"Whole prey"

Lycanthrope

Trådstartare
Vilka här ger sina hundar hela byten att äta ibland? Barfar ni för övrigt också?
Vad får dom för hela djur att äta på? Får dom äta hur mycket dom vill för tillfället och sedan sparas det till nästa dag?

Lägg gärna in bilder på era lyckliga hundar med sina byten :)

Våra hundar barfas/får färskfoder. Vi föder upp möss, råttor och kaniner. Snart kommer kaninuppfödningen igång och då ska vi ge sånt ibland och hade varit intressant att ge dom en hel utöver att ge dom delar.

Den ena hunden smakar lite lätt på möss men vet inte riktigt vad hon ska göra med dom. Det kanske är lättare med större byten där man kan flå en del så det blir lite köttigt?

Sv: "Whole prey"

Det är väl inte riktigt whole pray, men Liam fick ett helt vildsvinshuvud(200kg galt, trikintestat) av pappa jägare när han bara var några månader. Det var en väldigt populär leksak, men vet inte om han käkade så mycket dock.

En gång drog katten in en gigantisk råtta, död, och den fick Liam också tag i, och med andra hundar omkring och katterna som aspiranter så höll den på att slinka ner på en gång. Men jag såg vad som hände och slängde mig så att jag fick ut den.

Kanske inte riktigt de svar du ville ha, men ändå. :D

Att ge hundarna bra föda? Att dom får jobba lite, bita slita.
Prova sig fram, äta dom delar dom vill.
Hundarna roas av det, precis som att gnaga på köttiga ben.

Jag vill inte att det blir en diskussion om torrfoder eller barf.

För min del är det irrelevant om man ger barf eller torrfoder. Det intressanta för mig än vad man vill uppnå med att ge hunden ett helt kadaver.

I ocj för sig skulle jag väl själv kunna tänka mig att kasta åt hundarna en kanin om jag just den dagen är trött och inte orkar göra något med dem. Det blir inte annorlunda än mu när jag ger dem köttiga märgben.

Som primär aktivering ser jag dock en brist. Det finns kngen samarbete med föraren. Det är en aktivitet hunden ägnar sig åt helt själv och främjar därför inte relationen. Jag ser större fördelar med att låta hunden få utlopp för sina naturliga beteenden i andra aktiviteter såsom spår och liknande.

Mina får aldrig några hela byten, vet hur de spyr när de varit med och naggat nyskjutet vilt som de har spårat. Blandning av blod, päls och köttslamsor. Nej tack! De får färskfoder och märgben. Aktivering och stimulans får de i mängder ändå via träning och jakt.

Som primär aktivering ser jag dock en brist. Det finns kngen samarbete med föraren. Det är en aktivitet hunden ägnar sig åt helt själv och främjar därför inte relationen.

Mina får aldrig några hela byten, vet hur de spyr när de varit med och naggat nyskjutet vilt som de har spårat. Blandning av blod, päls och köttslamsor. Nej tack! De får färskfoder och märgben. Aktivering och stimulans får de i mängder ändå via träning och jakt.
Jag säger som ovanstående, det ena tar ju inte ut det andra?
Vi aktiverar våra hundar mycket, men det betyder inte att dom inte kan få lite "egentid" med ett köttigt ben eller en kanin då och då.

Det närmaste jag kommer är hela kycklingar. Såna man köper i affär, så det är ju inga fjädrar på eller så. Det älskar min hund :) Mattis får äta tills han är mätt, det brukar bli 500-600 gram ungefär.

Här är en rätt gammal bild
551433_10151266761952343_969555296_n.jpg

Jag har inte gett annat än hel kyckling som köps i affär, tyvärr. Däremot håller jag utkik efter tex kanin och annat lämpligt och det skulle jag gärna ge helt just som berikning.

Jag barfar och försöker ge så stor del köttiga ben och liknande som möjligt. Ger alltså hellre ett revben med massor av kött på än lite malet kött med tillsatt benmjöl. Mest blir det ändå rena ben (eftersom nästan allt kött skrapats bort när man köper nackkotor och revben här) och rent kött till det. Inte samma berikning, men glad hund ändå :)

När jag ger kyckling så får hon ibland hela, men då får hon lite mindre mat dagen innan och dagen efter, för aldrig att hon skulle äta bara lagom mycket ;) Annars ger jag henne halva och sparar andra halvan till något annat tillfälle.

Såhär kan det se ut när hon äter hel kyckling:
33396_1361617449.jpg

41664_1372010740.jpg

Annars när hon äter kan det se ut såhär, men då är det ju inte whole prey.
45284_1370696003.jpg

De får hela höns och har även erbjudits hela lamm/får. De tycker mest att det är jobbigt. Gammelhunden gillade dock tuppslakten!

Glömde svara på resten av inlägget också :) jag barfar/råfodrar i övrigt också. Min hund tycker oftast ben är lite jobbigt att äta så att ge större hela byten hade nog inte gett honom så mycket, men typ kanin hade varit roligt att testa, men kanske utan päls.

Våra försåg sig själva, allt från möss, sorkar, råttor, en harpalt på tomten, en död hackspett till mina kycklingar. :rage: Mellanskiten var fullkomligt hopplös som valp efter att hon fick blodad tand, gick knappt att få in på kvällarna när vi var i fjällen eller brydde sig om vi gick utom synhåll när det fanns en död sork/mus att gnaga på. :yuck: Hon grävde efter sorkbon så man knappt såg rumpan på henne! :d

Vi gav dem däremot aldrig hela kroppar/kadaver utan köttiga ben/skrov eller köpta, urtagna kycklingar.

Funderar på att ge en hel ungtupp i höst då jag slaktar dom överblivna. Det är första året med hund och höns.

Men jag velar lite då jag är osäker på hur han efter det ser på dom frigående hönsen. Nu fungerar det ypperligt, inget jagande utan hunden ligger helt avslappnad lös på gräsmattan och Herr tupp med hönsflocken pickar nöjda omkring honom.:)

Jag är helt enkelt rädd att han efter skrovmålet ser dom som föda :nailbiting:: Sneaky:

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite..

Förra veckan så åt (läs svalde!) min glupska italienare en del av en död vildkanin han hittade ute. Jag hade sett den ligga lite längre bort på gräset i ett par dagar men nu hade någon/något flyttat den till mitt på gatan runt ett hörn så jag hann inte ens se något eller reagera innan han hann ta den i munnen. Jag såg iaf att det var både päls och skelett kvar.. :yuck:

Nu till min fråga: kan hunden bli sjuk av att ha ätit det? Tänkte mer på bakterier och alla möjliga äckliga kryp som lever i döda kroppar.
Bör jag kanske avmaska honom?

Jag skulle inte ha oroat mig så länge hunden verkade må bra, däremot hade jag hållit lite extra koll och kanske fixat ett sånt där "kolla masken-prov" om ett litet tag. Att avmaska "för säkerhets skull" är inget som jag någonsin rekommenderar. Dessutom är hundar bättre än många tror på att bryta ner äckelsaker ;)

Hundar är äckliga djur helt enkelt, de gillar att äta halvruttna, stinkande saker och äter de inte så rullar de sig i det. :laugh:

Jag skulle inte vara orolig utan göra som Red_Chili föreslår och kolla masken om du är orolig.

Kom mig att tänka på när jag lämnat en kartong med ca 20 kg kycklingskrov ute, mitt i vintern, tanken var att paketera dem i lagoma dygnsförpackningar.
Hunden försåg sig själv o behövde inte utfodras på en månad.

På den tiden jag hade kor så hände det ibland att nykalvade kvigor inte åt upp efterbörden så hundarna fick den. De grävde ner den "ensilering" när de sen grävde upp den o åt så fick de inte vara i sovrummet.

För min del är det irrelevant om man ger barf eller torrfoder. Det intressanta för mig än vad man vill uppnå med att ge hunden ett helt kadaver.

I ocj för sig skulle jag väl själv kunna tänka mig att kasta åt hundarna en kanin om jag just den dagen är trött och inte orkar göra något med dem. Det blir inte annorlunda än mu när jag ger dem köttiga märgben.

Som primär aktivering ser jag dock en brist. Det finns kngen samarbete med föraren. Det är en aktivitet hunden ägnar sig åt helt själv och främjar därför inte relationen. Jag ser större fördelar med att låta hunden få utlopp för sina naturliga beteenden i andra aktiviteter såsom spår och liknande.

Kan det visst bli. Mina äter upp ett märgben på nolltid, medan en lite halvfryst hel kyckling kan ägnas en hel del tid åt.

Varför ger man hunden torrfoder? Varför ger man hunden aktiveringsleksaker? All aktivitet måste inte gå via föraren, vad spelar det för roll om hunden köttar med ett kadaver i en timme eller två?

*KL*
Delvis OT men hur vanligt är det att hundarna kräks upp ben och annat som de inte kan smälta? Efter att ha haft två hundar med främmande kropp som borde kommit upp vid kräkning så har jag lite noja för att benbitar eller annat skall bli liggande kvar i magen och irritera eller i värsta fall stoppa upp.
Nu är ju Barf inte aktuellt så länge Skroffan lever (måste äta specialfoder och det har jag inte skuggan av en chans att kunna fixa själv) men jag är intresserad om än lite skeptisk :).

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 937
Senast: fixi
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 140
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar