eldione

Trådstartare
Har både läst (här ;)) och hört att westien har mycket hudproblem och allergier.
Är det något som kommit upp nu eller har det alltid varit en känslig ras? Är det något som fått ordentlig uppmärksamhet så att problemen avlas bort?
Vill gärna bli mer insatt i hur det står till med rasen :)

Familjen har en westie som vi aldrig haft några sjukdomsproblem med och hon har aldrig visat några allergier. En annan westieägare påstod att hon kunde vara av "gamla" friskare linjer (som dessutom var högre i mankhöjd) :confused: Hon är 14 år.

Sv: Westie

Har både läst (här ;)) och hört att westien har mycket hudproblem och allergier.
Är det något som kommit upp nu eller har det alltid varit en känslig ras? Är det något som fått ordentlig uppmärksamhet så att problemen avlas bort?
Vill gärna bli mer insatt i hur det står till med rasen :)

Familjen har en westie som vi aldrig haft några sjukdomsproblem med och hon har aldrig visat några allergier. En annan westieägare påstod att hon kunde vara av "gamla" friskare linjer (som dessutom var högre i mankhöjd) :confused: Hon är 14 år.

Jag vet förvisso bara hur det ligger till med West Highland white terrier i sverige, där har ca 10 procent av westiesarna hudproblem som är rasbundna. Många westies kan även vara känsliga mot protein och då ffa animaliskt. NEJ, det har inte alltid varit en känslig ras. Vad jag har förstått så har dom flesta problemen med west highland white terrier uppstått främst under 60-80 talet när rasen blomstrade och det inavlades ganska friskt. Nu har man satt tvärstopp på det och jobbar aktivt för att få fram den där robusta lilla kvadraten som en westie ska vara. Man får inte glömma att den en gång i tiden var en mycket aktiv jakthund som skulle tåla blött, kallt och ruggigt väder flera timmar om dagen!

Man har även börjat lägga större vikt på den mentala biten i rasen, man ska bland annat "inviga" Mentaltest för att få inblick i hur rasen ser ut i skallen numera. Som med dom allra flesta raserna tror jag framförallt att dom mentala bristerna hos rasen som jag tycker ha dykt upp beror på exteriörfixeringen. Då glöms hälsa i både huvud och kropp bort-lyckligtvis börjar det ändras på det nu!

Min westie tillhör väl någon mitt emellan skara. Han är snygg att titta på men är en riktig liten tönt :D och är i vissa fall känslig-då med tex svamp i tassarna.

Du får gärna PMa och berätta mer om din hund..skulle vara intressant att se vad det är för något. För övrigt kan jag bara säga grattis till en kärnfrisk hund. Kul att höra :) . Åldern blev jag dock inte förvånad över. Min är 12 bast och beter sig som en valp fortfarande...dom verkar bli gamla som träd dom där..

Sv: Westie

MrsScabtree har svarat kanon bra.
Har också en westie och vi har inte haft några problem så,
när det gäller syket hade vi tydligen ovanlig tur, våran westie har ett syke som bara en på 500 har:confused: men jaa,
hudproblem finns det allt lite av , men lyssna inte så mkt på mej utan läs MrsScabtree :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 776
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 965
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka