WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Sv: WRAS 2007 D Klass licens f häst , ryttare!

Min åsikt är att det i första hand handlar om möjlighet till placering:cool: Läser man startlistorna till vissa tävlingar så är det ingen idé att åka dit om man är nybörjare, oavstt licenskostnad. Du betalar ju snabbt stora pengar för att få starta och då vill man ju ha något tillbaka. Inte "tävla" mot SM-ekipage.
Hmm där har du kanske en bra tanke men kan de "sparka" ut "SM" ekipagen från D klasserna för att alla måste betala licensavgifter, 4 st kategorier med licens !. Då skulle de införa startförbud ,ex 10 starter i D klass får du inte längre starta utan måste flyttas upp en klass. Vet ryttare som har ridit runt 5-8 år i D klass utan problem på och plockat rosetterna för glatta livet utan att ge platts till de mer oerfarna hästarna eller ryttarna.

Senast ändrad av en moderator:

”Fina summor de plockar in”
Vilka är ”de” och vilka är det som bestämmer hur tävlingsreglerna skall utformas? Är du med i en WRAS-ansluten klubb, så är det Du! Om du inte engagerar dig i din klubb och din klubb inte engagerar sig i distriktet, så får du snällt rätta dig efter vad vi andra medlemmar kommer fram till.

Jag har inte läst den nya regelboken (den har vad jag förstår precis kommit från tryckeriet), men i remissen stod följande om klasserna:
klassABC.gif

klassDEF.gif

Och detta om licenser:
licenser.gif

Du har alltså fått två nya klasser utan licenskrav och en gammal klass med förhöjd status.

Ett nytt uppklassningssystem liknande det du beskriver är redan infört i den nya regelboken och kommer att gälla från 2008.

Förhöjd status? Mönstren kommer att vara ungefär som förut, ett ex reining mönster 14 och 13 i D klass. Wras krånglar bara till det en massa och en massa onödiga avgifter hit och dit. Lockar det här till fler medlemmar och tävlande?

Ja, tillsammans med det nya uppklassningssystemet får man rätt ryttare i rätt klass = förhöjd status

Ja, tillsammans med det nya uppklassningssystemet får man rätt ryttare i rätt klass = förhöjd status
Den nya poängsystemet 2008 verkar bra, de erfarna får flytta på sig .

Så poängsystemet börjar inte för äns nästa år? och de här med licens på D tävling och E,F klasser börjar i år?

Efter vad jag har förstått så utgår F. Tycker också att det är bra. Prova på kan man göra på träningstävlingar och de som vill harva där är välkomna. Vill man sen börja tävla så är det väl bara bra att man blir uppklassad och kommer vidare. Tanken är ju att ekipagen ska gå upp i klasserna efter hand.
Sen är det ju så att i och med att du löser licens så blir du ju försäkrad!!

I höstas när ändringarna var ute på remiss var det nån som hade en länk till hela förslaget. Finns den kvar på nåt sätt? Vore nyttigt att friska upp minnet lite.

Är det en gemensam licens för alla klasser? Eller är de indelade i D-C licens och A-B licens?

...... blev fel......

Senast ändrad av en moderator:

Jag har läst hela remissen som gick ut till klubbar i höstas och tycker faktiskt att det finns enhel del bra i den. Detta med licensen tycker jag inte är någon stor kostnad eftersom den gäller för ett helt år + att det ingår en olycksfallsförsäkring. Startavgifterna under ett helt år kommer för många ryttare upp i betydligt högre summor. Vad jag har förstått så beror det (alltså lic. även på d-nivå) delvis på att sponsorer vill ha mer statistik på våra tävlingar. Priset har ju dessutom sänkts något för A/B-licens eftersom det nu är samma licens oavsett nivå.
Nytt är ju också att arrangerande klubb inte ansöker om ex. vis bara B-tävling utan kan på samma tävling arrangera en reining-klass (eller trail för den delen) på A-nivå och en på E-nivå(prova-på). Verkar ju jättebra tycker jag.

Va?

Jag får se vad mina föräldrar säger om det här ... jag brukar bara tävla en gång om året kanske två och nu skall jag börja med hoppning...som kommer att kosta en hel del med licens, medlemskap, schabrak mm. och nu oxå i western. suck!

Hmm där har du kanske en bra tanke men kan de "sparka" ut "SM" ekipagen från D klasserna för att alla måste betala licensavgifter, 4 st kategorier med licens !. Då skulle de införa startförbud ,ex 10 starter i D klass får du inte längre starta utan måste flyttas upp en klass. Vet ryttare som har ridit runt 5-8 år i D klass utan problem på och plockat rosetterna för glatta livet utan att ge platts till de mer oerfarna hästarna eller ryttarna.

Det där med SMryttare på d-tävling är något som retar mig till vansinne.. Men å andra sidan blir lycka total när sexåringen kommer och slår dom på sin pyttelilla ponny! :banana:

Jag är HELT för att "jaga" bort för avancerade ryttare från d-tävlingarna.. (numera Etävlingar? o.0) ..sitter lite själv i klistret med min moral just nu för jag behöver eg. ut på små tävlingar med min "tant" för att få rutinen, samtidigt som jag misstänker att det kan vara lite känsligt om jag börjar plocka rosetter på en gång eftersom folk här vet vem jag är och vad jag gjort..

Ett år kanske är att hårddra det lite, införa poängsystem? Har ryttare X med hästen B ridit in si och så många poäng blir den automatiskt nekad att ställa upp på småtävlingar med just häst B?

tja.. ^^ jag gillar poäng... :D

samtidigt som jag misstänker att det kan vara lite känsligt om jag börjar plocka rosetter
Det går ju alltid att fråga om du kan ställa upp utom tävlan, jag vet ingen som nekat någon det...

Btw. Poängsystemet kommer, läs lite högre upp...

Jag tror WRAS håller på att ta död på sig själva. Ännu mer kostnader... och vad får vi för det. Inte ett skit.
Det här kommer få mängder av ryttare att strunta i tävlingarna, klubbarna får färre strartande.
De som har paint (jag) och quarter struntar i wras-tävlingarna och åker bara på rasshowerna. Jag har iallafall inte råd med både och för det lilla man får. På de wras-tävlingar jag har varit har det i och för sig varit en hel del duktiga ryttare, men de rider ju inte i beginnersklasserna så är man ny och grön har det ju funkat att vara med där och när man kommit en bit på väg är det ju kul att tävla mot de som sitterpå riktigt bra hästar. Inspirerande.
E-tävlingar blir ju bara fånigt. Det wras åstadkommer med det här är att skrämma bort fler från tävlingarna och det slutar med att det enbart är fjordingar, araber, varmblod osv som tävlar på wras-showerna. JAg undrar hur genomtänkt det här är.
Jackpot

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
L
Western Tänkte bara dela med mig av lite information som jag har fått genom AQHA via SQHA ang. tävling av annans häst när man har amateur...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: wrangler
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 082
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka