B

Buffalo_brud

Nu vill jag höra vad ni tycker om wintec sadlarna? positivt och negativt! Ska ev. köpa en så jag vill veta lite om dom. :bump:

Jag har haft 2 st och tycker de är jättesköna att rida i. Bekväm och fin sadel till ett bra pris om man inte är så rik.
Den jag har nu måste jag tyvärr sälja för den passar inte hästen alls, vilket såklart är synd när jag trivs med den.

Det är ju superbra att kunna byta koppjärn och de är lätta i underhållet, bara duscha av o hänga upp ;)
Men jag tycker de är så fruktansvärt obekväma :crazy: Hårda och jobbiga att rida i.

Det positiva är väl det med de utbytbara koppjärnen men å andra sidan har jag sett ett par tre-fyra stycken med wintecsadlar med utbytbara koppjärn där inte sadeln alls ligger an spec. bra på hästen. De verkar inte tänka spec.

Sen tycker jag inte de är så jätte bekväma och rida heller.

Men vill du ha en syntetsadel så tycker jag i sånna fall Griffin är klart bättre än Wintec.

Ok...vilken ska man då välja bland alla 100 tals syntetsadlar?

Jag funderade på griffin warmblood selecta eller Wintec showjumper (den bruna) :love:

Jag har en Wintec Dressage. Från dag ett älskade jag den, skön att rida i och lätt att rengöra. Nackdelen är att de flesta av Wintecs sadlar har rel smal tunnel så min nsv blev för bred över ryggen efter ca. 9 mån. Sadeln började trycka på hans ryggrad. I övrigt är det en bra och prisvärd sadel enl min erfarenhet.

Jag tycker de är sköna och fina men det där med "bombyte" är så jobbigt

Jag har haft min Wintec (2000 allround) i fyra år nu, och är jättenöjd med den. Det är en typ av sadel som passar mig, med ganska så "hårt" säte (tex. Zaldi tycker jag känns som att rida på en stor madrass) och i och med att jag är kort är det toppen att kunna flytta/ta bort knästöden.
Den ligger också bra på min häst, som är ett normalbrett halvblod med lite svank.
Skötseln är himla lättsam, jag brukar borsta av damm med en vanlig borste och torka av den ordentligt med fuktig trasa någon gång ibland.

Negativt är väl i första hand de utbytbara koppjärnen. I och med att man bara vidgar sadeln i framkant är det sällan den ligger bra om man inte använder något av de "mittersta" järnen (medium och medium/vid).
Sedan har jag fått för mig att andrahandsvärdet på sadlarna är ganska dåligt, men det är ingenting jag ska säga att jag vet.

I valet mellan Wintec och Griffin skulle jag lätt välja Wintec igen. Har ridit i ett par olika Griffinsadlar men fick även där känslan av att sitta på en resårmadrass långt ifrån hästen.

Har en Wintec wide som fungerar bra, nu har jag bara haft den i två månader och ridit i den i en månad, så något långtidstest har jag inte hunnit med än.

HA! En till! :D
Började tro jag var ensam om att gilla fasta sadlar med så lite som möjligt mellan mig och hästen! Jag HATAR de djupa mjuka sadlarna som har massor med stoppning både i sitsen och i bossorna. Dels kan man inte röra sig, dels kan man inte känna vad hästen gör! Dessutom tycker jag det känns instabilt. Jag vill inte sitta 'på' sadeln. Jag vill ha en sadel som låter mig sitta 'i' hästen.

Jag har gjort samma erfarenhet som dig angående koppjärnen!
Sadeln ligger bra med normaljärn, och breddar hon sig lite, med blått järn. Men skulle hon bredda sig lite till så blir sadelns bossprofil längs ryggen för böjd med det röda järnet. Hästen blir ju knappast svankigare när den musklar sig mer...
Så antagligen ligger Wintecen inte bra på en vid rak rygg. På mitt fullblod som har 'normal' ryggprofil och normal-normal mot vid bredd funkar den bra! Det finns också plats med mycket manke.
Min bruna flatback ser fortfarande ut som ny, använt i över 2 år. Jag tycker inte det är så besvärligt att byta koppjärn, men en stjärnskruvmejsel med kort skaft är bra att ha.

Så antagligen ligger Wintecen inte bra på en vid rak rygg. På mitt fullblod som har 'normal' ryggprofil och normal-normal mot vid bredd funkar den bra! Det finns också plats med mycket manke.
.

Helt rätt, på min häst med vid rak rygg passar inte wintecsadeln. Tyvärr passade den inte heller på min andra häst som har ganska stor svank.

Jag har en.
Som någon sagt, den passar bara halvbra på breda hästar med rak rygg.

Men det är en skön sadel som jag gillar skarpt. Inte lika "plastig" som Griffin.

tycker att dom är hel schyst, har själv en wintec allround med cair system. å blev jätte glad när jag hittade den, min polle är det jätte svårt att hita en sadel som passar och då har hon ändå en av dom mest normala bomvidarna på sin rygg...

Jag provade en wintec idag :love: MÅSTE köpa en!

Vart köper an knästöden? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Vet någon vart man kan köpa nya sadelgjordsstroppar passande Wintec?
Svar
6
· Visningar
709
Utrustning Är det någon som vet vad hjälpmedlet heter som man kan sätta på släpets kulhandske (eller ev att man sätter det någon annanstans i...
Svar
4
· Visningar
228
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter