Sv: 05'ornas tråd nr 10!
Igår var den stora dagen för mig och Pselma!
Vi var på våran första tävling!
50 km red vi, och vi klarade det!!
Banan var väldigt eländig, vi halkade många ggr, snubblade ännu fler. Och asfalten tycktes aldrig ta slut!! Det får ju bara vara 10% asfalt, men jag vet att det var mer (fördelen med att rida med GPS). Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag inte anmält oss. Jag fick höra att det var en bra bana för unga oerfarna hästar, och det tycker inte jag att det är när det är MASSOR asfalt, många stigar med ljung så man inte ser stigen, och rent allmänt väldigt stenigt.
Det var även mkt gräs, och det hade regnat en hel del, så det var ruskigt halt på sina ställen!
Detta visade sig oxå i hur många som blev godkända tyvärr! 50% blev godkända i min klass, 50% i Prova pån, och 40-30% i en klass...
nästan alla pga rörelser.
Jag har inga bilder alls då jag inte hade med mig nån kamera ens!
Jag satt tyvärr snett den mesta av tiden, mina groomar åkte bakom en stund och kom fram till att jag körde fram ena höften, så troligtvis är jag lite sned där, så det är väl bara att gå till en kiropraktor. Hemma funkar det, då orkar jag hålla emot, men när jag blir trött så blir det jobbigare, ett tag hade jag koll på höften igen men efter yttligare en mil så gick det inte riktigt. Och jag kände enorma smärtor i den höftleden sen... kunde knappt stödja på benet, så det måste jag helt klart göra något åt.
Pselma var en stjärna på tävlingsplatsen!
Åt och drack bra, sov när hon skulle, och en gång när hon inte skulle (när vi skulle trava upp)... Då fick vi även en 1 a på rörelser för hon vägrade trava.Här vill jag oxå säga att en 1 a på rörelser inte motsvarar en 1 gradig hälta! Utan är mer att man kanske kan ana att något är liiiite galet. De flesta ryttarna varken ser eller känner en 1 a! Fick visa henne igen 10 min innan jag skulle rida iväg, då var hon helt ren och tog tillomed galopp och skutt! Då skrattade veterinären åt oss
Pselma har nämligen en tendens att se ut som att hon är så trött så att hon kommer dö vilken sekund som helst när jag står på marken...
Ja det var nog allt från mig!
Jätte glad är jag att min chansning funkade!