04:orna, hur går det? Har ni premat?

C

coolcase

Hej!
Vore kul att veta hur ni andra har det med era tvååringar. Hur tränar ni och hur långt har ni kommit? Har ni kört premielopp? :p

Sv: 04:orna, hur går det? Har ni premat?

Åh, jag vill gärna men jag tror inte att vi hinner premieloppa. Har en kallblodstravare och hans tid kan ju vara upp till 2.10 men vi har haft lite otur med långvarig förkylning i sommar samt ömma fossingar så jag tror inte att vi pressar. Visst är det 31/10 som är sista chansen? Är det 9000kr man får i premie? Det hade ju inte suttit i vägen och dessutom hade det varit jätteroligt men... vi hinner nog som sagt inte träna färdigt till det.

Hej!

Jag är i samma läge som dig. Min går 1.40 på distansen, men det räcker ju inte.. Sedan har han väldigt lätt för att slå på en galopp då och då. Jag hoppas iallafall att vi hinner göra ett försök. Det är väl 9500 kr man får. Han har farten i sig men är inte stabil direkt.

Behöver bygga muskler i höst /vinter för han tappar ett bakben när han springer. Vad kör jag bäst för träning då?

:p

Jag är ingen erfaren expert alls men rent spontant är mitt tips att klättra mycket, köra i backar, mycket långsamkörning på långa distanser. Jag är osäker men jag tror våra hästar är lite för unga för belastning i form av tryckvagn eller tunga rockards. Men att pulsa i snö i vinter är säkert fina fisken

Själv får jag mycket muskelbygge gratis på min häst eftersom jag har jättestora hagar med oländig terräng och branta backar där mina hästar strövar omkring och där har min kille gått sedan han föddes :D .

Behöver bygga muskler i höst /vinter för han tappar ett bakben när han springer. Vad kör jag bäst för träning då?
:p

Om jag vore du skulle jag kolla upp hästen. Det behöver inte vara något fel, det kanske bara är så att den växer kraftigt och inte riktigt orkar med sig men det kan även vara så att den har något litet problem. Och med unghästar vill man ju helst inte att det ska vara några bekymmer. Bäst att mota olle i grind så att säga...

Mina tvååringar har inte heller premat.
Två av dem klarar nog tiden utan problem men vi har varit på banan så lite med dem ännu. Blir mycket att titta på... men innan oktober är slut så hoppas jag att de klarat sina premilopp.
Den tredje kommer inte att gå premie. Han är kapabel för tiden men är lite för omogen i skelettet ännu så han vill jag inte ska gå några tempon alls. Han får växa på sig och mogna istället.

Hur vet man ifall ens häst är mogen i skelettet?

Hm... jag kanske uttryckte mig lite dumt. Hur omoget skelettet är vet jag ju inte förstås, såna tester har vi inte gjort. men han är lite "blöt" i lederna, om du förstår hur jag menar. Känns även som han har lite växtvärk.

blir inge premie för min 2 åring.
har precis kommit tillbacka efter en konvalicens.

Två av tre har gått premie, bägge har klarat det hela med glans, den ena trots att den bara varit körd i 4 månader, duktig totto. Bägge verkar tillhöra den riktigt lovande typen. Den som gick premie först gör inte så himla mycket, törs inte köra så fort som den kan, då har man bara en trasig häst till treårssäsongen. Men nu ska väl kraven börja ökas inför en tidig treårsstart. Den andra (som inte är tränad så länge) kommer fortsätta på samma vis den gjort och kommer troligen utvecklas massor under vintern. Treåringsstart är absolut inte utesluten, med den kommer nog få vänta till hösten, när det lugnat ner sig lite och hästen fått rejält med träning i kroppen.

Den tredje växer och växer och växer, ägaren vill inte kastrera (tyvärr). Har problem med patella, senor som inte hinner med kroppen (lätt hälta från senorna) och liknande växtproblem. Är mil från premietider och han får inte ens springa fort pga sina fysiska åkommor, så där kommer vi inte ens prova. Den går mycket (nästan uteslutande) skritt, backe och tryckvagn.

Man rönkar framknäna. Där ser man hur tillväxtzonerna ser ut. Det brukar ge en god vägvisnig om hurvida man ska sakta framfarten.

Vi har inga premielopp.....en har kvalat på ett bra sett och den andra ska.
gula

Dom flesta menar ju tvärtom, att de inte blir så tunga om man kastrerar. Höjden spelar inte mig så stor roll, men det är en väldigt tung häst.

Ok, men tillväxten har ju med hormoner att göra och ju tidigare man kastrerar ju "längre" växer hästen, eftersom man tar bort en hel del testeoron då.

Tänk på det om du ser ett "höghus" , antingen är den VÄLDIGT sen i tillväxtzoonerna, eller så är det tidigt kastrerad.

Har en kompis nu som fick en vädligt bra stammad 2 åring, som ett höghus...... när dom röntgade i augusti tillväxtzoonerna så var han fortfarande inte sluten, normalt är dom klara ung jan/mars som 2 åringar

Den här är jättehög och jättegrov, framförallt är det tyngden som oroar, plus att han växer så fort så att det ger fysiska problem. Han är nu runt 170 och grov som ett fullvuxet halvblod.

*kl*

En har premat. En annan skulle gå samma dag, men blev skadad (pga rymning från hagen). Vet inte om hon blir återställd så hon kan prema. En tredje ska försöka gå om någon vecka (hon klarar lätt av tiden, men är snurrig i huvudet och jag vet inte hur hon kommer agera i volten - ja hon är efter WSB :devil: ). Den fjärde vet jag inte ens om han får gå premie (mockinländare - i och för sig har STC sagt att han får det, men sportchefen på banan säger nej). :confused:

Hej!
Vore kul att veta hur ni andra har det med era tvååringar. Hur tränar ni och hur långt har ni kommit? Har ni kört premielopp? :p

Kollade igenom alla "våra" som är födda hos oss 2004
Och det blev 13 av 17 möjliga har premiat. Någon har också kvalat.

AM

Nu har vår WSB-märr premat och hon gjorde det med beröm godkänt. Hon var jättesnäll i volten till och med. :)

Nu har vår WSB-märr premat och hon gjorde det med beröm godkänt. Hon var jättesnäll i volten till och med. :)

Då kan du få en av mig oxå då ;) Tror inte den klarar det.... snurrar ganska rejält i huvudet där... Jo, WSB va det pappan hette.

Pappas tvååring hade gått 30 2000 meter på bra sätt med 84 i 5-minuterspuls så hon anmäldes till premie. 5 dagar innan hon skulle gå var hon halt vänster fram, det konstaterades en spricka i framknäet. Veterinären gav mkt dålig prognos på hennes framknä så det bestämdes att hon skulle tas bort. :cry:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 366
Senast: Googlarn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka