Wintec 500 Dressyr Cair

Q

Qwyxz

Är det någon som har/har haft en sådan till er islandshäst? Fördelar? Nackdelar? Vad har/hade ni för storlek?

Sv: Wintec 500 Dressyr Cair

Jag vet inte om jag kan ge något intressant svar eftersom jag kan ganska lite om sadlar.. men jag har iallafall precis en sådan till min isis.

Vi har en 17" (för den ena ryttarens skull, sadelprovaren tyckte att en mindre hade varit ännu bättre men 17 passar) med det näst vidaste kopparjärnet i (kommer ej ihåg vilken färg det är).
Sadelutprovaren tyckte att vi skulle ha en bomullspad under för bättre passning.
Tycker att det var ett bra köp för pengarna och jag hoppas att hästen tycker det också, han har iallafall inte klagat. :D
Kommer inte på några nackdelar.
lk.jpg

Tyckte mycket om min då jag red i den. Prisvärd! Har den kvar som extra sadel. Storlek 17 tum, bred....

Har precis en sån till min pålle. 16.5 och det vidaste järnet :D
Passar inte så bra på hästar med raka ryggar vad jag vet.
Själv föredrar jag lädersadlar då ja tycker dom är bekvämare (de flesta). Men den är absolut lättskött och prisvärd! Sen har den knästöd som man kan flytta på hur man vill också :idea:

Letar dock efter en annan sadel som min rumpa skulle tycka bättre om :smirk: Men kommer definitivt ha kvar denna som extra sadel!

Lycka till ;)

Hade en Wintec 500 Dressyr Cair förut, en jätteskön sadel att sitt/rida i. Tyvärr passade den inte min häst alls, alldeles för smal, trots vidaste järnet, den låg mer "över" hästen än på. Dessutom är min häst rak i sin rygg - Ingen bra kombination, då bommer bli mer svängd ju bredare järn! Annars har jag inget negativt att säga om Wintec.

Innan jag visste detta om Wintec tyckte jag det lät som en bra sadel, att kunna justera bomvidden vartefter hästen ändrar form.

Använder nu en billig märkeslös sadel med extra vid bom till min häst som är under inridning. Trots att det är en billig "skräpsadel" ligger den bra och glider inte. //Linda

Nästan alla i stallet har wintec :angel: Den passar många hästar eftersom den är förhållandevis kort och lite "svängd". den blir mer och mer "svängd" ju bredare koppjärn man har så om man har en bred häst med rak rygg är den kanske inte optimal.

Sadelns storlek ska bestämmas av ryttarens längd egentligen, inte hästens rygg eller ryttarens rumpa :o men ibland får man ju kompromissa. Jag har en 17" till min häst (får inte plats med en längre), men egentligen skulle jag kanske ha en 17,5, men jag har plockat bort knästöden så får jag plats med benen ändå.

Den är lättskött och lätt. Man hamnar i "rätt sits" vilket kan göra att man i början får lite träningsvärk om man haft tendens att sitta fel innan. Hyffsat billig och finns att få tag i begagnad.

Det man ska va nogrann med om man köper en begagnad är att stropparna, om de är av syntetmaterial, kan bli slitna och efter ett par år får man byta ut dem till läder.

Jag tycker verkligen inte om syntetsadlar, sämre kvalitet får man leta efter! :eek: Min gick sönder i bommen när jag råkade tappa den i golvet en gång...

Jag tycker verkligen inte om syntetsadlar, sämre kvalitet får man leta efter! :eek: Min gick sönder i bommen när jag råkade tappa den i golvet en gång...

Iof så är syntetssadlar VÄLDIGT praktiskt när man har unghästar .. och eftersom det inte kostar så mycket kanske det inte är så konstigt att det går sönder även om min ena har haft sin syntetssadel sen han var typ fyra och han blir åtta iår. Inte ens skråma ..

Ja men dom ska inte gå sönder förstår du väl? :cool:

Wintec lämnar väl livstids garanti på sin bom!? Det skiljer säkert mycket från märke till märke. Det finns många (!!) lädersadlar jag inte skulle köpa men drar inte alla över en kam för det...

Jag har Wintecsadlar med vanlig ullstoppning till båda mina hästar. Den ena är 17" och den andra 16,5". Jag har det vita (vidaste) järnet i båda, men skulle helst vilja ha ännu lite vidare. Har inga negativa åsikter förutom stropparna som är väldigt slitna, men de går ju att byta ut till läder istället.
Jag stortrivs i sadeln. Man sitter rätt och jag blir aldrig trött i rumpan, även om jag rider länge. Lättskött med synteten men får ändå en liten läderkänsla. Man behöver inte vara rädd om sadeln även om det regnar.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
286
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Luzzan
·
Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 346
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30