Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

A
Foder & Strö Hej Behöver lite tips och råd om kommande betessläpp. Har en fyraårig unghäst o en liten b-ponny på 24 år. Unghästen är inga...
2
Svar
28
· Visningar
3 533
Senast: anni0001
·
Hästvård Har en arab som har ont i ett bakknä, vi ska iväg på hältutredning nästa vecka. Nu har jag fått höra att cystor i bakknäna är lite...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: marie ireholt
·
Hästvård Hittar bara gamla trådar och nu behöver jag bra råd. Har konstaterat bärrandsröta på alla 4 beteshästarna trots att dom kommer från...
Svar
3
· Visningar
995
Senast: bigganl
·
R
Hästvård Har en häst som i fredags började bli sårig i karlederna båda bak men såren satt bara där hon har vita tecken. I lördags hade såren...
Svar
3
· Visningar
786
Senast: Rouge
·
S
Hästvård Vill veta allt. Vad har den för "fel"? Hur påverkar det hästen? Har den blivit halt eller liknande p.g.a det? Eller går den att...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 266
Senast: Emeliiu
·
L
Hästvård Har precis fått hem en ny häst och han är inte så blank i pälsen, har ej gått med täcke under vintern och varit riktigt långhårig...
Svar
4
· Visningar
1 896
T
Hästvård Hästen i fråga kniper med svansen åt ena hållet om ni förstår hur jag menar. Har även svårare för att sätta under det benet den kniper...
Svar
3
· Visningar
3 681
Senast: Trollungen
·
Hästvård I augusti förra året upptäcktes en knäledsinflammation i min hästs ena bakben och man behandlade med kortison, 2 månader senare var han...
2
Svar
38
· Visningar
7 515
Senast: Lavinia
·
A
Hästvård Min 3åring började snuva och hosta, ingen feber o i övrigt pigg.. efter 2 veckor ringde jag ut distriktsveterinär som kom och tog...
Svar
5
· Visningar
1 418
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min 4-åring har fått vårtliknande saker på överläppens anläggningsyta mot underläppen. Det är två runda ringar med "mjukare" del inuti...
Svar
8
· Visningar
866
C
Foder & Strö Nu är våren här och det börjar bli grönt i hagarna vilket resulterar i en redan lite smårund häst som snart blir fet. Har funderat...
2
Svar
21
· Visningar
1 896
Senast: Canoó
·
L
Hästvård Häromdagen började jag leta fram ponnykillens pass för att dubbelkolla vaccinationspapprena. Jag kollade senast i mars då vi bytte stall...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Andorra
·
E
Hästvård Fodervärden till min ponny ringde precis och sa att han fått fång :( Det var meningen att han skulle komma hem om ett par veckor, trots...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 835
Senast: coari
·
Hästvård Är mkt nyfiken då jag hört om en häst som man för ca 2 veckor sedan upptäckte hade fått skav = fördjupningar/hål på tungan av sitt...
2
Svar
20
· Visningar
3 860
Senast: Korven
·
S
Foder & Strö Jag släpper snart min åring på bete och undrar om man fortfarande behöver ge tillskott? Hur gör ni? Jag ger groove 125, det känns som...
Svar
6
· Visningar
1 307
Senast: Tarantino
·
Hästvård Skulle vilja ha era erfarenheter av senskador. Hittade min pålle haltande i hagen för några dagar sen. Han har antagligen fastnat med en...
Svar
19
· Visningar
1 551
Senast: Rebecka83
·
I
Hästvård Finns det någon som har erfarenhet av hästar som är "moon blind" eller möjligen har mooneye? Jag misstänker allvarligt att min...
Svar
11
· Visningar
3 732
Senast: Bylund
·
Hästvård Igår var min häst helt plötsligt svullen mellan frambenen, på insidan av baklåren, längs strupen och längs mankammen. Stenhårda...
Svar
1
· Visningar
1 016
Senast: MammaHelena
·
S
Foder & Strö Hej! Jag har köpt en ny häst som flyttar hem till mig om några dagar :):) Vi har gräshagar med ganska mycket gräs i, men denna häst...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: MammaHelena
·
M
Hästvård Hej igen. kort och gott: Pållen ( ponny, 5 år) har under ca 2 veckor haft en genomgående hasgalla på ena bak. Ingen synlig hälta...
2
Svar
22
· Visningar
3 834
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025