MAT
Många whippar är kräsna och styr sina ägare med järnhand så de får sin matvilja igenom.
Så är inte fallet med någon av mina totalt tre som jag haft. Ett av dem är ett komplett matvrak som slukar i sig vad som helst, och då menar jag vad som helst. Har ätit mycket olämpligt. Min andra har känslig mage och kan inte äta alla foder, kan inte heller äta för sent på morgonen - tar man för lång sovmorgon är dagen förstörd och han kan inte äta på hela dagen. Magen skriker. Pga första hundens hetsätande och andra hundens känsliga mage får mina två olika fodersorter och de äter 3 mål per dag. 1,5-2 dl per måltid. De får de DYRASTE fodren på marknaden till mitt förtret, har provat jättemånga och har absolut inte siktat mot detta mål men nu blev det så. Orijen till den med känslig mage och Eukanuba Sensitiv Digest till matvraket som fiser av allt annat foder.
Uppblött. De älskar ben och får detta ungefär varannan dag.
MOTION
Jag är ingen dunderhundmänniska och inte speciellt hurtig heller. Det funkar med mina whippar men kanske inte på alla. När det är bra väder går vi långa promenader eller tar bilen ut till skogen eller andra bra ställen att släppa dem på. När det är dåligt väder sätter de sig och kissar på första bästa gröna plätt och sen vänder rätt om och vill IN. Men de vänjer sig vid din aktivitet, jag tror att om du från börjar aktiverar dem mycket kommer de kräva detta även i fortstättning och bli stressade om de sedan inte får det. Mina whippar klarar sig länge utan långprommisar eller lösspring och det känns skönt. Har man det trassligt och jobbigt av någon anledning är det bra att veta, att hundarna mår inte dåligt under perioden.
KLÄDER
De måste ha kläder på vintern. Många whippar har knappt nån päls alls under bröstkorgen samt pyttelite på halsen ibland. De har ingen underull och har mycket mycket tunnare päls än många andra korthåriga raser. De hatar blåst och regn så just nu hatar mina att gå ut, november är ju blåstens och slaskens månad.
Sy fleecetäcken själv eller köp av de som syr - många whippetägare gör detta för det är omöjligt att hitta köptäcken som har den rätta passformen med rundad rygg. Jag vill gärna att täcket går ned en bra bit nedanför rumpan så de kan sitta och det inte blåser kallt där - på låren har de jättelite päls också. Whippar bär oftast också svansen lågt så det går bra med långt täcke.
Hinner inte skriva mer nu!