X-tra mamma

arna

Trådstartare
Hur vanligt är det att ett annat sto aggerar x-tra mamma åt ett föl? Mitt föl som är 5v tycker att ett annat ponnysto duger nästan lika bra som riktiga mamma.Har problem att få in mina hästar då fölis inte vill lämna ponnystoet (de står i olika stall) Igår sprang hon tillbaka till hagen genom trådar och allt bara för att komma till ponnyn. Vill inte ha dem ute över natten än men det börjar väl bli dax om nu gräset bara vill sätta igång att växa som det ska.
Någon som har varit med förr?

Inte såeciellt ovanligt.
När jag jobbade på stuteriet och även mina ägna m'rrar har ofta varit #barnvakt" åt varandra.

När fölen är yngre är de inte atingen kinkiga över vem som är mamma eller så kan de inte riktigt skilja ut vem som är mamma.

Mitt sto försöker mer än gärna "ta" någon annans föl. Fölet bryr sig inte, men det andra stoet blir givetvis mycket upprörd och försöker ta tillbaka det.

Jag har sett henne hålla ett föl som inte var hennes i en halvtimme innan den riktiga mamman kom åt att ta tillbaka det. Efter det gjorde mitt sto inte om det igen.

Sen har jag sett ston som "hjälpt" till också, men det ingår uppenbarligen inte i mitt stos ordbok. :crazy:

I vår flock så är det i år ett hingstföl som tyckte att mamma bara var till för mjölk redan i andra veckan. Han håller sig till gammelstoet som i sin tur tycker att han är som en irriterande fluga. Vi tar in stoetmedan fölet är kvar i hagen, både praktiskt och jobbigt. Det har varit minst ett föl om året som gör så.

Vårt welshsto har ett föl i år, som bara ser mamma som en mjölkbank, annars struntar hon i henne totalt.
Då är det de andra unghästarna som gäller, hon verkligen terroriserar allt och alla i hagen.
Hon har fått en aning för mycket självförtroende ;).
Så hon har många extramammor den lille :)

Förra året fick vi ett tjuvbetäckningsföl undan vårt Shettis sto. På 3:e veckan flyttade han över all kärlek till vårt då 20 åriga travsto och mamman snarare jagade fölingen för att han skulle dia. Från det att han var 4 månader dög inte mamman ens som matkälla..... Snacka om problem både med mamman, för att mjölkproduktionen skulle avstanna, och med fölingen..... han fattade inte riktigt det här med att äta fodret först utan åt bara gräset..... och magrade givetsvis. Men.... det gick bra till slut även om det var ett litet helvete både för hästarna och oss i början.

mitt ena föl går med mormor mest...går bara till mamman när han ska dia, annars är det mest mormor som gäller. :D
Nu ska det stoet med föla vilken dag som helst så risken är väl att han blir bortknuffad då. Han smamma bryr sig inte om detta, kanske för att hon litar på det stoet som ju är hennes mamma. Kul att se hur de agerar i flock!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII