B

Buttercup3

hur långt har ni kommit med era 04-or och vad är målen?

vad har ni för mål nästa år?

om 3 år?

ännu längre i framtiden?
 
Sv: 04-orna

Har två 04or, halvblod, båda går på bete nu och ska göra det sålänge vädret tillåter.
Carisma är ett sto som jag köpte från Danmark i oktober 2005. Hon är väl hanterad, lyfta hovar, träns, sadel osv... Har löshoppat henne tre gånger upp till 80cm och det har gått väldigt bra, har även börjat tömköra henne för tränare varannan vecka.
Nästa år är målen att hon ska vara inkörd och riden på. Eventuellt ett treårstest. Och eventuellt en betäckning :angel: Får se hur långt vi kommer.
http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Carisma/Carrysommarbete06.jpg

Lasse är en hingst, egen uppfödning. Han är supersnäll och lätthanterad. Van vid lastning, lyfta hovar, träns och sadel. Har haft med honom ner till ridhuset och gått över bommar. Har tyvärr inte börjat "jobba" nått med honom då han har varit/är långtidssjuk.
Nästa år är målet att han ska vara FRISK, löshoppad och förhoppningsvis riden på.
http://i5.photobucket.com/albums/y183/Saandraa/Hastarna/Lasse%20Bus/lasse1.jpg

Om tre år har jag ingen aning om vart vi är. Förhoppningsvis har jag kunnat behålla båda två och de är friska och ridbara!
 
Sv: 04-orna

hur långt har ni kommit med era 04-or och vad är målen?
Har "visat" lite longering, dvs hon förstår att hon ska gå runt mig, men jag har slutat efter ett par varv när hon förstått. Har även lagt på sidepull och börjat styra lite. Hon är bettvan, men jag vill inte använda bettet än, därav sidepull. Kan flytta bakdelen, svårare med framdelen. Verkar mycket läraktig!:love:

Nu under juli och framåt hösten tänker jag börja jobba henne mer med tömkörning, sadelvänja, löshoppning och arbete vid handen.

vad har ni för mål nästa år?
Uppsittning, vara med på kurser, börja med skolor osv.
Får se hur det blir med Breeders och annat sånt...

om 3 år?
Kanske har hon föl då? Hon ska iaf vara en trevlig, ridbar häst.

ännu längre i framtiden?
Vi ska komma så långt det går, en snygg välriden dressyrhäst.;)
 
Sv: 04-orna

Lilly kommer att sittas in i höst och jobbas under vintern, uppehåll från mitten av december till januari ut...sen ökas ridningen lite till ca 20 minuters pass 3 ggr i veckan. Tömkörning och markjobb resten. Sen betäckning och lite vila varvat med småjobb, är det tänkt;)
 
Sv: 04-orna

Harry.
Har suttit några gånger på honom nu i sommar... det går jätte bra... Sen har vi tömkört rätt mycket med! Men nu vilar han hjärnan lite Någon månad hade jag tänkt mej.
Jag hade tänkt att skritta lite till hösten men vi får se vad han vill göra :smirk:

Om tre år är vi förhoppningsvis ute på tävlingsbanorna :love:
 
Sv: 04-orna

Calle
Har jag suttit på 2 gånger och skrittat med ledare samt travat nått varv i longerlina.
Han är löshoppad 3 gånger och gör de väldigt bra.
Under sommaren ska vi fortsätta skritta korta turer på honom , få honom o förstå skänkel och styrning. lite tömkörning och löshoppning.
Målet är 3 årstest till våren och sen kvalitet som 4 åring.
om 3 år är han min tävlingshäst och vi börjar nosa på 120 förhoppningsvis.

Q
har gjort samma saker som calle och planen är väl lika där förutom att han är ponny, eller överväxt ponny beroende på vilken höjd han slutar på.

båda är väldigt trevliga att ha o göra med.
 
Sv: 04-orna

pinky skrev:
hur långt har ni kommit med era 04-or och vad är målen?
Vi har löslongerat en del, promenerat, promenerat och promenerat.. Vart på westernkurs (markarbete) och deltagit i en utställning i år. Sen har tösen haft sadeln på 2 gånger, gick över förväntningarna! ;)

Efter en lite lugnare period med dagdrivande i hagen kommer vi att börja tömköra och löshoppa lite grann.

vad har ni för mål nästa år?
Förhoppningsvis har vi kommit så långt att man kan sitta upp, har inte planerat rida in henne förrän hon är 4 (arabsto)... Hoppas att vi kan delta i nationella arabhästutställningen... :crazy:

om 3 år?
Hoppas att hon är inriden och ridbar, kanske lite tävlad... Vem vet, kanske med ett föl vid sidan... det visar tiden...

ännu längre i framtiden?
En trygg individ som kan stå på egna ben!

