Whisper tillbaka på tävlingsbanan

Sv: Whisper tillbaka på tävlingsbanan

Skulle vara intressant att veta mer om Whispers shivering med tanke på att han kan tävla i dem allra högsta klasserna. De shiveringhästar jag har sett har inte ens varit ridbara.

Har ridit på en shiveringhäst hela vintern o den har de inte märkts nånting överhuvudtaget på.
Endast då man skulle lyfta hovarna, typ kratsa o sko.
Med rätt teknik gick allt smärtfritt även där.

Tack för svar! Shivering är väl inte supervanligt, så jag var väldigt nyfiken i och med att de helt oridbara shiveringhästar jag har träffat har alla enbart varit trädgårdsprydnader, så att säga.

Det står en shiveringhäst i mitt stall, han är ridskolehäst och har varit det sen han var fem. Han funkar bra i verksamheten, det man märker är att han ogärna bär vikt bak och har svårt att muskla bakdelen. Och sen att han inte vill lyfta framförallt ena bakbenet. Men det har aldrig varit några problem med ridningen - däremot skulle han nog inte kunna gå högre dressyrklasser med de krav på styrka i bakdelen som är där.

Jag red en häst med shivering på en av mina arbetsplatser. Han hade tävlat 1.30 hoppning, och var utbildad runt MSV dressyr... Man märkte det när han skulle skos eller när man kratsade hovarna och i ridningen då han gärna gick på två spår i galoppen. Dock alltid trevlig att rida och med lite trixande fick man honom rak i galoppen också!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förra månaden gick tyska Isabell Werth om landslagskollegan Jessica von Bredow-Werndl och toppade världsrankningen i dressyr – och hon...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är bäddat för ännu ett mäktigt dressyravgörande när tio av världens bästa dressyrryttare ska mötas i den prestigefulla Top...
Svar
0
· Visningar
73
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid förra årets tyska Bundeschampionat toppade San to Alati 4-årsklassen, riden av Mareike Mimberg-Hess. Ett dopningstest visade dock...
Svar
0
· Visningar
255
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stoet Farah Diba har varit tvungen att genomgå två bukoperationer och många månader av rehab. De tuffa utmaningarna till trots är hon nu...
Svar
0
· Visningar
494
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama