Znk + selen??

majola

Trådstartare
Min häst svettas för närvarande enorma mängder. Jag ger extra löst salt i maten när hon har svettats rejält, i övrigt äter hon flitigt på sin saltsten.

Nu sa min tränare häromdagen att han trodde att hästen kunde ha en obalans i levern vilket tydligen inte var ovanligt på hästar i hennes ålder (5 år) och att jag borde tillskottsfodra med zink och selen i ett par månader. (Han har varit inne på leverobalans på henne tidigare också - vad innebär det egentligen?)

Jag har aldrig hört talas om något liknande förrut. Hästen äter lite hö och halm och i övrigt bete. Både hagar och vallar är ogödslade sedan många många år, så man kanske kan utgå från att de är ganska utarmade? (Fast makromineralvärdena förra året på höet var 2,2 ca, 1,6 g p och 1 g mg per kg foder, jag har ännu inte analyserat årets hö.)

Jag är svårt förvirrad. Vem kan berätta mer om detta?

PS. Här i Tyskland talas det f.ö. ofta om obalanser i levern, medan jag i Sverige just aldrig hört talas om det...

Sv: Znk + selen??

Intressant att det är fler än jag som funderar på det här med selen och obalans i levern. I våra trakter är det låga selenvärden i marken. Nyligen har två äldre hästar i stallet börjat blöda runt kronranden :eek: och enligt det veterinära utlåtandet är det pga leverproblem toligen i samband med låga värden av selen. Han var även inne på att de kunde ha ätit någon giftig växt...

Sv: Znk + selen??

Blöda runt kronranden! Fy så läskigt! :eek:

Jag tycker att min häst borde få nog med selen. Hon väger sannolikt någonstans runt 550-560 kg och får genom kraftfodret i sig 0,15 mg selen per dag. Därutöver får hon ett mått Tokosel per vecka.

Kanske är det lite knappt, men inte mycket?

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 628
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25