WRAS krav på 1 tävling / klubb

Sv: WRAS krav på 1 tävling / klubb

Det är viktigt för de klubbar som ligger inom samma geografiska område att de har bra kontakt med varandra. Då blir det lättare att planera in tävlingar för alla, och som sagt var man kan ju slå sig ihop flera klubbar och ordna en tävling. Om man har en relativt nystartad klubb med mestadels medlemmar som inte varit med och arrangerat tävingar tidigare så är det ju en bra idé att slå sig ihop med en mer erfaren klubb och lära sig av dem.....;)

/Carina....:eek:

Hur mycket menar du "inte är speciellt dyrt"?
Och ja det mest krävande är arrangemanget inte själva kostnaden, du måste även ha god kännedom om regelbokens "do & dont´s"

Jag har själv en fundering på hur man löser problematiken kring denna nya regel eftersom Tävlingar som inte har ansökts innan 31/12 2005 kommer inte med i kalendariumet på WRAS hemsida. Och dessutom "planerade C-och D-tävlingar skall rapporteras till respektive distriksstyrelse senast 31 oktober".
Det står även att man (arrangerande klubb) måste se till att proppen kommer alla distrikt tillahanda och finns tillgänglig för alla ryttare i god tid före sista anmälningsdag.

Har WBS gjort några tävlingar under sina "nystartade" åtminstode 3 existerande år?

Monke:)

monke skrev:
Hur mycket menar du "inte är speciellt dyrt"?
Och ja det mest krävande är arrangemanget inte själva kostnaden, du måste även ha god kännedom om regelbokens "do & dont´s"

Jag har själv en fundering på hur man löser problematiken kring denna nya regel eftersom Tävlingar som inte har ansökts innan 31/12 2005 kommer inte med i kalendariumet på WRAS hemsida. Och dessutom "planerade C-och D-tävlingar skall rapporteras till respektive distriksstyrelse senast 31 oktober".
Det står även att man (arrangerande klubb) måste se till att proppen kommer alla distrikt tillahanda och finns tillgänglig för alla ryttare i god tid före sista anmälningsdag.

Har WBS gjort några tävlingar under sina "nystartade" åtminstode 3 existerande år?

Det undar jag också...

I så fall är det nog dags att förbundet ändrar sin måbeskrivning.

WRAS arbetar för att främja ridningen och hästkunskapen för sporten samt rekreationsändamål. Utbilda instruktörer, tränare och funktionärer, för att få fram en hög standard på westerntävlingarna i Sverige samt verkar för att elitsporten får bästa möjliga betingelser, så internationella framgångar kan nås. Westernridningen har kommit att bli både en aktivitet för den intresserade motionsryttaren till en utmaning för den mer tävlingsinriktade ryttaren

Om det är så som du påstår att WRAS faktiskt bara är ett tävlingsförbund då seglar dom sannerligen under falskt flagg med den målbeskrivningen.

Fortfarande har jag inte fått svar på om det skedde nåt samråd med klubbar innan beslut togs. I vår klubb har vi i alla fall inte fått tillfälle att yttra oss. Men ibland kan man ju välja ut några remissinstanser...?
Den demokrati vi ska hävda och värna i klubbarna, gäller inte den högre upp i hierarkin tro?

Enligt de uppgifter jag fått så har man tagit beslutet enhälligt på ett möte man haft.
Där alla klubbar skall ha varit representerade, troligtvis i form av sina distriktsrepresentanter.:smirk:

Som jag ser det är det inte att föredra att ha alla till att arrangera tävlingar oavsett kunskaper. Problemen kommer kanske då i andra änden där WRAS får uttdela böter till många för att dom inte lämnat in uppgifterna innan tidsfristen på 14 dagar gått....1500 kr åt pepparn för klubben.
Eller att man inte redovisat rätt eller tillräckligt utförligt och då också får böter på upp 1500kr.:cry:

monke:)

I förlägningen borde det ju innebära att alla klubbar under WRAS också är eller borde vara enbart Tävlingsklubbar!

En annan tanke kan ju också vara att varför måste man vara en klubb under WRAS för att anordna tävling:confused:

Jag kan inte riktigt se din tankegång där. Hur menar du att WRAS administrerar icke tävlingsaktiva klubbar med både tid och pengar?

Jodå, vi har nog funderat på att gå ihop med en annan klubb för att arrangera tävling, men annars tänkte vi dels gå på de utbildningar som ev finns för funktionärer, dels försöka få praktisera på andra klubbars tävlingar.
Visserligen har vi aldrig arrangerat en westerntävling, men klubben har ju tidigare arrangerat andra ryttartävlingar i många år, så en viss rutin finns iallafall på bl a planering, sekretariat, resultatrapportering.
Sen hoppas jag att se tävlande ryttarna kommer att vara snälla och ha överseende med oss:o . Men man lär ju av misstagen...
Kul iallafall att antalet tävlingar ökar!!
Kanske är det så att det just nu är en boom på gång och då är det ju särskilt intressant med D-tävlingar, så att det kommer fram nya förmågor.
Efterhand borde ju då efterfrågan öka på C- och B-tävlingar då ryttarna utvecklas och vill gå vidare..
Undrar också varför man tagit bort priserna på D-tävlingar???
Jag tycker att det alltid är kul med priser och då kanske främst till de yngre ryttarna. Det borde väl iallafall vara frivilligt med priser utöver rosetter???
Finns säkert en anledning till att man tagit det beslutet, någon som vet kanske?

Tycker det börjar lukta elitistiskt tänkande fråna WRAS...:(

Tråkigt! Har och kommer aldrig att se westernridningen som enbart en tävlingsform! Själv älskar jag att tävla, men tycker tjusningen med wras alltid har varit att det har genomsyrats av en slags familjekänsla (ja, inte de senare åren kanske men tidigare) och ett ställe för alla bush-riders att samlas och blandas med tävlingsryttarna. Tycker fortrarande inte man ska straffa den klubb som råkar härbärgera endast de förstnämda.
Då skulle tex inte en klubb kunna bildas i en glesbygd nånstans, där det kanske är för långa avstånd o för lite folk för att anorda en tävling, men där en klubb skulle vara den bästa o kanske enda möjligheten för dessa western-älskare att samlas och ha träningar etc?....

Vad gäller rosetter på D-tävling. I klubben som jag var tävlingsansvarig i delade vi ut rosetter iallafall på eget bevåg. Lite olika sorter o kulörter men ändå.... Det gör faktiskt världens skillnad för barn/ungdommar o även vuxna nybörjare (ja, vi andra också kanske :o ) att få en rosett.

Tycker WRAS beslut på senare tid blir allmänt mer o mer korkade om jag ska säga vad JAG tycker (o det kan jag ju inte låta bli!) :devil:

/Wrangler-som älskar tävlingar men hatar tvång! :eek:

Allmän fråga: Kommer det att utgå några sanktioner för klubbar som inte klarar att leva upp till det här målet? Och vad händer om man måste ställa in pga. för få starter?
I vår klubb har vi varit nära att få ställa in D-tävlingar. Kört tävlingarna ändå men med minsta möjliga marginaler. Jag behöver väl inte säga att vi inte gick med plus!

Nu känner jag att jag missat nåt riktigt viktigt, trots att jag är styrelesmedlem i en WRAS-ansluten klubb. Det här måste jag kolla upp... :mad:

Tussemaja skrev:
Allmänt svar:
Tycker det är att börja i fel ände. Först måste man ju ha tillräckligt många ryttare som kommer å tävlar. Det är ju inte helt ovanligt att tävlingar får ställas in pga för få startande. Westernryttare börjar ju inte sin bana som westernryttare genom att tävla utan genom att lära sig. Därför behövs i första hand en fungerande instruktörsutbildning för w-instruktörer och fler w-ridskolor.
Sen vet jag inte om jag tycker om ett sånt beslut över huvudet på klubbarna. Har det förankrats/diskuterats uti i klubbarna innan beslutet kom?
PRECIS!!! :bow:
Vi har i a f inte diskuterat detta, vad jag vet. (Har inte varit med på alla möten.)

ChipsFancyCutter skrev:
Tycker det är fel att WRAS skall bestämma att man måste annordna en tävling per år.
Då kan ju WRAS bidraga med pengar till dommare och anläggning för det är inte gratis.
EXAKT!!!
För en nybildad klubb kan detta vara otroligt dyrt! Anläggning, domare, rosetter, ljudanläggning, kafeteria-inköp m m, m m, m m.
Det tar några tävlingar att få koll på allt och saker och ting är inte gratis!
Att bli tvingad till att arrangera tävling är inte samma sak som att man gör det av intresse/egen vilja...

ChipsFancyCutter skrev:
Fler unghäst klasser på D nivå vore drömmen.
Men oftast tar man de vanliga klasserna för alla åldrar både på häst och ryttare annars vara tävlingen på för länge med för långa vänte tider.
Får jag fråga varför just på D-nivå? Blir det nån skillnad då? *funderar*

wrangler skrev:
Vad gäller rosetter på D-tävling. I klubben som jag var tävlingsansvarig i delade vi ut rosetter iallafall på eget bevåg. Lite olika sorter o kulörter men ändå.... Det gör faktiskt världens skillnad för barn/ungdommar o även vuxna nybörjare (ja, vi andra också kanske :o ) att få en rosett.

