Whippet - temperament?

1

19milla90

hej, någon som har erfarenhet av whippet och dess temperament. är de mycket spralliga hundar som behöver vara ute jämt och ständigt eller räcker det med att man går med dem 2 ggr per dag på långpromenader på ungefär 30min på varje promenad? och såklart några snabbisar för att kissa. och att man typ leker lite med dem och släpper dem på långpromenaden så de får leka av sig. hur gör du med din hund?

Sv: Whippet - temperament?

Det finns en hel del trådar om whippet här, vi är ett par här på hundforumet som har whippet - jag är en av dem. Jag har två hanar.

Whippet kräver faktiskt inte särskilt mycket motion och aktivering, men de älskar det. De är otroligt anpassningsbara, med individuella undantag naturligtvis, och kör på sin ägares aktivitetsnivå.

Ofta räcker det gott med promenader som du skriver, samt lite cykling så de får hålla igång lite, utöver detta måste de få springa lösa ibland. Inte minst en gång per dag som vissa tycker, men kanske en gång i veckan. Då kan du få en glad och harmonisk whippet! När de har sprungit ute på fält sover de som små puppor hela resten av den dagen. :love:

Som vinthundsägare måste man hitta ett ställa man kan släppa dem på, inkallning är därför viktigt på dem. De sätter gärna efter vilt om dessa kommer springandes inom synhåll - så välj plats med omsorg.

Mvh Ishtar

Tack så jättemycket för svaret. ja jag har läst på många ställen att de ska springa lös varje dag. har du något bra tips att träna inkallning på?

Du får jättegärna dela med dig utav dina kunskaper om whippetar. hur är det med deras matvanor? hur många gånger om dagen ger du dina hundar mat? vilka tider? och lite praktiska tips får du gärna dela med dig av! :) jag vill vara så kunnig som möjligt när jag får min lilla krabat. kan man skaffa en whippet som är över ett år. så att de inte typ är som amstaff och pitbull som man typ helst ska skaffa redan som valpar. för jag har inte tid med valp och vill inte ha en valp heller och kan inte det heller :P så då funderar jag på om jag skulle skaffa en från ett härgbärge eller något sådant. vad tror du? :) tacksam för allt du kan dela med dig av! :)

Senast ändrad av en moderator:

Fast för en whippet kan det nog vara nog med en sådan som långprommis. Däremot vill de ha mkt social samvaro med sina ägare. Soffan och knäet är favoriter hos de whippetar jag känner!

Jag har inte själv whippet, men mina systrar har. Det första jag kommer att tänka på med rasen är att de är otroligt varma, jag höll på att dö av värmeslag när jag var hundvakt och de sov i sängen;) Så är man frusen av sig så är en whippet den perfekta sängvärmaren! Överlag så älskar de att kura ihop sig och ligga varmt, och sover mycket. Jag tycker de är lugna och trevliga hundar, men visst behöver de springa av sig ordentligt emellanåt - kanske inte varje dag är nödvändigt, men nog skulle jag låta min springa lös ordentligt flera gånger i veckan om jag hade en.

För mig är en långpromenad 30 min eftersom att jag inte går och sölar utan jag går väldigt fort. Tänker då mer på avståndet än tiden. Men då kan jag tänka mig att du går ut sällan isf.

Fast för en whippet kan det nog vara nog med en sådan som långprommis. Däremot vill de ha mkt social samvaro med sina ägare. Soffan och knäet är favoriter hos de whippetar jag känner!

Tack för att du kommer med ett bra svar! Jo min hund kommer ju få mycket sällskap eftersom jag ska flytta till skolan och har med den där då så får den vara med på rasterna och vissa lektioner :)

Jag har inte själv whippet, men mina systrar har. Det första jag kommer att tänka på med rasen är att de är otroligt varma, jag höll på att dö av värmeslag när jag var hundvakt och de sov i sängen;) Så är man frusen av sig så är en whippet den perfekta sängvärmaren! Överlag så älskar de att kura ihop sig och ligga varmt, och sover mycket. Jag tycker de är lugna och trevliga hundar, men visst behöver de springa av sig ordentligt emellanåt - kanske inte varje dag är nödvändigt, men nog skulle jag låta min springa lös ordentligt flera gånger i veckan om jag hade en.

Väldigt vettigt svar! =) ja jag tycker att varje dag låter lite överdrivet, men de rekommenderar väl säkert det för att man ska få en känsla av hur mycket motion en whippet behöver ha, men varannan dag tycker jag borde räcka! den måste ju få vila ibland :P jasså, det var något nytt. däremot har jag hört att de behöver kläder på vintern? något du vet något om? :)

MAT
Många whippar är kräsna och styr sina ägare med järnhand så de får sin matvilja igenom. :angel: Så är inte fallet med någon av mina totalt tre som jag haft. Ett av dem är ett komplett matvrak som slukar i sig vad som helst, och då menar jag vad som helst. Har ätit mycket olämpligt. Min andra har känslig mage och kan inte äta alla foder, kan inte heller äta för sent på morgonen - tar man för lång sovmorgon är dagen förstörd och han kan inte äta på hela dagen. Magen skriker. Pga första hundens hetsätande och andra hundens känsliga mage får mina två olika fodersorter och de äter 3 mål per dag. 1,5-2 dl per måltid. De får de DYRASTE fodren på marknaden till mitt förtret, har provat jättemånga och har absolut inte siktat mot detta mål men nu blev det så. Orijen till den med känslig mage och Eukanuba Sensitiv Digest till matvraket som fiser av allt annat foder.
Uppblött. De älskar ben och får detta ungefär varannan dag.

MOTION
Jag är ingen dunderhundmänniska och inte speciellt hurtig heller. Det funkar med mina whippar men kanske inte på alla. När det är bra väder går vi långa promenader eller tar bilen ut till skogen eller andra bra ställen att släppa dem på. När det är dåligt väder sätter de sig och kissar på första bästa gröna plätt och sen vänder rätt om och vill IN. Men de vänjer sig vid din aktivitet, jag tror att om du från börjar aktiverar dem mycket kommer de kräva detta även i fortstättning och bli stressade om de sedan inte får det. Mina whippar klarar sig länge utan långprommisar eller lösspring och det känns skönt. Har man det trassligt och jobbigt av någon anledning är det bra att veta, att hundarna mår inte dåligt under perioden.

KLÄDER
De måste ha kläder på vintern. Många whippar har knappt nån päls alls under bröstkorgen samt pyttelite på halsen ibland. De har ingen underull och har mycket mycket tunnare päls än många andra korthåriga raser. De hatar blåst och regn så just nu hatar mina att gå ut, november är ju blåstens och slaskens månad. :crazy: Sy fleecetäcken själv eller köp av de som syr - många whippetägare gör detta för det är omöjligt att hitta köptäcken som har den rätta passformen med rundad rygg. Jag vill gärna att täcket går ned en bra bit nedanför rumpan så de kan sitta och det inte blåser kallt där - på låren har de jättelite päls också. Whippar bär oftast också svansen lågt så det går bra med långt täcke.

Hinner inte skriva mer nu!

MAT
Många whippar är kräsna och styr sina ägare med järnhand så de får sin matvilja igenom. :angel: Så är inte fallet med någon av mina totalt tre som jag haft. Ett av dem är ett komplett matvrak som slukar i sig vad som helst, och då menar jag vad som helst. Har ätit mycket olämpligt. Min andra har känslig mage och kan inte äta alla foder, kan inte heller äta för sent på morgonen - tar man för lång sovmorgon är dagen förstörd och han kan inte äta på hela dagen. Magen skriker. Pga första hundens hetsätande och andra hundens känsliga mage får mina två olika fodersorter och de äter 3 mål per dag. 1,5-2 dl per måltid. De får de DYRASTE fodren på marknaden till mitt förtret, har provat jättemånga och har absolut inte siktat mot detta mål men nu blev det så. Orijen till den med känslig mage och Eukanuba Sensitiv Digest till matvraket som fiser av allt annat foder.
Uppblött. De älskar ben och får detta ungefär varannan dag.

MOTION
Jag är ingen dunderhundmänniska och inte speciellt hurtig heller. Det funkar med mina whippar men kanske inte på alla. När det är bra väder går vi långa promenader eller tar bilen ut till skogen eller andra bra ställen att släppa dem på. När det är dåligt väder sätter de sig och kissar på första bästa gröna plätt och sen vänder rätt om och vill IN. Men de vänjer sig vid din aktivitet, jag tror att om du från börjar aktiverar dem mycket kommer de kräva detta även i fortstättning och bli stressade om de sedan inte får det. Mina whippar klarar sig länge utan långprommisar eller lösspring och det känns skönt. Har man det trassligt och jobbigt av någon anledning är det bra att veta, att hundarna mår inte dåligt under perioden.

KLÄDER
De måste ha kläder på vintern. Många whippar har knappt nån päls alls under bröstkorgen samt pyttelite på halsen ibland. De har ingen underull och har mycket mycket tunnare päls än många andra korthåriga raser. De hatar blåst och regn så just nu hatar mina att gå ut, november är ju blåstens och slaskens månad. :crazy: Sy fleecetäcken själv eller köp av de som syr - många whippetägare gör detta för det är omöjligt att hitta köptäcken som har den rätta passformen med rundad rygg. Jag vill gärna att täcket går ned en bra bit nedanför rumpan så de kan sitta och det inte blåser kallt där - på låren har de jättelite päls också. Whippar bär oftast också svansen lågt så det går bra med långt täcke.

Hinner inte skriva mer nu!

Är uppblött torrfoder något du rekommenderar? Eller ger du det för att skämma bort dem lite extra? :) Tack för alla bra svar, du har gett mig lite mindre att fundera på. Kommer nog återkomma till dig ifall jag har någon fråga för du verkar kunna detta väldigt bra :) Tack igen! :)

Ja, de allra flesta whippar behöver nog täcke på vintern och de är väldigt snabbrastade i dåligt väder, precis som Ishtar skriver! Det är nog en väldigt bra sällskapshund för den som inte är värsta bruksdåren, även om en del jobbar med sina inom olika grenar.
De whippets jag har erfarenhet av vill gärna vara med så mycket som möjligt och har liiite svårt att bli lämnade ensamma hemma, men det är säkert individuellt. Annars gör de inte mycket väsen av sig, finner sig tillrätta överallt bara det finns nåt mjukt och skönt att ligga på;)

Ja, de allra flesta whippar behöver nog täcke på vintern och de är väldigt snabbrastade i dåligt väder, precis som Ishtar skriver! Det är nog en väldigt bra sällskapshund för den som inte är värsta bruksdåren, även om en del jobbar med sina inom olika grenar.
De whippets jag har erfarenhet av vill gärna vara med så mycket som möjligt och har liiite svårt att bli lämnade ensamma hemma, men det är säkert individuellt. Annars gör de inte mycket väsen av sig, finner sig tillrätta överallt bara det finns nåt mjukt och skönt att ligga på;)

okej, ju mer jag hör ju mer blir jag övertygad utav att detta är en ras som passar mig. kommer inte lämna den ensam förutom när jag måste, t.ex när jag ska gå på lektion, men eftersom jag har den på skolan så får den ju sällskap direkt på rasten :) aah, jag är ingen direkt hurtig person, men jag är tillräckligt hurtig för att ge min hund den motion den behöver och mår bra av. men vem vet jag kanske intresserar mig för agility eller något när jag väl får en ras som kan användas till detta :)

Har altid älskat whippet och vet hur goa de är då våra grannar ett pensionärspar, hade 2 st! Den äldre hade täcke men aldirg den yngre faktiskt. Älskar vinthundar och har vinthundsliknande hoppkaniner nu. Hur går det med kaniner och whippets? Jag menar får de totalt spel eller? Det är mitt enda hinder :crazy: Och hur är de med barn, vilda barn...

Vill bara tillägga att whippet är en väldigt frisk ras utan rasbundna sjukdomar, vad jag vet. HD och AD existerar knappt hos vinthundar överhuvudtaget, vilket ju är en klar fördel. Däremot kan man tänka på att de skadar sig lätt, särskilt hudskador är vanliga eftersom de inte har någon päls som skyddar. En del låter inte sina hundar springa lösa i skogen av den anledningen, utan låter dem hellre springa av sig på öppna fält.

Har altid älskat whippet och vet hur goa de är då våra grannar ett pensionärspar, hade 2 st! Den äldre hade täcke men aldirg den yngre faktiskt. Älskar vinthundar och har vinthundsliknande hoppkaniner nu. Hur går det med kaniner och whippets? Jag menar får de totalt spel eller? Det är mitt enda hinder :crazy: Och hur är de med barn, vilda barn...

har hört att kaniner och vinthundar inte är den bästa kombinationen. men barn vet jag inget om.. däremot kräver ju whippet ganska mycket tid och sällskap och uppmärksamhet så det kanske inte är så bra.

Vill bara tillägga att whippet är en väldigt frisk ras utan rasbundna sjukdomar, vad jag vet. HD och AD existerar knappt hos vinthundar överhuvudtaget, vilket ju är en klar fördel. Däremot kan man tänka på att de skadar sig lätt, särskilt hudskador är vanliga eftersom de inte har någon päls som skyddar. En del låter inte sina hundar springa lösa i skogen av den anledningen, utan låter dem hellre springa av sig på öppna fält.

De får väl ha täcke på sig när de springer i skogen ^^ borde ju hjälpa till viss del. läste också det förut att de är väldigt friska och det är bra. och hudskador kan man ju oftast ta hand om själv, lite värre med hundar som har höftproblem och sådant som man måste lägga ut förmögenheter bara på veterinärvård!

hej, någon som har erfarenhet av whippet och dess temperament. är de mycket spralliga hundar som behöver vara ute jämt och ständigt eller räcker det med att man går med dem 2 ggr per dag på långpromenader på ungefär 30min på varje promenad? och såklart några snabbisar för att kissa. och att man typ leker lite med dem och släpper dem på långpromenaden så de får leka av sig. hur gör du med din hund?

Jag har en whippet tik. Jag är ute på morgonen en ordentlig promenad där hon är lös eller så är vi stallet där hon också är lös. Det nöjer hon sig med. Sen kan vi åka till jobbet och hon sover i sin korg i princip hela dagen.

Största nackdelen som jag tycker med whipet är deras tunna hud. Min har väldigt ofta små rivsår över benen eller under magen. Som tur är läker dom väldigt fort.

Annars är det underbara hundar som är väldigt lätta att ha att göra med.:love:

Och hur är de med barn, vilda barn...

Min tik älskar barn. Min mamma är dagmamma och är där ibland på dagarna och hon älskar barnen.
Hon har hjälpt till att uppfostra mitt brorsbarn som kan vara väldigt vild..... Häromdagen höll brorsbarnet på att kasta boll till henne på tomten och lurade henne flera gånger med att inte kasta bollen. När hon gjorde så för fjärde gången så sprang min tik fram till henne och puttade på hennes lår med sin långa nos och verkligen visade att det inte var ok att göra så..... Hon visade inte tänder ingenting utan bara tryckte med hela nosen, och så har hon gjort vid andra tillfällen.

Låter bra med barn om det är en tik i vart fall då, de är ju individer men brukar ha mer modersinstinkter. Vad gäller kaniner så ska de ju inte närkontakt precis så...Har ju inte dem inomhus. Och det blir inte hund inom de närmsta åren heller för den delen så barnen hinner bli större oxå för den delen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 060
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18