Zangersheides träning av unghästar

via

Trådstartare
Jag läste för flera år sedan en artikel i Ridsport, om Zangersheide. Där stod att föl (tror jag) och unghästar tränades på ett löpande band, för att de skulle röra på sig, och bli hållbara. Är det någon här som vet om de tränar även fölen, hur långa "sträckor" de går, hur ofta osv.
Eller kanske någon har annan kunskap om detta med att motionera föl, för att få en hållbar tävlingsindivid? I naturen följer ju fölen med flocken från dag ett, så man borde kunna ge dem rätt mycket motion, (stoet i skritt) och ändå vara inom gränserna för vad som är naturligt för hästen. Eller?

De klarar nog en hel del motion. Men klarar de ensidig motion som skritt eller trav pa ett band??
Det handlar ju inte direkt om att bygga upp, utan mer om att motionera.

I naturen handlar det ju om att folet foljer stoet i skritt, trav och galopp. Och dessutom i kuperad mark.

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 295
Övr. Grenar Är inte intresserad av just galopp-löp eller träning egentligen, jag ägnar mej ju snarare åt dressyr och ridning rent allmänt. Dock är...
Svar
3
· Visningar
1 064
A
Ridning Hejsan, Jag har en häst som har väldigt lätt för att få kotledsinflammation i ett av sina bakben. Det senaste året 2003 blev han...
Svar
12
· Visningar
1 791
Senast: Jessica
·
F
Träning Idag hände något jättekonstigt. Jag har ett 7-årigt sto som jag köpte som ohanterad 3-åring. Hon är helt fostrad enligt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Fiasnutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama