Westerntränare

M

Micela

Jag letar efter en westerntränare runt Kristianstadtrakten till min pojkvän. Han har ridit under två års tid, men inte haft möjligheten till träning då jag själv varit mycket fokuserad på min träning och hästen kan ju inte gå hur mycket som helst ;)
Han har nu blivit veckofodervärd till ett halvblod och vill satsa på sin westernridning. Självklart är det grunderna som gäller, då varken han eller hästen är speciellt rutinerade.
Är det någon som har något tips, då jag känner mig lite vilsen på detta området?

Tacksam för all respons

Micela, Skåne

Sv: Westerntränare

Framförallt grundridning då han ej kommit så pass långt att han kan välja. Men reining är han väldigt intresserad av.

Du kan ju även kolla www.whao.se

Det kan vara något olika även i grundträning om man ska rida timed events och kogrenar eller finlirsridningen (eller vad man nu kan kalla dom andra grenarna med ett gemensamt namn - westerndressyr låter tråkigt...).

Du kan ju även kolla www.whao.se

Det kan vara något olika även i grundträning om man ska rida timed events och kogrenar eller finlirsridningen (eller vad man nu kan kalla dom andra grenarna med ett gemensamt namn - westerndressyr låter tråkigt...).

Ridgrenar kallas de hos WRAS. Behövs finlir även för att klara tids- och kossegrenar. Grundträningen är basen i allt ju så det har nog ingen större betydelse vad för inriktningen han tänker välja sedan.

Jag har råkat ut för vissa konflikter då jag först tränat grunder för pleasure/reining och sedan börjat med timed event. I Sverige är det mest inriktning på "ridgrenarna", så är man intresserad av det bör det inte vara några problem.

Visst behöver man kunna mycket och rida noggrant även i tidsgrenarna. Man måste ha exakt kontroll var hästen sätter fötterna, men det måste inte se perfekt eller ens snyggt ut :devil:.

Jag har råkat ut för vissa konflikter då jag först tränat grunder för pleasure/reining och sedan börjat med timed event. I Sverige är det mest inriktning på "ridgrenarna", så är man intresserad av det bör det inte vara några problem.

Visst behöver man kunna mycket och rida noggrant även i tidsgrenarna. Man måste ha exakt kontroll var hästen sätter fötterna, men det måste inte se perfekt eller ens snyggt ut :devil:.

Det var just att man måste ha lika mycket kontroll och samspel med hästen även i tidsgrenar och kossegrenarn som jag menade inte att det behövde se snyggt ut.
Har inte tränat eller ridit några timeevents men däremot både ridgrenar och kossegrenar och inte alls upplevt det som några motsättningar. Har tränat grunder för tränare som själv är ko/reiningryttare resp pleasure/trailryttare.

Hej du har oxå whao som du kan kolla vad dom har för träningar på deras hemsida vet att dom både tränar för dom "vanliga " kända tränare ( bla en av sveriges bästa reiners) men oxå har mounted shooting, lasso träning mm. Vet oxå om en hel del tränare runt om inärheten men behöver då veta var ni bor, era mål, hur långt ni vill åka och vad det får kosta.

SbWR anordnar träningar med 2 olika tränare.En som kör grundträning/trailträning, och en som är väldigt duktig om man vill hålla på med reining. Vi håller till i Knislinge med omnejd. Hör gärna av dig till någon i styrelsen för mer information. (www.sbwr.se).Det är alltid roligt med nya människor som vill träna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 330
Senast: Beeboppe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 402
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka