Women & Horses

Sv: Women & Horses

Väldigt svårt att säga något om trovärdigheten i artikeln när man inte vet vem källan Gretchen Topel är eller var faktan kommer ifrån.

Väldigt svårt att säga något om trovärdigheten i artikeln när man inte vet vem källan Gretchen Topel är eller var faktan kommer ifrån.

Har du läs artiklen över huvudtagit?
Symptomer av protein överskott är kände sen lång tid tillbaka:
Hypothyroidism
Hud utslag
Tittighet
Låsning
Njur svikt
Uttorkning
med mer.

Vad är det som är inte "trovärdig"?

Fast grejen är ju att man på senare år, genom vetenskaplig forskning, inte kan finna stöd för att proteinöverskott från grovfoder ger dessa, eller några andra problem. Mig veteligen är de kända problemen med protein ifall hästen får alldeles för mycket från kraftfoder och därmed feljäsning i tarmen (Baron Gruff sjuka) eller om den tex har en njursjukdom redan innan (alltså är inte proteinet i sig orsaken där -såvida inte överskottet är extremt och långvarigt). Kom ihåg att vanligt gräs kan innehålla väldigt (!) mycket protein.

Detta som står i denna artikeln är allmänt känt som felaktiga myter och när man söker på författaren hittar man ingenting som stöder att hon har någon vetenskapliga fakta att stöda sig på. Det är vad FA och Masse menar, man måste visa på vetenskapliga källor om man skriver något som sanningar, för att vara trovärdig.

Läs gärna lite på denna sidan ang myter (och kolla gärna källorna)
Nu finns det saker i denna artikel jag kanske inte direkt skulle hålla med om till 100% också, men författaren har större trovärdighet av uppenbara anledningar och det går med referenser att söka reda på mer/källor. Vilket gör att om jag fortsätter läsa kanske jag blir övertygad...

http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/hrs3243

Det finns massor med forskning och studier att läsa på nätet ang proteinöverskott på häst.

Slutligen, det bästa för alla hästar är en foderstat utan mycket stärkelse som är väl avvägd och balanserad och som täcker alla behoven till hela eller största delen av grovfoder men det är skillnad på tex ett proteinöverskott och ett energiöverskott vad gäller påverkan på hästen.
Extrema överdoser av något är naturligtvis inte bra, oavsett om det är från protein eller något annat.

Har du läs artiklen över huvudtagit?
Symptomer av protein överskott är kände sen lång tid tillbaka:
Hypothyroidism
Hud utslag
Tittighet
Låsning
Njur svikt
Uttorkning
med mer.

Vad är det som är inte "trovärdig"?

Senast ändrad:

Det var bla det jag syftade på när jag skrev att jag inte håller med till 100% vad som står i artikeln, men jag ämnar läsa på mer om det nu eftersom det ser ut att vara studier gjorda på det. Och det är möjligt att jag ändrar uppfattning då det vet man ju aldrig.

Men det är ju så man söker information.

Beet pulp är betfor ja. Och i andra länder är det vanligt att man ger det torrt (inom vissa kretsar kanske vad vet jag) så jag är öppen att revidera min åsikt ang att man måste blötlägga betfor om jag blir överbevisad.

Mmm, jag resonerar likadant, har inga problem att ändra åsikt men vill då bli överbevisad.

Det är alltid spännande att följa aktuell forskning. Det gäller bara att hitta rätt i internetdjungeln. Vet du (eller någon annan) var man kan hitta forskning med seriösa källor?

Jag kollar ofta på The Horse.com (kan behöva inloggning men är gratis, superbra sida!)
Sedan är ett bra tips de stora universiteten i USA.

Jag läser nu om betfor och det står i typ alla artiklar att det är studier gjorda på olika universitet på att ge torr betfor och att det ska vara helt okej att göra det. Men jag letar fortfarande efter själva studierna.

Sedan kommer jag ändå att fortsätta blöta betforen och det är ju helt okej, men ändå intressant att lära sig något nytt! O då behöver man ju inte bli panikslagen nästa gång en häst råkar stoppa nosen i lite torr betfor :D

Jag älskar att leta upp studier och forskningsresultat :angel:

Såvitt jag vet kan långvarig proteinbrist ge hypotyreos? Har aldrig hört att ett överskott kan ge mer sjukdom.

I artikeln säger hon ju att det är alfalfa som är problemet, bla pga kalciuminnehållet.

Hey you made, been waiting for you.
I stumbled across the site and though WOMEN & HORSES would prick up your ears :D
I got into your site, interesting, 2 oppsite sides that leave us with ?´s!
I think in both artikles the authors leave us with too much googeling too do and that is not very proffesional, when they say "Research Has Show" then the authorn has a responsibility too guide the reader too those research studies and not leave us believing "word-of-mouth".
Many of the symptoms mentioned are very real and practical experiance has shown that "take away the concentrat and the symptom went away.
One can diseckt wives tales, but one needs to give a rational explenation that can be understood for the horseman;
The old time horsemen knew if they didn´t cut back the grain after a week of hard work the horse would "lock up" (korsrygg), and they didn´t need a Ph´D too know that, experiance was their teacher, not some old woman.
The smell of amoniac in the urin is not a good sighn, call your doctor and tell him your piss is making your eye water :cry: and I bet he tell you "get in here so I can check you out!!"
What both authors do agree on is that the grown horse does not need "extra" protein, minerals or other supplements in their basic diet if they are not being worked and are not breeding stock.
The internet is great for getting information, but it can also be very confussing.

Hehe just rubriken Women & Horses tyckte jag var intressant, särskilt när det handlade om protein! ;)

Men jag håller med om ditt inlägg. Jag gillar att leta information dock, och blir ofta triggad när något intresserar mig. Google is my friend :D

Och diskussionen om extra protein är ju mer inriktad på om det är farligt eller ej. Extra protein behövs ju bara om behovet finns, tex en växande häst, avelsdjur eller om hästen har ett underskott -är tunn och muskelfattig osv.

Min största erfarenhet ska tilläggas, är av avelsdjur (ston och hingstar) samt växande unghästar. (Och en hel del hästar som kommit i väldigt dåligt skick och behövts fodras upp)
Därför är jag nog mer "van" vid större proteinbehov.

I thought you´d get a kick.

Det some var valdig intressant och tänkt på dig var
Tying Up (sista paragraf)
Studiea från Colorado State University och Sweden(?)
Mares and fillies tend too tie up more fequantly on high alfalfa diets.

Vi mata våra Tennesee Walking Horse breeding stock ner i Kingman Az. enbart med alfalfa, no extras, jag markt igen Tie Up, but that was out in the desert.
Du har inte markt nonting?

Undra vad det var för svensk studia?

Intressant! Skulle också gärna läsa studien!

Jag har aldrig haft en häst med tying up i hela mitt liv (PEPPAR PEPPAR)... och jag har fodrat med lusern i många år. (Men inte som enda grovfoder då)

Annars brukar man ju koppla tying up/korsförlamning till kraftfoder i många fall....

Vet flera som har PSSM hästar och de mår bra på fett/fíber diet och så lite stärkelse som det bara går. Sedan jag lärde mig om pssm och liknande sjukdomar som finns hor quarterhästen har jag alltid fodrat så, även att mina hästar är fritestade för de genetiska sjukdomarna.

Jag tror personligen att stärkelse är den stora boven...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka