Westernutrustning

R

R0NJA

Efter att ha tröttnat på engelsk ridning har jag nu bestämt mig för att "sadla om" till western. Stoet jag rider (hbl sto på 19 år) är inriden som westernhäst men riden engelskt mer eller mindre hela hennes liv. Själv är jag en riktig nybörjare vad det gäller western, är dock inskriven i en westerngrupp på ridskolan efter jul. Dock har jag massa frågor gällande utrustningen.
Just nu jobbar jag mycket med henne i repgrimma och långt grimskaft/longerlina. Rider gör jag för stunden barbacka och på ett ponnyhackamore.
Det jag undrar över är;

- Måste man ha en westernsadel? Hon har haft en förut, men ägarna sålde den för några år sedan. Eller fungerar en vanligt, engelsk allroundsadel lika bra? Visseligen tycker jag att den sadeln är väldigt obekväm, men några pengar att köpa en ny westernsadel för har jag inte.

- Sen undrar jag om det är någon/några specifika grenar man använder träns med "ett öra" (hoppas ni förstår vad jag menar)? Och vad fyller det egentligen för funktion att ha så?

- Kan jag fortsätta rida henne på ponnyhacket? Eller är det som i dressyr där man måste ha ett bett? Hon är väldigt känslig i munnen och jag tycker att hon går mycket bättre med ett hack.

Sen har jag massa andra frågor som också rör western, som jag mer än gärna skulle få svar på. Men de får bli en annan dag! Tacksam för svar på dessa iaf!

Sv: Westernutrustning

Ska du tävla på D-nivå eller högre måste du ha westernsadel med bom och bett eller bosal. Ska du tävla B-nivå eller högre måste du ha stångbett och enhandfattning på alla hästar som är 6 år och äldre.

Enöras träns är en smaksak, men jag rekommenderar inte det till tränsbett eftersom det finns en viss risk att hästen skakar av sig tränset. Enöras används bäst till stångbett tycker jag, och det har ingen egentlig funktion mer än att vara stiligt!

Några planer att tävla har jag inte, stoet är som sagt 19 år och ska dessutom ha föl till sommaren. Vi ska bara göra det här för att det verkar roligare än engelsk ridning. Men till träning fungerar det alltså lika bra med en engelsk sadel, eller ska jag fortsätta rida barbacka ?

trivs du och hästen med barbacka så rid barbacka! :) Det är ett jättebra sätt att finslipa din balans, kommunikationen med hästen och lyhördheten.

Lycka till!

Ridstilen sitter inte i utrustningen.
Använd med gott samvete den utrustning du har tillgång till och som fungerar bra för dig och hästen!

Nu är inte jag westernryttare men funderar liksom du att sadla om och rida mer alternativ och lite westerninspirerat. Jag köpte ett begagnat enöras westernträns för 100 kr och har sedan tidigare ett billy allenbett i sötmalm (inte stång) som rostar och som hästen älskar. Kommer dock försöka införskaffa en bosal när jag får råd. Rider dock med min engelska sadel för har verkligen inte råd att införskaffa en westernsadel så det får bli så ett tag till. Egentligen vill jag helst ha en barbackasadel i fårskinn men bra stöd då de är otroligt sköna och jag vill nog inte tävla (kanske någon träningstävling) så det känns det som att det viktigaste är att vi trivs och har kul. Jag får lätt en press att jag känner att jag måste köpa allting nytt, NU NU NU, men det gäller nog att slappna av för som någon skrev så sitter inte ridningen i utrustningen MEN det är viktigt att du har välanpassad utrustning!

:)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lycan
·
Western Hej här kommer en till tråd om att omskola till western. Jag sökte på Buke men hittade inte riktigt svaren på de frågor som jag undrar...
Svar
4
· Visningar
1 349
Senast: Smulan75
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 805
Senast: aramis
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 340
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter