Word & Power Point?

S

Spider84

Jag vet att jag tidigare lyckats med att göra en bild och en text under denna bild till ett och samma objekt genom att markera bägge och sedan välja något...men jag kan inte komma på vad det var jag valde.

Och funkar detta också i Power Point? Hade underlättat en hel del.
 
Sv: Word & Power Point?

Om du gör en textbox som du lägger texten i så kan du gruppera textboxen och bilden så att de följs åt. Det funkar i powerpoint också.
 
Sv: Word & Power Point?

Tack! Ordet gruppera löste det hela. Då hittade jag det utan problem.
Gör allting mycket lättare när man inte behöver flytta texten och bilden för sig.
 
Sv: Word & Power Point?

Är det någon som vet hur man får en text att alltid ligga på samma ställe i ett dokument?

T.ex. om man har tre sidor varav alla ska ha en rubrik och de rubrikerna ska ligga i toppen på var sida oavsett om jag lägger till text eller inte.

Alltså om jag på första sidan skriver ett halvt A4:a så ska fortfarande rubriken på nästa sida ligga på samma ställe som när ovannämnda ark var tomt förutom rubriken.
 
Sv: Word & Power Point?

Lägg in en page break (sidbrytning) precis före rubriken. Enda gången rubriken flyttar sig blir då om du skriver så mycket på sidan före att det inte ryms på en sida utan flödar över till nästa. Då flyttas rubriken till nästa sida.
 
Sv: Word & Power Point?

Tack. Löste det precis innan du svarade. På vissa ställen med sidbrytningar och andra med avsnittsbrytningar p.g.a sidnummer m.m.
Men den här uppgiften lär ta knäcken på mig. Att Word kan vara så jäkla svårt!
 
Sv: Word & Power Point?

om du gar in pa 'view' (visa) i menyn o sen 'header and footer' (vet ej vad det heter i svenska versionen av word) sa kan du gora precis det du sade utan att behova ga in o gora sidbrytningar och andra med avsnittsbrytningar (de kan hoppa konstigt om du andrar texten efterat).
 
Sv: Word & Power Point?

Jag hittar vad du menar, men jag förstod inte riktigt hur man kan ersätta sidbrytningar m.m.


Den enda som krånglar nu är sidnumrena.


Första sidan ska inte vara numrerad och andra sidan till fjärde ska vara numrerade med: I, II, III. Sedan ska sidorna efter det vara numrerade med 1, 2, 3 osv

Jag får dock inte till det så att andra sidan får nummer I utan den får nummer II (inget visas dock på första sidan). Sedan får jag inte alls in 1,2,3...utan de romerska siffrorna visas för hela dokumentet. :crazy:
 
Sv: Word & Power Point?

Det ska gå genom att dela in dokumentet i olika sektioner, där varje sektion har sin egen sidnumrering. Jag vet dock inte hur man gör det, men det bör gå att läsa sig till i hjälpen.
 
Sv: Word & Power Point?

ja, de kan inte ersatta sidbrytningar, men det underlattar om 'headers & footers' ar gjorda genom den menyn, for annars kan den texten du vill anvanda dar hoppa konstigt om den ar placerad direkt i ett dokument som har manga extra sidbrytningar. sa menade jag.

/tjenixen - expert pa att skriva som hon tanker :angel: (dvs raddigt :D )
 
Sv: Word & Power Point?

Nu verkar det som att det fungerar dock vill inte sidnumret på första sidan fungera som det ska, men det orkar jag inte ens bråka med nu.



Dock ett Power Point problem. Vart kan man hitta och infoga temat eld?
Vi ska göra det på ett organisationsschema (i cellerna)...fråga mig inte varför...men jag hittar inget alls om tema vare sig offline eller online.
 
Sv: Word & Power Point?

hmm - snacka om att jag far farska upp mina powerpoint kunskaper! (avskyr programmet...:crazy: ) ga in pa 'format' i menyn o sen 'apply design template', vet inte vad det kan tankas heta pa svenska... men du forstar nog vad jag menar!! :D kan tyvarr inte hjalpa dig med sidnumrena - sorry!
 
Sv: Word & Power Point?

Hm...kan det vara Bildformgivning?
Man kan även välja dem för normala bakgrunder och de har teman som kusten och såna saker...dock ingen eld. :crazy:
 
Sv: Word & Power Point?

Jag lyckas verkligen inte med det där med att lägga in något annat än det man normalt kan lägga en bakgrund till... Klickar jag på något av de teman (eld finns inte) så lägger den det på hela arket istället för i cellen.


Det och ett sista problem återstår: Jag ska animera att organisationsschema... På nåt sätt antar jag att jag måste lyckas med att dela upp det schemat för om jag försöker nu så tar den hela schemat även om jag markerat bara en cell.
 
Sv: Word & Power Point?

laste precis i den andra traden att du lyckat fia det med hjalp av microsoft manskor - fiffigt :) lycka till - hoppas du far ett bra betyg!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
631
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 457
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Personalen på habiliteringen uttrycker sitt medkännande och tycker synd om mig som har så mycket att rodda med. Och det är verkligen...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
7 963
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp