Sv: yttertak på stall
Kan dela med mig av de material som jag har god kännedom om...
Plåttak har många fördelar - det är billigt, väger inte särskilt mycket jämfört med tex tegel, är tämligen underhållsfritt och lätt och snabbt att lägga och har man något sånär takvinkel så åker snön av.
Det som är mindre bra med stålplåt är väl mest bara att det håller "för bra" vid brand, men det är ju bara att byta ut några plåtar mot lämplig plast (om taket öppnar snabbt vid brand så går rökgaserna ut den vägen istället för att tryckas in i stallet).
Vidare så låter ett "naket" plåttak en hel del vid regn, men i ett stall har man ju för det mesta både kondensskydd och någon form av innertak och detta tar ju bort detta problemet. Det går ju tex att fästa isoleringsskivor mellan takstolarna vilket tar bort eventullt oljud.
Man bör inte lägga plåt utan någon form av kondensskydd.
Tegel/betong är dyrt, tungt, bökigt att lägga och man riskerar att få krypa upp och lägga tillrätta pannor som har farit iväg lite då och då... som höjdrädd så uppskattar jag plåt... och snön ligger kvar i större utsträckning på ett tegeltak.
Papptak är relativt billigt men inte lika lättlagt som plåt, dessutom måste man ha skivor eller spontat virke under pappen vilket riskerar att dra upp priset avsevärt. På ett papptak ligger snön kvar länge vilket är en nackdel.
Eternit.... det enda positiva jag kan komma på med eternit är att det öpnnar upp fort vid brand (plattorna fullkomligt exploderar i värmen)... annars är det att betckna som djävulens värsta plåga !
I slutändan skulle jag påstå att plåttak vinner med åtskilliga hästlängder framför andra material, främst pga priset och det låga underhållsbehovet.