Det är många beslut senaste tiden som varit helt åt helvete - som t ex det här med rosetter och priser på D-tävling! VARFÖR ska man inte kunna belöna de 3 (eller den bästa) placerade på även D-nivå med en enkel sponsorgåva?
(Vi har i år tänkt att så länge det har motsvarat summan av anmälningsavgiften för klassen, så har vi gett både rosett + pris...)
Jag tycker det verkar så korkat att förbjuda ALLA klubbar, bara för att det nånstans gets priser för STORA summor!!! LÖJLIGT!
Kolla vilken annan tävling på låg nivå som helst - ALLA delar ut de där sakerna (grimmor, borstar, morotspåsar och allt vad man kan komma på) så varför inte WRAS-anslutna?

KM ska ju falla in under D-tävlingar - hur går det då med KlubbMästarPriser?!? Om man inte ens kan belöna KlubbMästaren (om man samtidigt som KM vill kunna ta in externa ryttare på tävlingen) - ska man då höja nivån över de flesta medlemmarnas nivå, bara för att kunna ge pris?!?

Är det bara jag som tycker mig se att väldigt många är rädda för att höja sig från D-tävlingarn till C-tävlingarna, trots att man försöker framställa D-tävlingar som något mkt lätt?

Vad gäller tävlingsföreningar så finns det ju gått om andra föreningar (ras-, reining-) man kan ansluta till om man vill satsa på tävling.
WRAS är väl ändå den enda föreningen i hela Sverige där ALLA får vara med, oavsett ålder, ras, inriktning och nivå?!?
Som medlem i en förening/organisation har man oftast inte bara förmånen att få en massa medlemskamrater - det brukar även innehålla försäkringar, utbildning, arrangemang m m. Om nu WRAS verkligen vill vara en sannodlad tävlingsförening, och jag får höra de orden från alla styrelsemedlemmar + alla klubbar, så kommer jag dra mig ur. Det var inte därför jag och min klubb blev medlemmar. Det är inte bara för att kunna tävla som vi betalar en hel del pengar till WRAS.:mad:

malumbub skrev:
Vad gäller tävlingsföreningar så finns det ju gått om andra föreningar (ras-, reining-) man kan ansluta till om man vill satsa på tävling.
WRAS är väl ändå den enda föreningen i hela Sverige där ALLA får vara med, oavsett ålder, ras, inriktning och nivå?!?
Som medlem i en förening/organisation har man oftast inte bara förmånen att få en massa medlemskamrater - det brukar även innehålla försäkringar, utbildning, arrangemang m m. Om nu WRAS verkligen vill vara en sannodlad tävlingsförening, och jag får höra de orden från alla styrelsemedlemmar + alla klubbar, så kommer jag dra mig ur. Det var inte därför jag och min klubb blev medlemmar. Det är inte bara för att kunna tävla som vi betalar en hel del pengar till WRAS.:mad:

Korrekt! NSBA o NRHA är öppna för alla raser och fångar isåfall upp de flesta. Samt att de givetvis kan fortsätta inom WRAS, dom som inte tävlar har ju ingen önskan om att stänga ute tävlingsryttarna!

Jag skulle bara vilja säga att för tex reiningen så stämmer allt även in på den som förening utom då kanske ordet inriktning.:love:
Dvs. ALLA får vara med, oavsett ålder, ras och nivå?!?"

Du sa; "WRAS är väl ändå den enda föreningen i hela Sverige där ALLA får vara med, oavsett ålder, ras, inriktning och nivå?!?"

Och för att rätt skall vara rätt så får man fatiskt och dessutom bör dela ur rosetter till så många som möjligt inom WRAS, och i ungdomsklasserna till alla.:d
Och om jag förstår det hela rätt så är det ingen brist på D-tävlingar men däremot c,b och a. Där behöver man kanske stötta de klubbar som har mångårig erfarenhet att anordna tävlingar att göra sådana, ställlet för att se till att alla anordnar ytterligare D-tävlingar. :smirk:
Sen kan man ju undra varför det inte görs så många av de "högre" tävlingarna, kanske behovet inte är så stort inom WRAS leden, man kanske är nöjd med det som det är eller?:idea:

Hmmm...
Som jag nämnt tidigare måste jag kolla upp lite grejer. Så jag kan ju ha fel i vissa saker vad gäller WRAS-regler för rosetter m m. (Orkar helt enkelt inte ta upp Regelboken just nu.)

Vad gäller NRHA så är det väl ändå en reining-inriktad förening? National Reining Horse Association?
NSBA glömde jag ju tänka på...men de är väl ändå inriktade på tävling?
WRAS borde väl ändå vara som t ex Svenska Ridsportförbundet och inte bara främja tävlingsverksamhet, utan även utbildning och en bra grund för westernridning i Sverige ö h t? Då räknas ju inte bara tävling.
Tävling är viktigt, ett mål och ett bra sätt att bedömma utbildning, men utbildning och stöd kommer man inte till tävling och får resultat som matchar kraven. Nån som förstår hur jag tänker?

Klubben där jag är både styrelsemedlem och tävlingssektionsmedlem har efter 3 års arrangerande av tävlingar (D, KM, träning) äntligen tagit beslutet att testa en C-tävling under 2006. Vi känner nu att vi har tillräcklig med grund och erfarenhet för att höja ribban lite. Bu har vi dessutom en anläggning att ha tävlingen på.

Att det arrangeras så lite B- och A-tävlingar tror jag beror på att det dels finns en rädsla bland många för den nivåns krav + att man kan säkert vara rädd för att inte få tillräckligt med startande. Dessutom krävs det ju att man har en anläggning som klarar av de krav som ställs vad gäller underlag, uppstallning m m. Eller är det bara jag med den uppfattningen?

malumbub skrev:
Hmmm...
Vad gäller NRHA så är det väl ändå en reining-inriktad förening? National Reining Horse Association?
WRAS borde väl ändå vara som t ex Svenska Ridsportförbundet och inte bara främja tävlingsverksamhet, utan även utbildning och en bra grund för westernridning i Sverige ö h t? Då räknas ju inte bara tävling.

På din första mening här svarar jag ja.:) Och det var precis vad jag skrev i mitt innlägg, de motsvarar alla de krav du ställde utom just när det gäller inriktning, man bör vara intresserad av just Reining i en reiningförening och Pleasure i en pleasure förening osv. Men behöver det vara en nackdel?:idea:

Alla specialföreningar har ju också ett ansvar när det gäller utbildning, ungdomssatsning, avel, försäkringar, arrangemang .....Inte bara tävling:idea:
Det är ju en fördel om föreningens ryttare, hästar och hästägare är bra förebilder.

Hmm... Jo, du har ju nog rätt...

För mig är det en nackdel om WRAS blir enbart inriktad på tävling, men jag ska fundera mera på det här. Kanske är det lika bra med tanke på hur saker och ting ibland (inte) funkat... Hmmm...

Hej, visst verkar det konstigt att kräva att alla WRAS anslutna klubbar ska ha minst en tävling om året. Klubbarna är ju alltid under utveckling och är det en liten eller nystartad klubb kanske det inte ligger rätt i tiden så att säga. Det kan ju vara en klubb med många som precis börjat rida western, eller att man är för få för att arrangera en tävling. Det är nog bättre och vänta tills man känner sig "mogen". En dåligt fungerande eller inställd tävling är = negativt för klubben.
Av egen erfarenhet så krävs det ganska stora insatser av funktionärerna. På våra D-tävlingar har vi haft 20-25 funktionärer.

Ansökan om tävling, gäller även C o D, ska göras före sista oktober året innan. Det är bara A o B tävlingar som WRAS tjänar pengar på, än så länge kan jag säga. Det har kommit förslag på att 10 kr för varje start ska gå till distriktet. Det tycker jag verkar korkat. Ska de tävlande beläggas med en extraskatt. Är det inte fel att bara en viss grupp ska vara med och "stärka" ekonomin i distriktet?

Hör ni hur det låter? Fler tävlingar + 10 kr/start till distriktet. :banana:

/Carina

Senast ändrad av en moderator:

Jag hör definitivt hur det låter!
Och jag håller med dig!

Wras håller på att spåra ur!

malumbub skrev:
KM ska ju falla in under D-tävlingar - hur går det då med KlubbMästarPriser?!?

KM "ska" väl inte falla in under D-tävlingar? Varifrån kommer den informationen!? :confused: Jag tycker att det är i ganska få fall som man har klubbmästerskap som D-tävling!?

Solafekub skrev:
KM "ska" väl inte falla in under D-tävlingar? Varifrån kommer den informationen!? :confused: Jag tycker att det är i ganska få fall som man har klubbmästerskap som D-tävling!?

Jag trodde att det var tvärtom - alltså de flesta KM på D-nivå. Så har vi i alla fall alltid haft det, och även våra grannklubbar. Skälet är förståss att det är fler som rider på D-nivå och färre högre upp. Och det är ju så det ska vara; bred bas ( jag tänker mig det hela som en triangel där basen är D-nivån, lite högre upp C och i toppen B och A-tävlingarna)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka