Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Någon som har lust att hjälpa till att räkna? Inte med Optignägg, det kan jag göra själv, utan beräkna på riktigt! :D Har försökt men...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: tezzan
·
Hästvård Min häst hade fått ett bett av någon hagkompis precis där sadelgjorden ska ligga igår :(. Jag tvättade bara rent det igår, det gick inte...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: suisyola
·
H
Foder & Strö Min pålle blir jätte svullen i benen av havre och korn (tror det beror på stärkelsen). Ska nu börja rida lite mer ansträngande pass och...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Heero
·
Hästvård En av mina vänner hittade sin ena fölunge död i hagen härom kvällen. :cry: Hon kunde inte se något alls som skulle kunnat ha orsakat det...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: Nafayette
·
Hästvård Jag undrar om det är någon som vet hur boutilism (osäker på stavningen) yttrar sig? :confused:
Svar
4
· Visningar
1 690
Senast: Nafayette
·
Foder & Strö Hur funkar det egentligen med fri tillgång? Har en känsla av att våra hästar (russ och tinker) skulle bli som tunnor om de fick hur...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: sissu
·
Foder & Strö Läste att nån hade det och undrar bara hur det funkar! Våra fryser så fort det blir för kallt! Kram :bump:Emma:bump:
Svar
2
· Visningar
891
Senast: miss_kala
·
S
Foder & Strö Behöver en fjording mindre hö än andra hästar? Gäller i stort sett 1 kg hö/100kg häst som till alla andra hästar? Givetvis bra hö. De...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Moppe
·
V
Hästvård mitt islandsto bajsar några pärer nästan hela tiden då vi är ute och rider. det har hon iofs gjort ända sen jag kjöpte henne. Men hon...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: strumpan
·
Hästvård hej! Igår när jag kom till stallet haltade min häst ganska mycket.! Jag gick igenom henne och hittade inget efter spark och nåt. Det är...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: alpha
·
M
Foder & Strö Har ett halvblod på 5 år, svårfödd och tappar lätt hullet, väger ca 620 kg. I går när hovslagaren var här konstaterade han blödningar i...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: Martina_o_jag
·
Hästvård Min häst har lyckats trampa (eller skrapa mot något vasst) så att han fått en djup ficka mellan kronranden och hoven, rakt ner utmed...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Puppan
·
S
Hästvård ..vad har dom för funktion? Jag tänker framförallt på sånn med två frejer som går upp på hovväggen (heter det så?) och sånna som har en...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: sara
·
B
Hästvård Detta slog mig nu, bara *helt plötsligt*.. efter att ha varit medlem här på Buke X antal månader och läst både här & där i alla trådar...
Svar
6
· Visningar
1 185
Senast: Korven
·
H
Foder & Strö Finns det någon formel för hur mycket extra energi som behövs när det blir kallare ute? Min unghäst går ju ute på lösdrift dygnet runt...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Hawaii
·
Hästvård Vi har ponny i vårat stall som i princip inte sätter någon vinterpäls. Är det någon som har någon aning om varför, eller har några ideer...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: Fifi
·
T
Foder & Strö ..räknar man ut hästens underhållsbehov? :confused: Sitter här och kämpar med att försöka räkna foderstat, men jag har redan fastnat! :o
Svar
6
· Visningar
999
Senast: Bucus
·
P
Hästvård Ja, nu har det gått ett tag till. Han är fortfarande hängig men "det känns bättre" *ni förstår vad jag menar* Igår f.m så märkte jag en...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: svea
·
Foder & Strö Nere i Europa används ofta solrosfrön som djurfoder/godis. Att det inte används här i Sverige är ju ganska förståeligt eftersom det...
Svar
9
· Visningar
6 595
Senast: Arabis
·
K
Hästvård Vilka är symptomen? Hur ser upptäcker man det? Kaka :bow:
Svar
6
· Visningar
2 261