Whippet / Dansk Svensk Gårdshund

V

Villemo

Nu har vi sållat oss fram till raserna DSG och Whippet.
Båda har sina för och nackdelar och jag behöver hjälp med fler åsikter!

DSG
Fördelar: Robust, samarbetsvillig, allround, "lätt-tränade"
Nackdelar: För krävande?, reserverad och vaktig?, lite för liten och "satt"?

Whippet:
Fördelar: Vackra, milda, vänliga, lättskötta och tja, underbara
Nackdelar: Jakten, de springer så förbenat fort (olyckor), svårarbetade vid lydnad, fryser och reserverade/skälliga?

Nu vill jag höra era absolut mörkaste nackdelar om dessa hundar (självupplevt, inte "jag har hört min grannes mammas kusins"), inget säljsnack alltså.
Sen vill jag även höra era positiva erfarenheter och vad ni tror om mina för/nackdelar?

Vi har inga barn ännu om det kan spela in i rasvalet. Kommer säkert att finnas en bäbis i huset inom 3-5 år.

Sv: Whippet / Dansk Svensk Gårdshund

En bekant har en dsg Jättetrevlig hund, smart och lättlärd.
Han är inte det minsta vaktig däremot väldigt förtjust i alla som hälsar på.
Liten och satt är den inte, han ser ut som en stor hund fast den är liten. Dock så är denna för stor, större än rasstandarden alltså.

Negativt är väl att han är världens matvrak, och ibland så är han så uppe i varv att han har svårt att lugna sig.

Wippet kräver också mycket av sina förare...
Min dsg är inte reserverad o inte heller vaktig, henne utsatte jag för det mesta när hon va liten (på shyssta vilkor) Alltså du låter hunden träffa andra hundar mm men man ska veta innan att de är snälla.
Min tjej är liten men inte så satt.. men jämför du med en wippet är hon ju de ;)

Jag tycker wippet är väldigt vackra och jag hade gärna skaffat mig själv en om det ej va för jakten..
Fryser gör ju min dsg me så.. men bara man håller igång dem så ska de ju klara sig utan täcke. Min har de bara om jag vet att hon kan bli stillastående.

så här ser min tjej ut i kroppen:
11054309.jpg

11054312.jpg

Hoppas du blev lite klokare ;) //Mimmi

Wippet kräver också mycket av sina förare...
Min dsg är inte reserverad o inte heller vaktig, henne utsatte jag för det mesta när hon va liten (på shyssta vilkor) Alltså du låter hunden träffa andra hundar mm men man ska veta innan att de är snälla.
Min tjej är liten men inte så satt.. men jämför du med en wippet är hon ju de ;)

Jag tycker wippet är väldigt vackra och jag hade gärna skaffat mig själv en om det ej va för jakten..
Fryser gör ju min dsg me så.. men bara man håller igång dem så ska de ju klara sig utan täcke. Min har de bara om jag vet att hon kan bli stillastående.

så här ser min tjej ut i kroppen:
11054309.jpg

11054312.jpg

Hoppas du blev lite klokare ;) //Mimmi

Jag som fått för mig att Whippet INTE kräver mycket av sin förare? :confused:

Och din DSG är jättefin, inte alls "satt" som jag tycker många andra lkan vara :angel:

Alltså det beror ju på vad du menar med de, men de jag tänker på är ju att du måste jobba med dem, de behöver mycket motion och sen om du vill kunna ha den lös behöver du ju ha bra lydnad..

Whippet:
Nackdelar: Jakten, de springer så förbenat fort (olyckor), svårarbetade vid lydnad, fryser och reserverade/skälliga?

Nu vill jag höra era absolut mörkaste nackdelar om dessa hundar (självupplevt, inte "jag har hört min grannes mammas kusins"), inget säljsnack alltså.
Sen vill jag även höra era positiva erfarenheter och vad ni tror om mina för/nackdelar?

Visst är Whippet en lättskött ras, men den kräver ju som alla hundar en ordentlig grundlydnad för att funka fint. Att de är svårarbetade vid lydnad tycker jag inte att stämmer, visst är det svårare att träna en whippet än tex en retriver eller border collie, men faktum är att det finns whippet som tävlar både lydnad och agility.
Så länge de får röra på sig när det är kallt så fryser de inte så mycket. De whippar som jag lärt känna (ca 4 stycken vid arbete på kennel) och de jag träffat (vilket är fler än jag kan minnas) har inte haft problem med minusgrader. De på kenneln bor uppe i Norrbotten och de går utan täcke tills att det är ca -10 grader.

