Wintec isabell werth

Daimie

Trådstartare
Bara halkade in lite på denna sadel efter att ha slitit mitt hår av förtvivlan de senaste veckorna. Idag har vi en Bates caprilli dressyr 17,5 som är något för lång och kanske något svängd för min häst (en arab med kort, ganska rak rygg).

Är det någon som vet hur lång anläggningsytan är på en isabell stl 17? Den ska vara lite rakare har jag hört men dessvärre verkar den också vara ganska lång *Suck*. Hästen kan ha ca 45 cm i anläggningsyta sen börjar det bli lite väl långt....funderade kanske på om cairsystemet fördelar ut vikten så att det inte trycker bak så mkt..hmm...hjälp önskas av alla duktiga dressyrare:bow:

Sv: Wintec isabell werth

Den är längre än Caprillin enligt min erfarenhet. Har en 17.5" Caprilli hemma nu och den ser KORT ut om man jämför med Isabell Werthen som också är 17.5". Det skiljer ju inte mer än en knapp cm på 17" och 17.5".

Har provat Arabian eller Globus? Korta sköna sadlar.

har en sådan sadel till vår arab som är kring 145 i manke med kort rygg.

anläggningsytan är lång.

vår häst lider av sadeltvång, ganska rejält sådant...och är kinkig med sadlar.

konstigt nog älskar hon isabellen! fastän den är lite för lång.
jag har själv tänkt på att den är för lång o provat o lägga på sadlar med kortare anläggningsyta och i det senaste försöket stegrade hon rätt upp i full panik!

aldrig såna tendenser i isabellen, o enda sadeln hon säger "ja tack" när det gäller sadeltvånget också. (o en hoppsadeln funkar bra också)

så du kan ju alltid prova.
vi har storlek 17 på isabellen.

Jag har prövat globus gloi (gick inte med mig) hamnade en del i bakvikt, frågan är då om bomvidden antagligen inte räckte till 34.

Prövade sen en globus loke 36 och den la sig nästan på manken...globus clic kanske har mer cutback(dressyrmodellen)

Testade även en albion style som faktiskt låg riktigt bra...men gled fram under ridturen...ska rida med fårskinnspad idag för att se om det är pga bomvidden....

Jag tycker att det känns som luftsadlar inverkar trevligt på hästarna:)

Hästen klagar inte på min Bates heller det är mer bara jag som nojar över att den är så lång...skulle vilja ha ngt kortare att varva med

Hamnar också i bakvikt i Gloien, den är byggd så. Loken hamnar på manken på min häst trots att den är för smal... Clicen har mer mankfrihet.

Albion borde också funka men jag vet inte om de är så väldigt korta.

Okej så clicen är kanske ngt att testa?

Albion var kort och vrkligen skön att sitta i, efersom den gled fram hamnade jag dock i bakvikt i traven *suck*

Procair wintec kan den vara ngt? Jag gillar verkligen wintecsadlarna och dess cairsystem (jag känner mig kanske familjär med dessa haha)

jag fick albion utprovad till min andra häst av sadelprovare.
den satte sig också i bakvikt när man red.
jättesynd, himla bekväm sadel.

Prova Clicen och kanske en vidare Albion.

Du kan prova en Wintec också men tror att de är ungefär lika långa som Bates Caprilli

Provade isabellen...nej nej nej...alldeles för svängd och lång.

Provade albionen också med fårskinnspad idag och vips så gled den inte fram. Ligger bra utan också men blir för vid så den glider...var i sjunde himlen men...jag tror att den är sned...såg lite så ut..

Jag tror att en annan albion kommer ligga utmärkt och antagligen clicen också. Det är ganska konstigt eftersom min hästs ryggprofil ser ganska svängd ut men ögat kanske luras:)

testat M&N? har både hopp och dressyrmodellen till min arab, hon har väldigt kort rygg, rättså rak men med markerad manke.
hade ut sadelutprovare som kom fram till att albion låg okej på henne men att M&N låg perfekt.
desutom underbara sadlar :love:

Kanske man skulle prova? Har inte råd med en ny, ligger väl på en 18000 eller ngt om jag inte är helt ute och cyklar?

Vilka modeller Morris och Nolan ska jag leta efter? Bomvidd? Hon har 36 i Globus och blått/rött koppjärn i Bates...

Kanske man skulle prova? Har inte råd med en ny, ligger väl på en 18000 eller ngt om jag inte är helt ute och cyklar?

Vilka modeller Morris och Nolan ska jag leta efter? Bomvidd? Hon har 36 i Globus och blått/rött koppjärn i Bates...

ja nya ligger dom på 17800kr, men det finns ganska gott om begagnade ute på marknaden för ca 7000-14000
dom ändrade bommarna 2005 så det skiljer en del mellan dom äldre och dom nyare, exakt vad som är skillnaden kan jag inte svara på. men det kanske någon annan här kan.
Dom gör inte så många modeller, nu är nog gold collection den enda dressyrmodellen dom gör om jag inte har helt fel. men det finns även en äldre modell som heter grendine som är väldigt lik gold c. men slutade tillverkas för kanske 10år sen.
vet inte riktigt vad som kan motsvara globus 36, men min arab har 32 på sina M&N iallafall.

[/QUOTE]
Det lät skumt. 36 i globus är x-vid och vidare än Wintecs vita järn.

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning Hejsan! Jag har efter lite om och men bestämt mig för att börja leta ny dressyrsadel till min häst då jag inte sitter bra i den jag...
Svar
5
· Visningar
693
Senast: Meggan
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·
Utrustning Jag undrar om någon här vet vilka skillnader det är mellan en Wintec allround (den nyaste modellen) och en Bates Caprilli hopp (också...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix