Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för peppen. Konstigt nog känns det bra att veta vad som är fel äntligen. Veterinären tyckte han var så instabil att hon ville röntga hela ryggen efter skador. Inte konstigt att han är svårriden!
Det blev någon konstig autocorrect från mobilen ang patellan och det knaset. Om jag förstod rätt så är hans led inte så rak som den ska vara utan lite rundad. Det gör att den saknar det naturliga stoppet och att leden klickar. Men det var tydligen ok, eller kommer vara ok om ligamenten blir starka.
De här sakerna tillsammans har skapat mycket av de problemen vi haft i år. Lungorna, magen och bakdelen. Möjligen är han klantigare också pga instabliten och har fått sårskadorna pga det. Men snart är det vår tur på riktigt!
Nu måste jag strax sova, i morgon är det mitt älskade Ume-släp som ska in på service. Är det inte det ena så är det något annat.
Tack. Jag är inte så orolig för patellan (vet inte vad just den specifika delen hette, det var många termer på engelska där ett tag pga tysk veterinär) nu när jag vet vad det är. Det var troligen ligamenten som skapat instabiliteten även om jag mest upptäckt den tack vare klicken. Men som din så är ju C väldigt rörlig i många leder och muskler så jag ser fram emot att kunna jobba på styrkan mer utan att vara fundersam.Är det avplanade kondyler han har?
Isf har både min och en elevs häst det.
Min fick problem av det efter att ha stått länge, var lite fet och sen trampade in en pinne i det benets hov. Det pinntrampet ledde till hovproblem ett tag. Han avlastade så under den tiden att han sen fick inflammation i knäna. 0,5 grad halt. Bra på en behandling och rehab.
Sen dess, några år sen, har vi aldrig haft problem.
Yes, han är överrörlig öht. Och speciellt i det ben med de märkliga kondylerna. Men med medveten träning håller han fint! Visst är han svår iom att allt rör sig så och att han är så känslig. Men man får se det som en utmaning.
Elevens häst var äldre och högre utbildad då hon köpte(av mina tränare). Den har aldrig haft problem trots att båda bak har avplanade kondyler. Inga vet som såg plåtarna och visste vad hästen gjort avrådde köp.
De rådde bara till fortsatt träning för de tränarna och se till att hålla bakkärran lika stark.
De har väl haft den minst 2 år nu skulle jag tro. Den stod 2-3 år hos mina tränare innan och var aldrig dålig.
Så jag hoppas det går lika bra med din!
Nja, jag skulle ju inte tacka nej om de erbjöd sig att betala lite blistringar men om man vill reklamera ska man ju helst vara beredd att lämna tillbaka hästen och han ska ingenstans... Jag har bra kontakt med dem och de har hjälpt mig en massa så jag känner inte att de kunde gjort annorlunda även om de kanske borde märkt något? Jag såg det ju så snart jag tog mig tid att titta ordentligt. Men veterinärerna har ju inte heller sett..@Amanda_F har du funderat på att göra en reklamation hos säljaren? Borde väl vara grund för dolt fel men du kanske inte alls har såna planer.
"Skickar lite självförtroende på burk"Så kul ändå att rida riktig dressyrponny och jag blir alltid lika förvånad när en annan häst går på tygeln för mig. Brukar ta ett tag hahaha
Helvidrigt antagligen.För övrigt undrar jag hur de känns att sitta på en häst som Valegro. Jag menar det känns ju pretty nice att sitta på Divan när det går bra så hur bra måste inte det kännas att sitta på en häst som är en miljard gånger bättre?
Det var väl jädrigt onödigt med snö..
Är också sugen på att ev anmäla mig till en liten lb och ev la:3.
Är väldigt down..
Det är inget roligt att rida för tränaren känner jag. Jag vet redan att jag inte kan rida och har jättemycket att arbeta med men i det att hon hela tiden fokuserar på alla mina brister och vi bara lullar runt runt och jag bara bygger upp spänning och rider sämre och sämre för typ varje gång.
Har ju relativt dåliga förutsättningar att jobba hästen hemma också men kan inte påverka det så mycket.
Dessutom mycket annat i görningen och att ta hänsyn till.
Det hon fokuserar på är ju ingen ny sanning för mig vilket denne verkar tro men jag känner att jag hade mått bättre och ridit en smula bättre och mer avslappnat om det avdramatiserades liiite.
Det kanske landar men jag har så stora mentala spärrar för tillfället och kroppen lyder sämre än vanligt men det kanske bara är att härda ut, jag vet inte.
Hon menar väl men det blir liksom fel.
Sen att jag kanske behövde träna något annat också vid sidan om sas det vore inte fel..
Fast att åka till träning och vara missmodig och åka därifrån med tårar i ögonen.
Får väl vara vuxen och bita ihop men..
Hoppas kunna hitta en röd tråd i det hela och landa men, suck, annars får det bli min gamla tränare, saknar..
Du är ju inte det minsta värdelös. Det vet du också. Men det mentala är såååå viktigt för känslan. Byt tränare om det inte känns bra.Oj, @fio ..Hann radera då det lät så negativt och destruktivt..
Det är väl rent krasst så att jag inte rider särskilt bra men känns faktiskt svårt att bli bättre i det att jag hela tiden känner mig ännu mer misslyckad. Jag tror att den mentala spärren också hämmar mig. Sen ska det ju liksom kännas roligt också, tycker jag..
Å jag tycker oftast det är jättekul att träna även om det kan gå upp och ner men just nu känns det. Men förmodligen för att ny värld uppenbarat sig i det att jag är totalt värdelös. Tack å hej leverpastej. Nu ska jag ut och rida barbacka
![]()