Visst kan de vara lite reserverade, mot främlingar. När man blivit vän med en whippet har man en underbar kamrat som är både en kelig soffpotatis och ett utmärkt träningssällskap. Jag upplever inte rasen som skällig, även om det självklart finns whippar som skäller.

Om jag själv ska skriva upp för- och nackdelar med rasen blir det ungefär såhär:
+
Social och mer kontaktsökande än många andra vinthundar. Lugn inomhus. Kan gå hur långa promenader som helst men flyger inte i taket om man inte motionerar "konstant". Lätta att ha lösa.

-
Många whippets är tyvärr väldigt stora om man går enl rasstandard och det finns många som är rätt "fula".

Nu har jag mig inte träffat någon whippet att tala om (känner alltså ingen) men kan uttala mig om DSG, som jag just själv skaffat.

När jag började leta ras som skulle kunna passa hade jag knappt äns hört talas om Dansk/Svensk Gårdshund, än mindre träffat någon. Ju mer jag läste, pratade, hörde om dem så blev jag mer övertygad, INGEN hade något negativt att säga. Dessutom läste jag att de ofta går mycket bra ihop med barn och andra djur.

Nu är ju min tjej bara 9 veckor än (fullt ös!) men jag ser bara positiva egenskaper än så länga, och jag tycker inte vatt det ser ut som att hon tänker bli speciellt "satt" heler, men det är ju såklart svårt att avgöra än så länge. Som jag ser det finns det två sorter, de lite ädlare och de lite kraftigare och jag föredrar nog också de lite ädlare.

Har inga bilder där man ser kroppsbyggnaden något vidare, men här är album om du är intresserad.
http://www.pixbox.se/alb_show_id486369_page0.html

Lycka till oavsett vilken ras du väljer!

Ullis

Jag har ingen direkt erfarenhet utav dsg men har ju en whippet själv och träffat en hel del. Jag håller med Red_Chili i mycket som hon beskriver whippet. Jag tycker inte heller dom är skälliga den enda gången som min skäller är när man leker med henne och hon blir lite exalterad.
Lydnaden var inte heller några stora svårigheter visst vi skulle inte kunna tävla i lydnad men det har jag heller inget intresse utav. Men vi har grundlydnaden. Min whippet är i princip alltid lös i skog och mark och jagar inte.
Min är underbar med barn. Mamma jobbar som dagmamma och hon är hos henne i bland på dagarna och hon älskar alla dagbarn.
Dom är tåliga men visst kan dom göra illa sig när dom springer fort. Min är 2 1/2 år och hon har brutit en klo och fått lite rivsår inget annat och då är hon också med i stallet varje dag och härjar.
Jag tycket att whippet är en underbar ras men man är ju lite partisk :angel:
Fast det var komiskt att läsa att du funderade just över dessa raser då min whippet uppfödare planerar att låna sin systers dsg för att ta en kull och behålla en för att han tycker att dom är så trevliga.

Nu har vi sållat oss fram till raserna DSG och Whippet.
Båda har sina för och nackdelar och jag behöver hjälp med fler åsikter!

DSG
Fördelar: Robust, samarbetsvillig, allround, "lätt-tränade"
Nackdelar: För krävande?, reserverad och vaktig?, lite för liten och "satt"?

Whippet:

Vi har inga barn ännu om det kan spela in i rasvalet. Kommer säkert att finnas en bäbis i huset inom 3-5 år.

Jag anser att det lika mycket är en uppfostringssak. Vår pudeltik jagar också, som en helidiot och vi har fått lära henne "jaktsignaler" på visselpipan. Jag skulle hellre ha en Whippet än en DSG ;)

/Jenny

Whippet är absolut inte skälliga. Lite svårarbetade vid lydnad, ja. Men egentligen spelar det bara roll om du är intresserad av att tävla. Träna går alldeles ypperligt.

Och det är inte alls svårt att ha sin whippet lös - de har järnkoll på var husse/matte är. Gå fot ute i trafiken är dock inte lika lätt.

Nackdel? Finns det någon? Det kan vara om man överlag inte är så förtjust i vinthundar.

Sedan vill jag hålla med Red_Chili om att du ska passa dig för att köpa en whippet från en kennel med för stora hundar. Det är en så trist utveckling och den bör man inte främja tycker jag. Det är jättetrist när italienarna börjar se ut som små whippets och whippets som ser ut som små greyhounds.

