Westerntävlingar - grenar och klasser

moiran

Trådstartare
Jag är totalt och fullkomligt novis på western. Men jag håller på med ett projekt där jag samlar information om hästar där bland annat tävlingsresultat ingår. Jag har fått med de flesta grenar men saknar fortfarande westernridningen, och tycker det är lite synd. Det finns ju ändå en hel del utövare!

Men jag har verkligen ingen aning om hur klassindelningen fungerar i western, eller ens en grundläggande koll på i vilka olika grenar man tävlar. Finns det något som motsvarar övriga ridsportens Lätt, Medelsvår och Svår i de olika grenarna, eller finns det kanske inte ens olika svårighetsnivåer? Finns det någon här som har tid och lust att förklara hur tävlingarna är uppdelade? Jag lyckades inget vidare att hitta träffar med sökfunktionen, men kanske sökte jag på fel saker.... :confused:

Sv: Westerntävlingar - grenar och klasser

Riktigt enkelt förklarat finns det 5 typer av tävlingar:
A tävlingar som är de internationella
B = nationella.
C = regionala.
D = lokala.
E = prova på tävlingar.

De flesta börjar alltså tävla på typ D tävlingar och avancerar sedan högre och högre. Dock vet jag inte om man måste "kvala" för att få vara med på t ex B tävling eller om det är man själv som avgör vilken klass som passar..

Det finns dessutom olika typer av grenar, och dessa är uppdelade i boskapsgrenar, ridgrenar, tidsgrenar, ranchhästgrenar och uppvisningsgrenar. Exempel på ridgrenar är t ex Pleasure och Reining.

Vill du veta mer står det superbra information på WRAS hemsida :)

Så förutom svårigheten på själva tävlingen finns inga svårighetsnivåer på grenarna i sig? Jag blir inte riktigt klar över hur det hänger ihop när jag läser på WRAS hemsida.

Grenarna i sig har olika svårighet på olika nivå (A B C D E) Det är inte som i hoppning och dressyr att du kan anmäla dig till lätt B och lätt A på en regional tävling t.ex. Utan du anmäler dig till en gren på en viss nivå, t.ex. trail på D-nivå. Enligt uppklassningsreglerna så får du bara tävla på en nivå i taget. En och samma tävling kan ha klasser på olika nivåer, det kan t.ex. vara en D-, C-tävling, då finns det klasser på D- och C- nivå. Man kan ställa upp i olika grenar på en tävling, t.ex. Trial och Western Riding och Horsemanship och du behöver inte rida de olika grenarna på samma nivå utan kan t.ex. rida Trail på D-nivå och Horsemanship på C- nivå. WRAS rekommenderar att man rider max 4 klasser på en dag. På E- nivå har man de lättaste mönstren, sen blir det svårare och svårare, men vissa mönster kan finnas på både D- och C- nivå t.ex. Reglerna har förändrats något med åren, för några år sedan gick det att rida t.ex. Trail på både D- och C- nivå på samma tävling, idag så måste du rida den lägre nivån utom tävlan om du vill rida flera klasser i samma gren, t.ex. tävla i Trail på C- nivå och rida D- nivån utom tävlan.

Tack så jättemycket för förklaringen, nu förstår jag mer!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 986
Senast: Lotus
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar