Wintec Hopp med Cair!

S

__Stilett__

japp, en sådan ska jag införskaffa till hästen. OM den passar såklart.

Men jag undrar vad ni tycker om denna sadel?
Är den bekväm att rida i, tillräcklig med stöd?
samt verkar den ha bra passform till den häst du har den på?
ska köpa en helt ny och undrar även vad dom kostar i nypris hos er?

(ska ha den som skogsadel och lättare hopp till unghäst)

Sv: Wintec Hopp med Cair!

den är väldigt snygg för att vara syntet iaf, den bruna ser rätt äkta ut. priset har jag inte kollat på, eftersom jag har sadel... den har inte så stora stöd tycker jag.

när jag kollade på den så provade vi att sätta på dressyrstöden på hoppsadeln, det gick att lösa på den vägen iaf :-)

jag funderar oxå på en sådan, om den passar hästen nu då.
vi är mitt uppe i en flytt nu men veckan efter ska jag till ridsportbutiken här i stan som saluför dom och låna hem en (om man får) och prova.

rider barbacka nu efter att sålt av alla mina sadlar jag inte använder, och som unghästen växt ur.
men vill komma igång med hoppträning nu så vill ha min sadel ;).

denna wintec är nog sista chansen för mig för att hitta en själv.
om det inte går ger jag upp, och tar ut en sadelutprovare. det får svida i plånboken och jag kommer bara ha råd med antingen en hopp eller en dressyr men jag är väldigt trött på sadelproblem just nu!

men wintec hopp;en verkar helt underbar!

Men jag undrar vad ni tycker om denna sadel? den är en väldigt bra sadel, skön att rida i o lättskött !
Är den bekväm att rida i, tillräcklig med stöd? ja, spec eftersom det är klossar som man kan flytta runt lite som man vill, Jag tycker dom flesta sadlar varit hårda..men denna trivs jag riktigt bra i!
kanske inte att sitta o rida dressyr i (jag har hoppsadeln..) men det går, jag har tävlat i dressyr med min.
samt verkar den ha bra passform till den häst du har den på? jo, den låg bra i början, nu har den dock börjat bli lite för böjd så jag får ha en fårskinnspadd under tills jag har råd o köpa en ny annan sadel..(köpte den då hon var omusklad unghäst, just för att man så enkelt kan byta bomvidd, men hennes rygg har snarare ändrat form så det hjälper inte att byta bomvidd :()

5000 nånting gav jag för min. + att jag fick köpa till ett extrajärn också..

va finns det för färger, svart och vanlig brun?

tänk vad lycklig jag vore om den fanns i brun, suck. har jättemkt nya grejer, allt i brunt. newmarketen är så svårmatchad och svår att hitta grejer till så det blir nog en svart om jag köper en. får väl sälja mina nya bruna dyra läderskydd, martingal, träns och ja allt :S.

jag har hoppsadeln och älskar den. Har fått höra att den är ganska lik pessoasadlarna, vilket jag kan hålla med om.
Jag trivs iaf väldigt bra + att det är lättskötta. kan faktiskt inte hitta någon nackdel.

/e

Den finns ju i brunt också, iaf om det är Wintec close contact flatback! Vet ett ställe där du kan köpa den för ca 3900 kr, splitterny inkl frakt. Pm:a mig om du är intresserad.
/Anna

__Stilett__ skrev:
japp, en sådan ska jag införskaffa till hästen. OM den passar såklart.

Men jag undrar vad ni tycker om denna sadel?
Är den bekväm att rida i, tillräcklig med stöd?
samt verkar den ha bra passform till den häst du har den på?

(ska ha den som skogsadel och lättare hopp till unghäst)

Jag har haft en allroundsadel, cair. Tycker den va jätte skön att rida i! Mjuk och go. Gav en helt ok sits!
Tyvärr märkte jag efter ett tag att sadeln va lite sne, och hästen hade även ändrat form och kunde inte ha den längre! Wintecen är ganska bananformad och passar inte hästar med något rakare rygg!
Men det är en väldigt prisvärd sadel. Skulle kunna tänka mig att köpa en om hästen kunde ha den! Tror jag betalde runt 4500-5000 kr för den och det va lite över 2 år sedan!

jag har ett kallblod som har helt rak rygg, skulle wintec inte passa då alls? har hittat en billig till salu, och har inte råd med nåt annat just nu än en billigare hoppsadel.

skulle vilja avråda alla från att ha cairsystem på sin häst! har pratat med några equiterapeuter och det finns vissa som tycker dom är bra, men många tycker att det är katastrofalt att ha en sån sadel. tydligen så måste man justera luftbossorna väldigt ofta (varannan månad) och det är skadligt för hästens rygg när vädret växlar väldigt mkt, för luften utvidgas när det blir varmt och tvärtom vid kyla vid tydligen skadar hästens ryggmuskler. så i princip kan du inte ha den i en varm sadelkammare på vintern om du ska använda den.

Nu har jag inte haft min Cair på vintern än, men att det skulle göra en så extrem skillnad har jag mycket svårt att tro. Cair är ju det system som man inte justerar luften på alls, det är Flair som är det justerbara systemet. På Cair kan man stoppa ovanför luftbossorna för att ändra bossorna, men det är ju bara en liten justeringsmöjlighet det är långt ifrån vad man kan göra med ull.

Jag är iaf väldigt nöjd med min cair än så länge, tror att den kommer att fungera fint även i vinter.

En nackdel med dom är att ju vidare järn man sätter i desstå mer bananformad blir bommen.
SÅ den borde passa på en smal häst med rak rygg eller en bredare häst med lite svank.

Jag har en bredhäst med rak rygg, funkar hyffsat men inte helt bra.
Jag har isabellen, skön=)

Narcissus skrev:
skulle vilja avråda alla från att ha cairsystem på sin häst! har pratat med några equiterapeuter och det finns vissa som tycker dom är bra, men många tycker att det är katastrofalt att ha en sån sadel. tydligen så måste man justera luftbossorna väldigt ofta (varannan månad) och det är skadligt för hästens rygg när vädret växlar väldigt mkt, för luften utvidgas när det blir varmt och tvärtom vid kyla vid tydligen skadar hästens ryggmuskler. så i princip kan du inte ha den i en varm sadelkammare på vintern om du ska använda den.

Tror jag inte det minsta på!

Luften i bossorna "flyttar" ju på sig och minimerar risken för punkttryck under bossorna, detta oavsett om det är varmt eller kallt ute. Tror inte att temperatur kan göra så stor skillnad.

Men när det är varmt utvidgas luften i bossorna. Det får samma effekt som om du stoppar en sadel hårdare dvs. den blir trängre, kanalen smalnar.
när den sen blir kallt drar luften ihopp sig och sjunker ner mera på hästens rygg, kommer närmare manken.

Jag har ingen egen erfarenhet av cairsadlar i längden men det känns logiskt att det inte är helt bra.
Funkar kanske om man rider i ridhus där det aldrig är jättevarmt eller kallt....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10