DSG har jag ingen som helst uppfattning om.

Visst är Whippet en lättskött ras, men den kräver ju som alla hundar en ordentlig grundlydnad för att funka fint.

Självklart! Vardagslydnad tycker jag är jätteroligt, att jobba ihop med sin hund och försöka få den att lära sig stå, sitt, stanna, nej-kommandon och gå fint i koppel.

Att de är svårarbetade vid lydnad tycker jag inte att stämmer, visst är det svårare att träna en whippet än tex en retriver eller border collie, men faktum är att det finns whippet som tävlar både lydnad och agility.

Jag är inte heller intresserad av att tävla, men det kan ju vara kul att ha en hund som inte ger blanka fan i en och som har lite kontaktsökande och inte bara springer i cirklar runt en :angel:

Lätta att ha lösa.

Det är lustigt hur olika svår man får i den här frågan, hör motsatsen minst lika ofta. Men jag är ju egentligen inte dummare än att jag förstår att det är en uppfostringsfråga.

Sedan vill jag hålla med Red_Chili om att du ska passa dig för att köpa en whippet från en kennel med för stora hundar. Det är en så trist utveckling och den bör man inte främja tycker jag. Det är jättetrist när italienarna börjar se ut som små whippets och whippets som ser ut som små greyhounds.

Finns det uppfödare som man vet avlar på "mindre" Whippets?
Om ni vill får ni gärna PM:a mig med lite rekommendationer och varningar om uppfödare, man är ju ganska grön tyvärr :(

Nu har jag mig inte träffat någon whippet att tala om (känner alltså ingen) men kan uttala mig om DSG, som jag just själv skaffat.
Ullis

Tack för bilderna, vilken sötnos! Var är hon ifrån?

Från en privat uppfödare (alltså ingen kennel) i Lund. Lite en chansning men jag är jättenöjd!

En sak jag tänkt på ang. DSG:n. på MÅNGA ställen läser jag att den är "Reserverad mot främlingar och andra hundar, men får dom bara lära känna dem utan press så accepterar dom alla."

Jag undrar vad EGENTLIGEN reserverad betyder, betyder det att de drar sig undan ljudlöst, vänder baken mot. Eller betyder det morrar och skäller? Det är ju ganska luddigt uttryck det där med "reserverad"...

Sen så har jag läst BÅDE om Whip och DSG att de har svårare än andra raser att lämnas ensamma...varför är det så?

Nu kom jag på en fråga till (även fast jag verkar vara ensam i den här tråden :) )

Hur skiljer sig jaktinstinkten på DSG och WHippet?
Whippeten hetsjagar, jagar med synen , men hur jagar DSG?
Är den lika svår att ha lös som WHippet?

även fast jag verkar vara ensam i den här tråden
Du är inte ensam i tråden, jag följer den med stort intresse :) För mig är det nog också bara whippet och dsg kvar (kolla min tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=795296). Även om whippet leder just nu. De är ju så vackra. Men dsg är inte ful heller, det är bara det graciösa jag är så förtjust i med whippeten men det hjälper ju inte hur snygg man är om man inte är trevlig ;)

Du är inte ensam i tråden, jag följer den med stort intresse :) För mig är det nog också bara whippet och dsg kvar (kolla min tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=795296). Även om whippet leder just nu. De är ju så vackra. Men dsg är inte ful heller, det är bara det graciösa jag är så förtjust i med whippeten men det hjälper ju inte hur snygg man är om man inte är trevlig ;)

Hihi, vad trevligt :) Javisst, Whippeten leder litegrann hos mig med, bara älskar utseendet och att de är så vänliga och lugna.

Det är bara jaktlusten och den höga skaderisken som talar emot, vet dock inte hur mycket än...

Är dock orolig att DSG'n inte är lika trevlig som Whippeten, ogillar starkt små skällande ettriga saker :D

Fast dsg'n verkar inte vara så vild ändå som jag trodde. Men precis som du har jag inte lust med någon jakthund, det har jag haft flera förut och det är så trist..

Fast dsg'n verkar inte vara så vild ändå som jag trodde. Men precis som du har jag inte lust med någon jakthund, det har jag haft flera förut och det är så trist..

Jaa, frågan är vilken av dessa två raser som är mest jakthundar :devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 527
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 790
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Några vänner till mig ska köpa sin första hund. En trevlig barnfamilj med barn mellan 5 och 14. De vill ha en "lagom" stor/liten, robust...
Svar
5
· Visningar
4 878
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka