wintecs vita koppjärn för smalt!!

amalia

Trådstartare
Provade en wintec på min dam men det vita koppjärnet visade sig vara alldeles för smalt. Jag vet att det finns en wintec wide men den är av cairmodell och detta passar inte min häst....

Någon som vet hur griffin haflinger/cob x-vid är i bomvidden? Är den vidare än wintecs vita järn??
Tänkte ta hem en och prova....
Skiljer sig allrounden mot dressyren i bommen eller är de likvärdiga??
Kommer endast att ha denna sadel som x-tra sadel och rida henne i någon gång i veckan då hon ska betäckas snart...

Sv: wintecs vita koppjärn för smalt!!

Hei! Griffin Cob/ haflinger dressyr x-vid er en aning videre enn wintecs hvite bomjern. Men du kan spesialbestille Griffin Cob/ haflinger-sadlene i XX-vid hos Hööks! :banana:

Men en konstig ting er at Griffin Cob/ Haflinger Allround x-vid er MYE videre enn dressyrmodellen! Jeg har begge...

Griffin haflinger x-vid ligger runt 105-110 grader. Den går att beställa i xx-vid.

Om allrounden är mkt vidare än dressyren... är dressyren då lite vidare än wintecs vita koppjärn och allrounden mer vid...? Hoppas du försår vad jag menar ;)

Hur är de att rida i?

Senast ändrad:

Vet du vad wintecen (vitt koppjärn) ligger på i gradantal?

Jag har samma problem med min häst. Provade en Wintec med vita koppjärnet, men den var för smal. Sadelutprovaren trodde att hon hade bomvidd 34, vad är det i grader? Funderar också på Griffin Haflinger/Cob Dressyr, måste jag ha XX-vid på min häst då?

Hon är oinriden och har inte haft någon sadel ännu så jag har ingen gammal sadel att gå efter.

Dressyren er videre en wintecs videre bomjerne, men allround salen er mye videre. Jeg har det for meg at allround salen går mer ut, blir videre de første gangene man bruker den. Dressyrsadelen vidgar seg inte like mycke.

Dette er min oppfatning forstås !

Ble litt skrivefeiler, skulle stå Wintecs hvite bomjern selvfølgelig ;)

Wintecs vide bomjern skal ligge på rundt 105 grader, men etter min erfaring er den smalere, kanskje nærmere 95-100 grader.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 021
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 298
Utrustning Ja, i dag var vi och provade sadlar som en sadelutprovare tog med sig. Jag är intresserad av en ny dressyrsadel, men utprovaren gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 215
Senast: Luzzan
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 424
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