Wiemaraner?

Sassy

Trådstartare
Sorry om det blir många rastrådar... Men, vi har funderat på att skaffa hund ett tag, och rasdiskussionen är lurig.
Jag vill helst ha en vinthund (saluki), eftersom jag är allmänt intresserad av kapplöpningsdjur, och jag tilltalas av deras "lagom" temperament.
Sambon vill helst ha en labbe eftersom han är uppvuxen med sådana. Dessutom vill han ha en hund som kan hänga med ut på jakt, även om han inte jagar speciellt ofta (fågel och småvilt).
Allmänt är vi intresserad av utställning och lättare lydnadsklasser, men det begränsar ju inte hundvalet jättemycket.

Nu har vi båda två fått upp ögonen för Wiemaraner, och utan att veta speciellt mycket om rasen känns det som en ok kompromiss. Någon som kan berätta mer om temperament etc?

Givetvis ska vi hälsa på hos uppfödare och så, detta är bara "frågerond 1" :)

Saxat från Specialklubben för övriga kontinentala fågelhundar's hemsida:

Hunden har ett livligt temperament och är mycket alert och vaksam. Den är utpräglat envis, men lär lätt och snabbt. Den har ett stort rörelsebehov och kräver en del motion - i annat fall kan man vara säker på att den utnyttjar sin enorma energi till något som kanske är mindre önskvärt. Enbart motion är dock inte nog - hunden måste få arbeta. Jakt- och/eller lydnadsdressyr eller dylikt är ett måste.
Fågeljakt är vad rasen är framavlad för. Alla de egenskaper den besitter har betydelse för jaktarbetet. Weimaranern är enligt rasstandarden "lättförd och passionerad utan att vara alltför temperamentsfull". Den är mest lämpad för fält-, fjäll- och skogsjakt, men är även användbar vid stötjakt.

Du kan läsa mer om dem på Svenska Weimaranerklubbens hemsida.

Den finns i 2 hårlag; kort och långhårig.

Jag har precis införskaffat min första Weimaraner, har tidigare haft kh vorsthe så jag är "van" vid denna typ av hund sen tidigare.
Så här långt kan jag bara säga att allt funkar fint ;)
Jag skulle råda dig att åka på så många utställningar som möjligt där Wei:isar kan tänkas dyka upp (tex Stora/Lilla Sthlm), titta runt på olika uppfödares sidor etc. Plus då ta kontakt med valpförmedlaren i Wei.klubben...
Jag väntade 2 år innan jag köpte Qelly..dels fanns inte tiden och dels ville jag läsa på mer om rasen innan..Dessvärre finns det bara en bok på svenska om Weimaranern, "Weimaranern i Sverige" i den finns även en hel del stamtavlor...
Qellys hemsida
Ovan är min lilla Grås hemsida..inte mkt där än men det finns allafall ett fotoalbum o kika i :)

/Therese

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 664
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 501
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka