Klart jag inte gör! Jag kanske inte var tydlig nog... Det var bara menat som en pik till Jack att fundera lite...
Och jag e tyvärr en aningens cynisk i mitt ordval ibland är jag rädd....
Jackpot: "De som har paint
(jag) och quarter struntar i wras-tävlingarna och åker bara på rasshowerna"
Det var det här jag menade..
Jag har absolut inget emot q/p/a överhuvudtaget - många av mina absoluta favorithästar är q. Försökte bara få dig att fundera på hur din formulering kan tolkas. "Vi" som kämpar på med våra ickeamerikanska raser känner det ganska surt när folk klumpar in och gnäller över en av få organisationer där vi är välkomna - oavsett om min tant har kapacitet för att slå en stor del av paintarna (tex) så kan ju inte jag klampa in på en p-tävling... Visst tusan kan jag väl köpa mig en quarter om jag känner för det, men jag ser det mer som en utmaning att ta upp min tant till en nivå där jag kan slå "ras"människorna lite på fingrarna. Det är ändå upp till ryttaren att lära hästarna bära sig, spinna, stoppa, byta galopp... Hästen speglar dig.... Du speglar inte hästen vettu. Ryttaren är en större "parantes" än vad hästens ras är egentligen i det långa loppet.. visst - ska du ut internationellt så är det klart man införskaffar en renavlad "something" om man nu inte råkar vara en så outstanding ryttare att man Faktiskt kan få sin Haffis att gå en 72-73 poängsrunda på Pferdefestival reiningen förstås...
Tycker det är lika sorglig med felridna/sönderridna hästar oavsett kategori/ras/ridstil. Och rådet är inte att köpa en häst som är mil framför dig i utbildningen oftast.. det folk gör är att dom har lyckats rida EN häst som funkar på d-tävlingar och sen bestämmer sig för att bli "riktiga" westernryttare, tar ett lån och köper en svindyr häst dom inte klarar av ridtekniskt sett.. och dessvärre verkar dessa inte riktigt se till att träna för tränare regelbundet.
Och därtill står det tydligt i ett tillägg i WRAS regelbok att varje gren där hästens bärighet, steg och utstrålning vägs in i poängen skall varje häst dömmas efter sin ras förutsättningar - inte efter q/p/a. Dvs jag kan få min "tant" att gå som en pleasurequarter - men om jag gör det på tävling så SKA jag få POÄNGAVDRAG därför att det inte är rastypiskt...
Klart vi vill att sporten ska växa.. om du försöker att bortse från att du tror jag sitter och är "avis" på americanos så kanske du ser att jag bara menade att peta lite på dig.. Din formulering lät lite fel i mina öron och det var Faktiskt inte meningen att trampa dig på tårna..
Vi ses väl på gemensamma SM nästa år hoppas jag?
Personligen så äger jag ingen nordsvensk - vilket är lite småsynd för jag gillar verkligen rasen.... ^^