Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

I
Hästvård Vi har fått löss i stallet! Hjälp! Naturligtvis har vi behandlat hästarna så som vår veterinär rekommenderat, MEN en av hästägarna anser...
Svar
11
· Visningar
1 811
Senast: Pepson2
·
Foder & Strö Finns det någon bra bok, gärna som en kursbok/skolbok som på ett korrekt och ingående sätt tar upp olika fodermedel, hästens...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: bonneville
·
S
Hästvård JAg måste bara frågam för det är något som jag alltid undrat över. Jag har i alla mina hästår haft islandshäst som inte nånsin behövt ha...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: Skiona
·
Foder & Strö Ev fått tag i hösilage (mycket bra värden för våra hästar) men det är bra tre hästar, och balarna är på 250kg, vilket efter uträkningar...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: aramis
·
S
Hästvård Senast när hovslagaren skodde min häst så kallade hon hans hovar för kexiga ( altså mjuka som lätt går sönder ). Vet ni om det finns nåt...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Skrauti
·
C
Foder & Strö Har bara en liten fundering. Är pelleterat foder lättare för hästen att tillgodogöra sig, då fodret liksom är malet? Jag tänker på t ex...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: Egonson
·
B
Hästvård Äntligen har jag beställt massage till min häst; om ett par veckor ska även h*n få massage. Om h*n tycker det är lika skönt att få som...
Svar
3
· Visningar
810
Senast: Svartfot
·
H
Hästvård Heejhej! jo det är så här att på hööks raspar så är det först som en vanlig fil och sedan en liten flik på slutet och det tkr jag är...
Svar
1
· Visningar
958
Senast: citronen
·
B
Foder & Strö jag vet att man kan ge linfrö och olja om hästen är matt i pälsen men varför blir dom det? vad beror det på egentligen??
Svar
3
· Visningar
705
Senast: ang
·
Hästvård Min 8 månaders hingst är lös i magen och har varit det ganska länge och blir inte bättre. Nu har jag köpt protexin som jag har börjat...
Svar
1
· Visningar
574
Senast: Madick
·
Hästvård Vi brukar kolla våra hästar hos en hästtandläkare ungefär en gång om året men frågan är, när kollar man dem första gången? Man tar ju...
Svar
9
· Visningar
1 194
Senast: anhe
·
Foder & Strö vilken olja ska man ge hästen? har hört att man inte ska ge rapsolja, varför? hur mycket är lagomt att ge? är det bra att ge till en...
2
Svar
22
· Visningar
2 286
Senast: Netika
·
L
Hästvård Hur lång tid i genomsnitt tar de för en sen skada att läka? hästen har varit svullen i tre veckor mellan framknä och kota.... förut var...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Trissa
·
P
Hästvård Det finns ju en hel del olika vaccin mot tex kvarka, ringorm, botulism m.m.. Hur många har vaccinerat mot allt detta? Vilka vaccin har...
Svar
1
· Visningar
680
Senast: idabus
·
Hästvård Min häst har ju skaffat sig ett par stora sprickor i strålen, en mitt i strålfåran som är ganska djup. Hovis har tittat på det och...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: suset
·
P
Foder & Strö Jag hör till en i den snabbt minskande skara som ger min häst oanalyserat grovfoder, till råga på ensilage. Skulle gärna ge...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Dundret
·
S
Foder & Strö Hej ! Jag har en kallblodstravare som inte kan hantera saltsten. Hon äter hela tiden så länge hon har den. När jag fick hem henne så...
Svar
10
· Visningar
955
Hästvård hej! Jag har en ponny som har tendens till hosta under vinterhalvåret. Han hostar upp vitt slem på morgonen. Nu har han ingen hosta...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: camillak
·
D
Foder & Strö Hur länge blötlägger ni luzernpelletsen? JAg har fått rek. att ha det liggande i blöt ca en timme. Tidigare har jag bara blötlaggt det...
Svar
2
· Visningar
726
Senast: nexxa
·
Hästvård Gladde mig ju åt att Cruss var ohalt dagen efter. Det hela gick snabbt bort och han gick på ett bra sätt igår, var inte varken svullen...
Svar
17
· Visningar
1 599
Senast: bengall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama