Barock-Pinto
Trådstartare
Jag ska köpa en western sadel till mitt arabsto. Har inte hållit på med western så mycket förut ( ridit några lektioner, men det var ganska länge sedan ). Har nu fått låna hem en begagnad Premier sadel. Trivs väldigt bra i den själv, och hästen känns väldigt avslappnad i ridningen jämfört med min engelska hoppsadel. Tyckte att den såg ut att ligga bra när jag provade den på henne första gången ( stilla stående på stallgången utan padd under ). Den låg stadigt och glappade inte någonstans. Sen gick jag ut i paddocken och red. Först kändes hon lite hackig i skritten, men efter ca. 5 min försvann spänningarna ( hon har aldrig haft en westernsadel på sig förut ). Sedan gick hon jätte bra! Slappnade av, sänkte huvudet, höjde ryggen och gick i stadig form. Detta har endast hänt en enda gång tdigare och då red jag barbacka. Ska även säga att hon endast är fyra år och inriden i vintras. MEN!!!! När jag sedan tog av sadeln hade hon två torra fläckar på var sida om manken. Blev såklart orolig över detta och tänkte att sadeln kanske är för trång? Red i den idag också för att se resultatet. Denna gången red jag ut. Det blev en långtur på lite knappt två timmar med mycket trav och galopp. När jag sedan tog av sadeln fanns där inga torra märken?! Hade jag ridit så hårt att hon blivit svettig där endå, eller hjälpte det att jag försökt att lägga sadeln lite längre bak Kommer inte ihåg stl på bommen nu, men den har legat på en arab tidigare.
Finns det någon som kan hjälpa SNÄLLA!!!!!
Finns det någon som kan hjälpa SNÄLLA!!!!!