"Whole prey"

Sv: "Whole prey"

*kl*

Jag har funderat på att ge Ailu kycklingskrov eftersom han är expert på att försöka snatta våra grillade skrov.
Köper man typ på affären frysta kycklingskrov och tinar dom halvt och ger sedan hunden?

*KL*
Delvis OT men hur vanligt är det att hundarna kräks upp ben och annat som de inte kan smälta? Efter att ha haft två hundar med främmande kropp som borde kommit upp vid kräkning så har jag lite noja för att benbitar eller annat skall bli liggande kvar i magen och irritera eller i värsta fall stoppa upp.
Nu är ju Barf inte aktuellt så länge Skroffan lever (måste äta specialfoder och det har jag inte skuggan av en chans att kunna fixa själv) men jag är intresserad om än lite skeptisk :).

Jag hör om det lite då och då, men de enda gångerna min hund spytt upp ben är när hon först ätit rent ben och inte fått något rent kött efteråt. När hon ätit tex hel kyckling har hon aldrig spytt upp ben. Hon har inte heller haft några som helst problem med att hon svalt konstiga saker och de enda gångerna man bör oroa sig för att orsaka stopp är om man ger väldigt mycket ben.
De gånger jag tänkt att jag kanske gett för mycket ben så har jag gett lite extra kött och därefter väntat tills hunden bajsat igen innan jag vågar mig på att ge mer ben.

*kl*

Jag har funderat på att ge Ailu kycklingskrov eftersom han är expert på att försöka snatta våra grillade skrov.
Köper man typ på affären frysta kycklingskrov och tinar dom halvt och ger sedan hunden?

Jag köper färska, ickefrysta. Det enda man ska kolla är att de inte är mörade. Ofta ger jag halva eftersom fröken voff äter upp dem så hysteriskt fort annars (och en hel kyckling är egentligen mer än dubbla dagsransonen mat). Halvtinat eller heltinat är nog bäst, för det är nog inte speciellt bra för magen om man ger helt fryst med tanke på hur kallt det faktiskt är. När jag köper färskt och delar så fryser jag in den det som inte äts upp och så får hon det någon annan gång.

Om man ger sin hund kyckling trots alla varningar om F-ben, och hunden får ett vasst ben på tvären i tarmen. Gäller försäkringen en buköppning då?
En buköppning kostar ju lätt 20 000 kr, och den kan ju bli en dyr kyckling, eller för den delen, kanin.

* Jenny *

Ja, det gör den. Det finns ingen allmän restriktion från försäkringsbolagen. I så fall borde dom ha det för magsäcksomvridning hos hundar som äter torrfoder!

Om man ger sin hund kyckling trots alla varningar om F-ben, och hunden får ett vasst ben på tvären i tarmen. Gäller försäkringen en buköppning då?
En buköppning kostar ju lätt 20 000 kr, och den kan ju bli en dyr kyckling, eller för den delen, kanin.

* Jenny *

Det är bara tillagade ben som man inte ska ge.
Råa kycklingben kan man ge bäst man vill! :)

* Jenny *

Råa ben av kanin och kyckling är nästan lika mjukt som brosk och absolut inte farligt att ge. Hundarna tuggar i sig det med lätthet.

Okey!
Tack alla ni som svarat, men nästa fråga blir ju...
Om jag har tränat och lagt vinn vid att kunna ha min hund lös i alla lägen, Harar och annat vilt är TOTALT FÖRBJUDET, och det har funkat från första stund. Inte en enda gång har vallhunden dragit ens efter en fågel. Renar vallar hon inte heller.
Skulle det då inte bli dubbla budskap att säga - varsegod ät kaninen här hemma, men haren på fjället är big No No?
Eller likadant med fåglar, tillåtet hemma i köket, men totalt förbjudet i skogen?

Nästa fråga är ju, hur funkar det med råakycklingar i hundsängen hemma, med salmonella risken, när man knappt kan tillaga en kyckling i ett vanligt hushåll?
För mej känns det... Äckligt! även om jag vet att folk rynkar på näsan åt våra älgben som dräller i huset. Men dom är i alla fall avgnagda ute.

Ja det spelar eg ingen roll, jag tror inte att jag ser meningen med att hunden ska slita och dra i en kanin för att sysselsätta sig.
Men det kanske passar andra.?
Intressant att läsa om det.

* Jenny *

Hunden får ju inte jaga sin egen mat, däremot är det tillåtet att äta. Hunden får väl inte jaga kor eller får heller, ändå äter den det?

Det är tämligen riskfritt att ge kyckling då den salmonellatestas i sverige. Risken är mycket låg, salmonella finns ju även i vegetabilier. Typ sallad.

Okey!
Tack alla ni som svarat, men nästa fråga blir ju...
Om jag har tränat och lagt vinn vid att kunna ha min hund lös i alla lägen, Harar och annat vilt är TOTALT FÖRBJUDET, och det har funkat från första stund. Inte en enda gång har vallhunden dragit ens efter en fågel. Renar vallar hon inte heller.
Skulle det då inte bli dubbla budskap att säga - varsegod ät kaninen här hemma, men haren på fjället är big No No?
Eller likadant med fåglar, tillåtet hemma i köket, men totalt förbjudet i skogen?

Nästa fråga är ju, hur funkar det med råakycklingar i hundsängen hemma, med salmonella risken, när man knappt kan tillaga en kyckling i ett vanligt hushåll?
För mej känns det... Äckligt! även om jag vet att folk rynkar på näsan åt våra älgben som dräller i huset. Men dom är i alla fall avgnagda ute.

Ja det spelar eg ingen roll, jag tror inte att jag ser meningen med att hunden ska slita och dra i en kanin för att sysselsätta sig.
Men det kanske passar andra.?
Intressant att läsa om det.

* Jenny *

Jag har svårt att tro att hunden kopplar fåglarna ute till den kyckling den har ätit hemma. Skulle den däremot få jaga fågeln, döda den och sen äta upp den så kan man nog få problem.

Att man inte skulle kunna tillaga kyckling hemma för salmonellarisken stämmer inte öht. Salmonella är ovanligt i Sverige (i princip alla som smittas smittas utomlands) utan då är man nog mer rädd för Campylobacter och då är det samma grundläggande hygien vid hanteringen som med vilket annat kött som helst som gäller. Jag tycker folk borde vara mer rädda för t.ex. köttfärs från nöt pga. EHEC som kan orsaka sjukhusvistelse bara man får i sig ett fåtal bakterier och som bevisligen finns blad svenska nötdjur. Så ska man passa sig för Yersinia från gris också.

Sammanfattat: kyckling är inte värre än något annat köttslag när det gäller hygien vid hantering, tillagningstemperaturen skiljer dock ibland.

Har man små barn ska man nog däremot passa så att barnet inte vill "dela" måltid med hunden.

/Livsmedelsinspektör som ger sin hund rå kyckling, märgben, råa grisfötter och knorrar hemma. Han får dock äta på en speciell filt eller handduk för att undvika kladd i hela lägenheten.

Kl

En hög med benen från två rådjur hämtade jag idag ;) De hade oturen att bli påkörda för någon vecka sedan och jag har turen att känna han som sköter en del av eftersöket på skadat vilt här i krokarna :) tänkte Mattis skulle få sig ett skrovmål medan de tinar lite så de går att ta isär, men han bara smakade och sedan var det ointressant. Mätt från gårdagens enorma kalkonhals ;)

1000467_10151484599982343_95055328_n.jpg

Återigen missförstår du mig. Jag menar att jag inte blir mindre slö eller trött bara för att jag ger dem ett kadaver istället för märgben. Det tillfredställer samma behov hos mig, dvs att få vara ifred. Därmed ingen skillnad.

Aktiveringsleksaker använder jag för övrigt aldrig.

Det intressanta för mig än vad man vill uppnå med att ge hunden ett helt kadaver.

Du skrev "man", vilket får mig att tro att du generaliserar. Att du inte vill ge dina hundar en kropp är en sak, men inlägget du skrivit lät frågande gentemot andra som väljer att göra det. Mitt svar var i likhet med att det kan vara så enkelt som att man har lust/hunden gillar det/det tar längre tid eller vilket som. Det är nyttigt och gott för hunden, finns inte så mycket mer att tillägga ;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 937
Senast: fixi
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 140
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV