellt i det ben med de märkliga kondylerna. Men med medveten träning håller han fint! Visst är han svår iom att allt rör sig så och att han är så känslig. Men man får se det som en utmaning. ;)

Elevens häst var äldre och högre utbildad då hon köpte(av mina tränare). Den har aldrig haft problem trots att båda bak har avplanade kondyler. Inga vet som såg plåtarna och visste vad hästen gjort avrådde köp.
De rådde bara till fortsatt träning för de tränarna och se till att hålla bakkärran lika stark.
De har väl haft den minst 2 år nu skulle jag tro. Den stod 2-3 år hos mina tränare innan och var aldrig dålig.

Så jag hoppas det går lika bra med din!
Tack. Jag är inte så orolig för patellan (vet inte vad just den specifika delen hette, det var många termer på engelska där ett tag pga tysk veterinär) nu när jag vet vad det är. Det var troligen ligamenten som skapat instabiliteten även om jag mest upptäckt den tack vare klicken. Men som din så är ju C väldigt rörlig i många leder och muskler så jag ser fram emot att kunna jobba på styrkan mer utan att vara fundersam.

Det som hade gjort att veterinären skulle satt ett frågetecken för köp är inte Patellan dock, utan de svaga ligamenten och att han pga det inte är så stabil i bakkärran. Men det ska vi ju komma till rätta med nu, men det blev ju ett (delvis) förlorat och ganska dyrt år för något som funnits även på säljarens tid. Även om det inte gett överansträngningar då för han jobbades mindre intensivt...

@Amanda_F så jobbigt det låter med den diagnosen. Men förstår ändå känslan av att det är skönt att veta, så man kan göra något åt saken. Hoppas ni snart är på banan igen.

Har ju fått tid för GP också hos veterinären och jag hoppas verkligen jag blir klokare på vad det är som felar pålle..

Har bytat hovslagare också, med lite sorg. Tyckte mycket bra om den andra killen som jag haft i många år, men han är så otroligt svår att få tag i så nu orkar jag inte längre. Hoppas den nya jag har är ännu bättre.

Ingen ridning alls i veckan, har varit hemma från jobbet pga halsont och feber. Känns ändå som att det inte spelar jättestor roll om hon rids alls innan veterinärbesöket.

@Amanda_F
Så skönt att felet är hittat. Det kommer bli bra när ni blir starka!

*kl*
I lördags var jag och hälsade på en vän och deras 2 ponnyer. Fick rida maxad C-ponny. Så roligt! Jättefin connemara efter Juno Rory, är väl samma som Barbie @Fiorano ?
De tycker den är lite stark och trög. Jag tyckte inte den var stark utan fin och pigg :p min ram kan vara lite bättre än deras:D
Så kul ändå att rida riktig dressyrponny och jag blir alltid lika förvånad när en annan häst går på tygeln för mig. Brukar ta ett tag hahaha

Divan känns snorfin, hyfsad jinx nu :p
Idag red jag galoppslutor till medellinjen och vände sen ut mot spåret och försökte sätta henne ordentligt i "hörnet" mot spåret och döm om min förvåning när jag fick till piruettgalopp typ. Sjukt. Varför kan man göra sånt men att få hästen att fatta byten är omöjligt?

För övrigt undrar jag hur de känns att sitta på en häst som Valegro. Jag menar det känns ju pretty nice att sitta på Divan när det går bra så hur bra måste inte det kännas att sitta på en häst som är en miljard gånger bättre?

Skönt att få veta vad det är som felat @Amanda_F Hoppas behandlingen ger effekt.

Jag är sjukt otränad. Red i lördags och söndags sedan tömkörde jag igår. Jag är något fruktansvärt stel i mina höfter idag. Jag hoppas att hästen är lika mör han. Tyvärr kan jag ju inte skritta igång honom sådär fint som jag önskat utan det blir först avrastning i lina och sen rider jag ett kortare pass i alla gångarter. Då håller han sig på mattan iaf. Jag är glad att han inte sätts igång efter någon skada för då hade jag nog fått gå på marken.:o

@Amanda_F har du funderat på att göra en reklamation hos säljaren? Borde väl vara grund för dolt fel men du kanske inte alls har såna planer.
Nja, jag skulle ju inte tacka nej om de erbjöd sig att betala lite blistringar men om man vill reklamera ska man ju helst vara beredd att lämna tillbaka hästen och han ska ingenstans... Jag har bra kontakt med dem och de har hjälpt mig en massa så jag känner inte att de kunde gjort annorlunda även om de kanske borde märkt något? Jag såg det ju så snart jag tog mig tid att titta ordentligt. Men veterinärerna har ju inte heller sett..

Det jag skulle vilja reklamera är de onödiga veterinärbesöken men det är ju mer regel än undantag med sånna tyvärr.

Han var väldigt snäll idag och verkade fatta att det inte var läge att busa. Har köpt en ny tömkörningsgjord som kommer senast i början på nästa vecka. Superskönt att ha en som passar biffen bättre, han är för vid för den Globus-gjorden vi lånar idag...

@Jfrelin Yes, Barb är e Juno Rory:). Kul att läsa att det går bra för nån här:p! När är nästa tävling?

Mina är fortfarande sjuka, men i berått mod anmälde jag till tävling 17/4. Anmälde både till MsvC2 och MsvB4. Kommer bara att rida en klass, så bestämmer mig vilken när jag fått rida lite OM hon blir frisk. Bytena är ju inte hundra, men jag känner mig själv och behöver rida programmen lite på tävling innan jag blir avspänd och kan rida dom bra. Så jag tänkte att jag provar och så får det gå som det går.

Så kul ändå att rida riktig dressyrponny och jag blir alltid lika förvånad när en annan häst går på tygeln för mig. Brukar ta ett tag hahaha
"Skickar lite självförtroende på burk";) Helt allvarligt, finns inte en chans på jorden att du inte får de flesta normalbegåvade hästar på tygeln inom 10 min, det rider du för bra för att inte kunna.

För övrigt undrar jag hur de känns att sitta på en häst som Valegro. Jag menar det känns ju pretty nice att sitta på Divan när det går bra så hur bra måste inte det kännas att sitta på en häst som är en miljard gånger bättre?
Helvidrigt antagligen.:nailbiting: Som att sitta i en Ferrari o inte hinna med att koppla, växla o VAR är bromsen????:arghh:

Det var väl jädrigt onödigt med snö:mad:..
Är också sugen på att ev anmäla mig till en liten lb och ev la:3.

Är väldigt down..
Det är inget roligt att rida för tränaren känner jag. Jag vet redan att jag inte kan rida och har jättemycket att arbeta med men i det att hon hela tiden fokuserar på alla mina brister och vi bara lullar runt runt och jag bara bygger upp spänning och rider sämre och sämre för typ varje gång.
Har ju relativt dåliga förutsättningar att jobba hästen hemma också men kan inte påverka det så mycket.
Dessutom mycket annat i görningen och att ta hänsyn till.

Det hon fokuserar på är ju ingen ny sanning för mig vilket denne verkar tro men jag känner att jag hade mått bättre och ridit en smula bättre och mer avslappnat om det avdramatiserades liiite.

Det kanske landar men jag har så stora mentala spärrar för tillfället och kroppen lyder sämre än vanligt men det kanske bara är att härda ut, jag vet inte.
Hon menar väl men det blir liksom fel:banghead:.
Sen att jag kanske behövde träna något annat också vid sidan om sas det vore inte fel..
Fast att åka till träning och vara missmodig och åka därifrån med tårar i ögonen.
Får väl vara vuxen och bita ihop men :(..
Hoppas kunna hitta en röd tråd i det hela och landa men, suck, annars får det bli min gamla tränare, saknar..

Det låter inget vidare, skippa den tränaren tycker jag! Varför betala för att rida sämre?