Vi har ingen brådska, kommer bakslag (som det nog har gjort) börjar vi på nytt från ett steg lägre ner!! :bump:
 
Sv: 04-orna

Just nu är det bete. Har suttit på damen ca 6 ggr o skrittat i ca 200 m i skogen. Till sensommaren/hösten så hoppas jag artt vi har börjat ta lektioner för instruktör gällande tömkörning/inkörning. Vi ska på två utställningar i år, och var på en förra året. Hon har haft sele o är vid det, sadel nån enstaka gång.

Nästa år så ska hon vara inkörd, till hösten börja rida lite mer på riktigt.

Om tre år är hon en van körhäst som kanska kan tävla i både körning o lättare dressyr/ hopp. Har förhoppningsvis haft sitt första föl då också.

Längre fram
Utveckla ridningen, ta fler föl, hoppas hon lever o har hälsan så att detta är möjligt!
 
Sv: 04-orna

jag har longerat och tömkört min Fellow. Löshoppat några ggr och det gillade han skarpt. Jätteduktig :smirk: Har även suttit på honom några ggr och ska börja skritta några ggr i veckan om ett par månader!
 
Sv: 04-orna

Buttercup3 skrev:
hur långt har ni kommit med era 04-or och vad är målen?

har travat lite på henne, sitter och sådär, allt går jättefint! målet nu i vinter blir att rida 2 ggr i v ca, målen är väl att få en superfin tävlignshäst i dressyr.

vad har ni för mål nästa år?
3-års kommer väl först

om 3 år? breeders tippar jag på!

ännu längre i framtiden? Hmm, tävla, tävla tävla


passade på att svara p åmitt eget inlägg, haha
 
Sv: 04-orna

Min 04 går på bete nu och har det skönt.

Han är grundhanterad (uppbunden, lastad, ledd osv), varit på löshoppningskurs (fick kanon kritik!), van vid träns och kan följa tygeltag, haft tömkörningsgjord...mycket lätt att ha att göra med!

Vårt närmsta mål är att nu till hösten komma igång med tömkörning och förbereda för uppsittning/inridning.
I vinter är det tänkt att inridningen ska börja. Sedan väntar förhoppningsvis tre års test till våren.

Om 3 år hoppas jag att jag har en häst som jag iaf försökt att kvala till breeders, jag tänker mig också att jag ska ha en häst som är trygg att rida ut i naturen med och som jag kan utvecklas ihop med och ha kul tillsammans med!
 
Sv: 04-orna

Oj, oj, oj, vad alla har gjort mycket med sina små... För de är faktiskt fortfarande små när de bara är två år! Även om de kan vara stora rent fysiskt så är de fortfarande rätt små till sinnet =) Jag har personligen inga krav på min lilla pålla just nu och kommer inte ha det under vintern heller. Hon skall bara få vara unghäst och utvecklas i sin egen takt utan någon press. Självklart har jag testat både tömkörning och longering, även promenad med sadel - men absolut inte regelbundet! Och jag skulle aldrig drömma om att sitta upp på henne så här tidigt - vad är egentligen meningen med det? Varför skall man ha så bråttom? Tänk vad mycket krav vi ställer på våra hästar under hela deras vuxna liv, kan de inte få ta det lite lugnt när de är små?
 
Sv: 04-orna

vissa har som mål att hästen ska gå 3-årstest (ex jag) och jag anser att det är bättre att börja tidigt och ta det lugnt istället för att stressa sedan till våren för att få dem klara. Skulle aldrig drömma om att sitta på min häst ifall det var så att hon inte växte så jämnt som hon gör. Hon har aldrig växt ifrån med baken el. liknande, hon är otroligt mogen i huvudet också så det är ett plus.

Det är så otroligt många unghästar som förstörs när man ska hålla på att stressa inför div. test och championat. iaf jag anser att det då är bättre att ta dom lite tidigare då ifall de inte ä rinne i någon växtperiod eller liknande.
 
Sv: 04-orna

Buttercup3 skrev:
vissa har som mål att hästen ska gå 3-årstest (ex jag) och jag anser att det är bättre att börja tidigt och ta det lugnt istället för att stressa sedan till våren för att få dem klara. Skulle aldrig drömma om att sitta på min häst ifall det var så att hon inte växte så jämnt som hon gör. Hon har aldrig växt ifrån med baken el. liknande, hon är otroligt mogen i huvudet också så det är ett plus.

Det är så otroligt många unghästar som förstörs när man ska hålla på att stressa inför div. test och championat. iaf jag anser att det då är bättre att ta dom lite tidigare då ifall de inte ä rinne i någon växtperiod eller liknande.

Jag håller helt med!!! Det är bättre att ta det sakta en säkert istället för att när dom är i den åldern, som många stirrar sig blinda på, ställa massa krav helt plötsligt och stressa fram resultat! Alla gör på sitt sätt och det fins nog inget rätt eller fel!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp