westernsadeln vid uppsittning!

Rosen

Trådstartare
Hur ligger era sadlar när ni sitter upp på hästen. Ligger sadeln helt stilla eller glider den i sidled när ni sitter upp. Det är möjligt att jag är något ovig när jag sitter upp men jag har även börjat fundera om min sadel kan vara något för vid för min häst. Den glider inte mycket men så pass mycket att man måste sitta till den när man sitter på hästryggen. När jag rider så ligger sadeln perfekt och flyttar sig ingenting. Har läst att en sadel som har bra passform ska man kunna sitta upp på utan sadelgjord. Finns det sadlar med så bra passform är min fråga? :confused:

Sv: westernsadeln vid uppsittning!

Beror på hur hästen ser ut i ryggen också. Min häst är väldigt rund över ryggen så sadeln glider oavsett passform. Jag sitter upp från en pall eller bänk....

ja min vider lite på sig så jag måste sitta till den

hoppar ändå oftast upp från pall för att spara på hästen och sadeln

Nä, jag har aldrig träffat på en sadel som man kan sitta upp i utan gjord.
Om sadeln glider kan den lika väl vara för smal och ligga ovanpå - kommer alltså inte riktigt ner på ryggen. Glider den bara lite och man får trampa rätt den nån cm är det ingen fara som jag ser det

Den glider nån cm kanske för jag brukar få trampa rätt den. Men den skulle inte glida runt, det tar stopp efter en cm.

Törs nog påstå att min sadel ligger väldigt still vid uppsittning och det är nog snudd på att den inte behöver gjord...har hänt flera gånger att jag inte dragit åt ordentligt och att gjorden är mycket lös vid avsittning och sadeln ligger som gjuten ändå...Jag har en DoubleCC Trail Apache ca 7" round skirt. :cool:

Min sadel ligger också helt stil vid uppsittning och jag har ridit flera gånger med jättelös gjord.

Enda gången den farit runt på grund av att jag spänt gjorde för löst var när jag red galoppvolter och trampade i ordentligt (överdrivet) i stigbygeln för att få fatt på yttersidan (balansakt). Då for jag i backen! :)

För att man ska kunna sitta upp i en sadel utan sadelgjord så krävs det att sadeln passar hästen, hästen har ett bra sadelläge och en manke som håller sadeln på plats (inte ser ut som en öltunna alltså) och en bra uppsittningsteknik.

Men en sadel ska passa hästen så bra att man inte behöver dra gjorden för kung och fosterland för att sadeln ska ligga kvar där man lagt den, sen att sadeln rör sig när man sitter upp är helt ok och helt normalt, det är bara att trampa rätt den när man kommit upp.

Min ligger också rätt så still när jag hoppar upp, behöver knappt ha sadelgjorden spänd, men eftersom man kliver i stigbygeln och häver sig upp sig så kan man ju dra sadeln lite åt sitt eget håll när man hopar upp, jag måste oftast sitta till litegrann åt andra håller innan jag rider iväg men det är minimalt tycker jag..låter inte som om det är någon fara på taket för dig. Du säger ju att den ligger bra när du ride och så också...

twinstar skrev:
Min sadel ligger också helt stil vid uppsittning och jag har ridit flera gånger med jättelös gjord.

Enda gången den farit runt på grund av att jag spänt gjorde för löst var när jag red galoppvolter och trampade i ordentligt (överdrivet) i stigbygeln för att få fatt på yttersidan (balansakt). Då for jag i backen! :)

Fast nu när jag tänker efter så var det faktiskt en annan sadel som det hände med! :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka