Sv: 05'ornas tråd nr 10!
Kul att så många kommer med tips!
Jag svarar lite till alla så blir det inte så rörigt i tråden. Pållan lösgalopperades två dagar innan jag satt upp första gången. Nu har jag lösgalopperat två dagar till innan jag satt upp igen, idag.
Hon tar i som attan när man lösgalopperar så det har väldigt bra effekt på henne. (= hon blir trött och gör av med mkt energi.)
Longering är i särklass det tråkigaste pållan vet men det är en nödlösning. Jag upplever dock att det inte hjälper så mkt på henne. Den andra hästen däremot funkar det fint på om han är lite laddad innan uppsittning.
Ett stort problem med min häst är att man inte gärna lämnar inhägnat område med henne om hon inte är 100% lugn. Hon är inte särskilt rolig att rida ut på ens då. Så varken skrittrundor eller galoppträning ute är ett alternativ just nu. Hon blir helt enkelt skogstokig. Bockar och gör luftsprång och galopperar på stället och det eskalerar snarare än tvärtom.
Tyvärr är det många gånger bara att bita i det sura äpplet, hålla i sig och hoppas på det bästa. Absolut kan jag börja trava direkt, jag har inte skrittat fram mer än något varv de här två passen som jag har ridit hittills. Problemet är att när hon exploderar så gör hon det oavsett gångart. Min häst kan bocka och jag HOPPAS att jag är bra på att hålla i mig
Ang. kraftfoder så får hon inget kraftfoder att tala om. ¼ kg betfor och ¼ kg lusern för att få i henne mineraler och tillskott. Känns inte som att det går att ge så mkt mindre. Vilat har hon gjort eftersom hon har varit skadad, hade jag fått välja så hade hon INTE fått vila
Hur som helst så gick det mkt bättre idag. Lika trevlig och framåt som sist men utan spänningarna som alltså är psykiska och ingenting annat. Fysiskt känns hon riktigt lösgjord och fin, ganska liksidig. Dock har hon tappat mkt muskler vilket känns himla trist. Men vi är snart fit for fight igen

Nu ska jag bara se till att klättra upp på henne en stund varje dag så att inte busnerven kryper fram igen

För övrigt måste jag bara få delge att det är så roligt att rida nu! Jag har tre ridbara hästar och alla känns fina, om än lite väl taggat på den ena då!
Mvh JV