Oj, @fio ..Hann radera då det lät så negativt och destruktivt..
Det är väl rent krasst så att jag inte rider särskilt bra men känns faktiskt svårt att bli bättre i det att jag hela tiden känner mig ännu mer misslyckad. Jag tror att den mentala spärren också hämmar mig. Sen ska det ju liksom kännas roligt också, tycker jag..
Å jag tycker oftast det är jättekul att träna även om det kan gå upp och ner men just nu känns det :turd:. Men förmodligen för att ny värld uppenbarat sig i det att jag är totalt värdelös. Tack å hej leverpastej. Nu ska jag ut och rida barbacka :)

@Fiorano 3/4 är tanken att säsongsdebuten ska ske. MSV C1 och sen en till veckan efter det. Sätter jag kvalen då tror jag att jag bara startar någon gång till under våren och koncentrerar mig på att sätta bytena istället. Vi behöver inte träna på att tävla så känns onödigt att flänga runt men vi får se.
Starta MSV B du. Mycket roligare än att hänga kvar i C :D förutsatt att byten är det enda som inte sitter 100 men allt annat är bra nog.

@Novali01 men det är verkligen sant. Många hästar går inte i form för mig direkt. Kommer du inte ihåg filmerna när jag provred Joline för 1 år sen :p

Ang Valegro så antagligen hahaha sen också -hur fan SITTER man ner på den här pilatesbollen som rör sig så mycket. :rofl:

Oj, @fio ..Hann radera då det lät så negativt och destruktivt..
Det är väl rent krasst så att jag inte rider särskilt bra men känns faktiskt svårt att bli bättre i det att jag hela tiden känner mig ännu mer misslyckad. Jag tror att den mentala spärren också hämmar mig. Sen ska det ju liksom kännas roligt också, tycker jag..
Å jag tycker oftast det är jättekul att träna även om det kan gå upp och ner men just nu känns det :turd:. Men förmodligen för att ny värld uppenbarat sig i det att jag är totalt värdelös. Tack å hej leverpastej. Nu ska jag ut och rida barbacka :)
Du är ju inte det minsta värdelös. Det vet du också. Men det mentala är såååå viktigt för känslan. Byt tränare om det inte känns bra.

Mitt tips är att börja träna lite yoga eller liknande för att bli kompis med kroppen igen. Sen är funderar jag på vad jag gjorde när det kändes bra. Vad var skillnaden mot (typ) nu?

Tack @Amanda. Nä..det kanske jag inte är men har ju en väldigt låg självkänsla och att i det ha en tränare som verkar anse att de jag tidigare ridit för låtit mig komma undan i tron att det jag gör fel är rätt.
Så är ju inte fallet riktigt för det har varit precis samma grundproblem hos mig men ändå har jag lyckats slappna av och komma till något bättre ridning än nu.
Men det kanske bara är att ge det tid..Hon har ju inte fel i mina brister sas men min mentala spärr och självkänsla är alltför bromsande just nu.
Dessutom är ju pållan ganska pigg och oriden. Blir stark och hög i nacken varpå jag har svårt att komma åt och blir stum själv. Svårt att få till det bra i skogen eller på banan med dåligt underlag och hårt och småslaskigt men har inga andra alternativ.
Tränaren ville rida henne och det kan ju vara ett bra upplägg men sedan har jag inte heller riktigt råd.
Sen har jag väldigt mycket annat omkring mig för övrigt också.
Men ändå vill jag liksom inte ställa hästen på halvfart..
Hade gärna dock ridit i typ tantgrupp ett tag och bara liksom avdramatiserat allt men den som håller ok nivå på ridklubben är fullsatt..

I dag va min häst lite svullen och varm på utsidan av kotan vf. :wtf: Syntes inget vare sig på hårt underlag, volt eller vid böjprov. Men jag blir nojjig. Blev promenad för hand och hoppas de är borta i morgon.

@polly p Om hon är pigg och oriden så finns det ju bara en lösning och det är ju såklart att rida mer :p Tycker inte du ska träna alls på ett tag utan rida själv och försöka hitta känslan. Lita på att du kan och vet liksom.
Jag skulle sätta mig på volt och rida övergångar och bara koncentrera mig på att få igenom hästen i kroppen och formen. Tänk på att vara konsekvent hela tiden och rid lätt om du inta kan/vill sitta eller det hindrar gången för mycket. Rida lite fyrkant för att checka av men absolut inga rörelser. Funkar det inte på volt kommer det in funka i en rörelse och funkar det inte i en rörelse så kommer du tycka du är ännu sämre och rida sämre och så är spiralen i gång. Ganska upp dig nu, rid basic och ta tag i problemet. Du kan det här!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka