XP och Java

C

cissiny

Har själv inte XP på den här datorn, vi har det på en annan dator dock. Vi har numera Java-knappar på fotodelen av vår hemsida, det förenklar mycket (vi hade ju femtielva fotouppdrag de senaste månaderna, det blev väldigt rörigt, med hjälp av Java-knapparna är det nu uppdelat månadsvis vilket vi tycker är mycket snyggare och "renare").

Nu är det klart att en del har problem att se dessa knappar. Det verkar som om detta gäller dem som har XP. Stämmer ganska bra med att den dator vi har XP hade problem med Java, de datorer vi har 2000 Professional har aldrig haft problem med det. Vi fick hjälp med att ordna Java till XP:n i slutet av förra året, när vi köpte den datorn. (Vet inte riktigt hur det gjordes, att få ordning på Java).

Min första fråga - är det just XP som har problem med att se Java-knappar? Eller har andra också problem?

Fråga två - vi har nu lagt in en länk på den svenska fotosidan om hur man laddar ner Java. Vi vill ha det så enkelt som möjligt, helst att det inte ska bli för stort och komplicerat för den som har telefonmodem. Lämplig länk?

I övrigt - vi är långt ifrån proffs på det här med hemsidor. Jag vet att ramar etc inte är så populärt. Så, komplicerade lösningar är kanske inte något för oss...

Adressen till sidan hittar ni i profilen. Mycket tacksam för att höra vad ni tror om det här med knapparna (finns alltså på fotosidan), vilka som har problem (gärna vilket operativsystem ni har) och vilka som inte har problem.

TACK på förhand! (Får inte in smileysarna av nån anledning?)

Mvh Cissi
 
Sv: XP och Java

Ofta måste man hämta hem en separat version av JAVA till XP.

I början ingick JAVA men efter uppdateringar av SP1 har den funktionen utgått.

Jag kör ett från SUN
 
Sv: XP och Java

Tack! :)
Är inte filen från Sun väldigt stor? (Jag inbillar mig att den vi länkar till från hemsidan är mindre?)

Mvh Cissi
 
Sv: XP och Java

Det är nog dit vi har en länk! :)

Tack! :bow: :bow: :bow:

Tack också för hjälpen med smileysarna! :) :D

Mvh Cissi
 
Sv: XP och Java

Nu har vi själva stött på problem... :cool:

Sambon har precis fixat till sin hemsida och skaffat utrymme på b-one. Allt är uppladdat, det är mycket Java men det verkar funka bra. Nästan... :cool:

Från den här datorn (laptop med 2000 Pro) funkar allt, länkar mm.
Från sambons dator (XP) funkar nästan allt.
Sidan är uppladdad från sambons dator.

Sidan ligger här - problemsidan hittar ni om ni väljer Svenska och sedan Vem i menyn.
Knappen mitt på sidan syns på sambons dator, för man musen över den kommer en undermeny med tre alternativ upp.

På den här datorn så kommer de olika alternativen upp i det mindre fönstret till höger när man klickar.
På sambons dator händer ingenting när man klickar.

Alla andra sidor, med undermenyer, verkar funka på sambons dator. Det är just bara denna som strular! :confused:

Har t o m uppdaterat Java, vilket han haft sedan tidigare, men just "Vem"-sidan strular - ingen annan sida :confused:

Nån som har en aning?

Vi fattar nada av det här.... :crazy:

Tack :bow: :) :bow: :D :bow: :) :bow: på förhand!!!!

Mvh Cissi
 
Sv: XP och Java

Tack!!! :)

Även den specifika sidan (gäller tydligen både den svenska och engelska versionen), alltså "Vem" respektive "Who". Du kan klicka upp länkarna (Musik, Merit, Musik utb) i fönstret/rutan till höger?

Någon aning om vad som gått snett här?

Skrev förresten i din gästbok - din sida är kanonfin och bilderna likaså! :)

Mvh Cissi
 
Sv: XP och Java

Microsoft och Sun (sun som skapat java) har haft åtskilliga konflikter innan vilket gjorde att Microsoft tog bort stödet för java. Nu är dock konflikterna lösta så i framtiden så kommer windows antagligen till att börja stödja java igen (med servicepack och nyrevisioner). Men till dess kommer nog tyvär java stödet vara lite knögligt så rekommendationen är att låta bli det :-/.
 
Sv: XP och Java

Aha, då förstår jag. Tyckte att det var lite underligt att tidigare versioner stöder Java men inte XP. Hoppas att det - Java är smidigt...

Tycker också att sambons sida , som är gjord med Java, är snyggare än vår egen som är en ramsida med pyttelite Java (fotosidan)...

Det som verkligen förvirrar oss är:
1. Alla sidor i menyn utom Vem/Who (samma sida fast på två olika språkversioner?) funkar utan problem på XP:n. Det enda som strular är alltså att klicka upp länkarna från menyknappen mitt på sidan från Vem/Who. Det är alltså enbart Vem/Who som strular, inga andra sidor.
2. Sidan är gjord och uppladdad från XP-datorn. Om det är något fel på Vem/Who-sidan borde det inte fungera på den här datorn? (Laptop med 2000 Professional).
3. Stollan, som har XP, kan se sidorna utan problem.
4. Om det vore ett Java-relaterat problem borde XP-datorn inte kunna se de övriga sidorna? Som det är nu syns länkarna under menyknappen mitt på sidan på Who/Vem från XP-datorn, men det går inte att klicka upp dem i rutan till höger.

Fattar nada.... :confused:

Förstår om du inte vill kolla på sidan om du själv inte kan se Java, men ville fråga i alla fall... :D

TACK :bow: :D :bow: :D :bow: :D :bow: på förhand!

Mvh Cissi
 
Sv: XP och Java

cissiny skrev:
Aha, då förstår jag. Tyckte att det var lite underligt att tidigare versioner stöder Java men inte XP. Hoppas att det - Java är smidigt...

Tycker också att sambons sida , som är gjord med Java, är snyggare än vår egen som är en ramsida med pyttelite Java (fotosidan)...

Det som verkligen förvirrar oss är:
1. Alla sidor i menyn utom Vem/Who (samma sida fast på två olika språkversioner?) funkar utan problem på XP:n. Det enda som strular är alltså att klicka upp länkarna från menyknappen mitt på sidan från Vem/Who. Det är alltså enbart Vem/Who som strular, inga andra sidor.
2. Sidan är gjord och uppladdad från XP-datorn. Om det är något fel på Vem/Who-sidan borde det inte fungera på den här datorn? (Laptop med 2000 Professional).
3. Stollan, som har XP, kan se sidorna utan problem.
4. Om det vore ett Java-relaterat problem borde XP-datorn inte kunna se de övriga sidorna? Som det är nu syns länkarna under menyknappen mitt på sidan på Who/Vem från XP-datorn, men det går inte att klicka upp dem i rutan till höger.

Fattar nada.... :confused:

Förstår om du inte vill kolla på sidan om du själv inte kan se Java, men ville fråga i alla fall... :D

TACK :bow: :D :bow: :D :bow: :D :bow: på förhand!

Mvh Cissi

Hmm. Jag hatar personligen webbdesign. Nog mest för att jag saknar den lilla konstnärliga tallangen för att få det snygg och prydligt.. Skulle ha gjort en sida för 2år sen hade jag tänkt och det enda som finns där är en detta: www.snitrosoft.net

Jag är inte särskilt bra på java men er sida visas inte korrekt i Mozilla Firefox heller med Suns egna java, så det är nog tyvär något fel i ert script :-/.

Edit: Trodde det på er första sida var menyn. Gick in och kolla nu.. Funkar fint med Mozilla men med IE får man felmedellande och sen funkar det..

IE har avvikit lite från standarden med html och java och skapat lite egna ideér så det är väll dem som krånglar :(.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: XP och Java

Okej, tack!!! :) Skönt att veta att det funkar med Mozilla i alla fall - vi har ju IE så vi har dålig koll på hur det funkar med andra webläsare...

Verkligen knepigt det där... Fick du upp felmeddelande direkt, eller när du försökte se de aktuella sidorna (Vem respektive Who)?
Vi har inte fått upp några felmeddelanden på våra datorer, men nåt är ju helt klart fel...

Är mycket tacksam för att få veta hur det fungerar för andra Buke-användare också, sidan ligger alltså på www.basscania.com - funkar utan problem på den här datorn (2000 Pro) men sambons dator (XP) har problem på sidan Vem respektive Who, samma sida alltså i den svenska respektive engelska versionen.
Han ser alltså länkarna under menyknappen mitt på sidan, men kan inte klicka upp dem (så att de visas i rutan till höger).

Java är uppdaterat.

Hur fungerar det för er andra, vore tacksam för att veta vilket operativsystem ni kör också?

Några tips om vad som kan vara fel?

Java är ju knepigt, men vi tycker att Basscania som är uppbyggt med Java är snyggare än företagets hemsida som har betydligt mindre Java...

Tips om hur man kan göra annars? Vi är inga höjdare på att göra hemsidor, behärskar inte CSS, har inte tiden att lägga på att lära oss nåt riktigt proffsigt... Och inte ekonomin att låta någon annan fixa heller...

TACK på förhand! :)

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

C
IT & mobiler Sambon, som har XP på sin dator, har precis installerat SP2 (hann inte läsa tråden här innan...) men pga lite småstrul så avinstallerade...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Bebben
·
C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 180
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp